Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej (långt)!

Skrivet av Linus mamma
Skönt att ha hittat hit! I oktober föddes min andra son Linus med hydrocefalus. Vi trodde att han låg i säte och åkte in för kontroll i gravv.38 på en måndag. Det gjorde han dock inte men man såg att huvudet var lite extra stort. Men det skall inte vara något problem med det och skickade hem mig med beskedet att Ultraljudsenheten skulle ringa för en tid nästa dag.

Dagen efter, en tisdag åkte vi glada i hågen in till ett extra ultraljud. Läkaren tror då att vi vet att man misstänker hc och pratar på... ja här ser man ju tydligt att... Då stannar världen upp och allt upphör på nåt sätt att existera. Hjälp, vad är det här? Vad har jag i magen egentligen?
Vi får träffa en förlossningsläkare och börjar planera.

Nästa dag, onsdag, träffar vi en neurokirurg som berättar mer och ger information om shuntoperation. Vi bestämmer att göra kejsarsnitt nästa dag.

På torsdagen "plockar vi ut" Linus ur magen min. Nej, han är inget monster som jag i min chockade hjärna trodde, huvudet är inte så stort, men dock... Han mår jättebra och är helt underbar. Vi beslutar om operation dagen efter på fredagen.

Sedan dess har allt bara blivit bättre: operationen gick bra, shunten fungerar jättebra och som det ser ut nu mår Linus bra so far... Det har tagit tid att landa i allt det här. Babylyckan lyste länge med sin frånvaro, allt var bara oro.
Har velat prata med andra i samma sits och så hittar jag er här!
Svar på tråden: Hej (långt)!

Välkommen hit!

Skrivet av  Carina och Filip
Ja, det är här vi är *ler*, vi som har barn med hydrocephalus eller på annat sätt kommer i kontakt med detta!

Jag själv har en son som nyss fyllt tre och fick sin shunt inopererad vid 8 månaders ålder.
Det var inte förrän då man akut uptäckte att han hade Hc. Alla läkare och experter "missade" detta då vi otaliga gånger varit in på sjukhuset och blivit hemskickade med att det är nog ett virus. Det hela slutade med en kraftig kramp och därefter en akut operation.
En shuntrevision gjordes ett år efter första op, pga shuntstopp. Nu mår han alldeles toppenbra vår lille buskille!

Så skönt att han mår bra er lille kille och att du kan få sjunka in i mammarollen och babylyckan nu! Även om oron kan finns där så blir det bättre.

Kul att du hittade hit, här finns mycket stöd, hjälp, peppning och en hel del annat, hoppas att du kommer att trivas!
 

Hej Linus mamma

Skrivet av  Marika
och välkommen hit! Jag heter Marika och min dotter Cordelia föddes 6 veckor för tidigt med en hjärnblödning och utvecklade hydrocephalus. Hon fick sin shunt inopererad på sin 1 månadsdag. Av sin hjärnblödning fick hon även en Cp-skada så jag är inne på CP-diagnos och pratar också.

Cordelias shunt har fungerat bra, nästan för bra eftersom det varit svårt att ställa in flödet rätt. Jag vet inte hur många gånger vi fått ändra det men det går ju lätt och fort. Nu mår hon väldigt bra!

Bara ställ hur många frågor du vill eller bara prata av dig om du behöver. Jätteskönt att vi här kan hjälpa och stötta varandra när inga andra förstår runt omkring oss.

 

visst är det skönt...

Skrivet av  annette med amanda
...Att denna sidan finns!
Välkommen! Jag heter Annette och har en liten Amanda som är åtta månader. Hon fick sin shunt inopererad när hon var tre veckor efter det att jag själv kommenetrade för en läkare att jag tyckte att hon var mjuk i huvudet. Jag trodde att det var fontanellen som var öppen och frågade om den..
vi var inlagda på neonatal, men ingen hade upptäckt något under hela tiden.

Jag håller med dej om att mammalyckan lyste med sin frånvaro ett tag - vår första månad var på sjukhus och vi sov åtskilda på natten och läkarna ringde bara om hon var otröstlig och snuttig...
Så skulle det ju inte vara när vi fick vårt första barn!..(Man tänker säkert likadant om det är det andra eller tionde??...)

Idag är Amanda en pigg liten tjej som äntligen har kommit ikapp "sina" kurvor.
Tyvärr så har blödningen hon hade när hon föddes troligtvis satt sig och stört synen, för hon fäster inte blicken än, men hon utvecklas i övrigt normalt men kanske något senare än andra men det hade hon ju kanske gjort ändå?.

Hoppas att du kommer att trivas här hos oss!

Annette
 

Artiklar från Familjeliv