Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åh, vad bra...

Skrivet av Carina och Filip
helt suveränt, jättebra, ett eget snack om shuntar och hydrocephalus!
Hoppas verkligen att det blir många aktiva härinne. För min egen del har jag många frågor kring shuntar och hydrocephalus men kan kanske även jag bidra med hjälp till någon annan.
Jag heter Carina och har en son som heter Filip. När han var 8 månader upptäcktes det att han hade utvecklat hydrocephalus och fick opereras akut. Fram till 8 månaders ålder hade ingen upptäckt detta då hans huvudomfång följt en normal tillväxtkurva, detta är tydligen mycket ovanligt. Men trycket inuti hans huvud blev väldigt högt, han fick ett kraftigt krampanfall och blev medvetslös, shuntoperationen gjordes i sista sekund...Idag är Filip 2½ år och en kille med mycket spring i benen. Hans hydrocephalus kommer av att han har en aqueductstenos (en förträngning) i aqueducten mellan 3:e och 4:e ventrikeln.
Mer om alla turer kring operationen, shuntbyte osv kan vi ta vid ett annat tillfälle.
Fråga på nu om det är något ni undrar över.
Vi hörs väl?

Kram
Svar på tråden: Åh, vad bra...

jag har en shunt

Skrivet av  Emmiz82
Hej jag vill gärna veta hur andra med shunt mår. För jag vet inte så mycket, jag har en, men jag vet inte så mycket som jag vill, därför blev jag medlem här. Mvh Emma
 

Artiklar från Familjeliv