Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har Albin opererat huvudet...(+ till Marika)

Skrivet av Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
Vi fick åka hem idag så vi var på sjukhuset i 7 dagar. (Skrevs in i tisdags och han opererades i onsdags).
De opererade in "fjädrar" som ska ändra hans huvudform långsamt. De kommer tas bort om ca 6 månader.

Från det att han sövdes tog det ca 4 timmar innan läkarna kom och informerade att allt gått bra. En halvtimme senare låg han på CIVA och vi fick träffa honom.

Han hade ingen respirator utan bara syrgas på tratt. Hela första dygnet var han väldigt trött och ansiktet hade börjat svullna en del.

Dagen efter operationen kunde han inte öppna ögonen och det tyckte han var väldigt jobbigt så han gnällde en del.

I fredags (3:dje dagen) tog de bort förbandet och tvättade hans hår. Nu var han sitt vanliga glada jag och verkade inte ha så jätteont. (Han fick morfin vid "behov" och det behövdes bara en gång under fredagen).

Sen blev han bättre och bättre och skrevs som sagt ut idag...

Marika, har ni fått reda på när det kan bli aktuellt med en operation? Albins suturer var sammanväxta precis som de misstänkte. Om du har några frågor om hur det var så hör av dig :)

Kram
Svar på tråden: Nu har Albin opererat huvudet...(+ till Marika)

Hej Maria och Linda!

Skrivet av  Marika
Först vill jag säga hej och välkommen till dig Linda! Jag har inte varit inne här så mycket på ett tag. Det snurrar väldigt mycket runt min dotter Cordelia och min son Jesper just nu och tiden räcker inte till. Hoppas du får svar på alla dina frågor som finns och jag vet, det är många, många. Min dotter är snart 2 år och föddes med en jättestor hjärnblödning. Hennes stora problem idag är den CP-skada hon fick av blödningen men det är även svårt att ställa in hennes shunt på rätt tryck. Dt har gjort att hennes ena sutur har vuxit ihop för tidigt och att en operation ev. kommer bli aktuell precis som för Albin. Vi har berättat för alla runt oss om Cordelias hydrocephalus och CP-skada. Det känns mycket bättre att alla vet istället för att de funderar på varför hon gör som hon gör. Hoppas ni kommer fram till en lösning som känns bra för er och jättebra att ni ska få prata av er. Gå dit flera gånger tills ni känner att nu är vi färdiga med det.

Nu till dig Maria. Härligt att operationen äntligen är gjord och att det gick bra. Har tänkt på er massor. Hur blir det med nästa operation när fjädrarna ska tas bort, blir den lika stor?
Nej vi vet inget mer om Cordelias operation men vi gjorde en ny datortomografi för ett litet tag sedan. Tyvärr passade de inte på att göra bilder där man kan se suturerna så vi vet fortfarande inte om även höger sida är sammanväxt. De senaste gångerna vi varit hos hennes neurokirurg har han varit så stressad att vi inte hunnit ställa de frågor vi velat. Shunt trycket ändrades ännu en gång för tre veckor sedan och igår mätte vi huvudet på bvc och det hade växt 3 mm. Wow!
Måste vidare nu men jag ska försöka hinna skriva lite mer här inne bara det blir lugnare med mina barn.
Kramar från Marika
 

Hej igen :)

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
Nästa operation blir mycket mindre. Nu var de ju tvugna att öppna från öra till öra för att kunna klippa/såga upp skallbenet som vuxit ihop och sen kunna sätta i fjädrarna. När de ska tas bort så gör de ett jättelitet hål där de kan få ut fjädrarna.

Det finns bilder på vår hemsida på hur Albin såg ut dagarna efter operationen. (www.friman.com )

Hoppas verkligen att hennes huvud börjar växa nu! Det verkar ju iallafall lite positivt.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv