Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

LSS

Skrivet av Tim\'s mamma
Tim har "diagnoserna" kongenital hydrocefalus, esofagusatresi samt som "följd" av dessa AD/HD med drag av autism.
När han var mindre omfattades han helt av LSS, men på något vis nu när han är större, så omfattas han bara delvis ?!?!?
Tex när det gäller korttis vistelse, så gäller LSS, men inte vad det beträffar assistent, i skola och på fritids tex?!?
Detta ställer ju till en del problem, när det inte är konsekvent.
Har pratat med handläggaren på kommunen och hon säger att visst kan vi ansöka om LSS på "heltid" men att det inte kommer att gå igenom.Enligt henne behöver man också ha mer synliga fysiska handikapp.
Tim lärde sig att gå när han var 4 år, att tala vid 5 årsåldern och nu ligger detta "honom i fatet" så att säga.Han är i behov av "ständig" tillsyn pga sina balansproblem,brist på impulskontroll osv.
Men enligt henne "räknas" inte detta för att få omfattas helt av LSS.

Hur är det i era kommuner?
Påverkar graden av LSS vårdbidraget?

Ni som kan och veta, berätta mera

Tim\'s mamma

http://www.hydrocefalus.com

Svar på tråden: LSS

Här i vår kommun...

Skrivet av  Ulrika med Izabella 30/5+3till
så påverkas inte v-bidraget.
Jag har till och med fått ökat v-bidrag (har haft samma i 10 år) men fick för 2 år sedan mer v-bidrag.
Nathalie har inte varit under LSS tidigare utan det blev i samband med att jag ville ha henne på "kortis" och där har hon varit 1 gång i månaden i 1 års tid.
När Nathalie var på dagis och förskolna så hade hon assistent men så fort hon började i 1an så försvann detta. Jag menar hon var ju inte i mindre behov av det för det. Nu klarar hon sig klart utan någon assistent men steget(övergången) var svår. Både för henne o mig:-/
När du berättar om Tims behov så låter det för mig som om han helt klart var berättigad till assistent.
 

skulle vara Ulrika med Nathalie här inne ju=))

Skrivet av  Ulrika med Nathalie
imt
 

Assistent

Skrivet av  Tim\'s mamma
Hejsan!

Tim har en assistent, via skola och barnomsorg,
vilket innebär en hel del restriktioner.
En assistent via LSS skulle kunna vara mer flexibel, och mera "självklar"
Nu ifrågasätts assistenten varje termin, i och med att han går i särskolan, så tycker vissa att det borde räcka (men det skulle aldrig fungera utan)

Ha det gott och det ska bli trevligt att träffas i augusti
 

Artiklar från Familjeliv