Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kalas?

Skrivet av Passoa
Trevlig sida det här :-) Tänker nog vara lite mer härinne hädanefterom det går bra+ :-)
Jag har en fråga om kalas. Min lilla tjej fyller år om några veckor. När hennes klasskompisar fyllt år så har hela klassen bjudits in på kalas. Hur gör ni med det? Vi har en stor släkt med många barn så det blir så mycket som det är,men man känner sig nästan som en brottsling om man inte hyr festlokal och bjuder in klassen med...
Svar på tråden: Kalas?

Vi har

Skrivet av  *Nena* med Johanna
hyrt lokal då Johanna skulle ha barnkalas och bjuda hela klassen, eftersom vi inte har så stor plats hemma. Ute hade det gått bra men då är man beroende av vädret.
I år närmare bestämt om 14 dagar är det tid med kalas igen, men nu har vi bestämt tillsammans med Johanna att "bara" bjuda hem 7 töser från klassen, de hon leker med mest. Så då blir det ju bara åtta med Johanna och då har vi plats hemma.
Först var vi lite veliga om vi skulle dela på klassen eftersom vi haft alla tidigare år men sen så sa vi att vi att när lokalen var uthyrd så får det bli som det blir.
Johanna bjuder hela klassen på glass och kex den dagen hon fyller år. Då firar de henne i klassrummet och alla ritar en teckning som fröken binder ihop till en bok till Johanna.
 

vi bjuder "bara" åtta barn i år..

Skrivet av  malin F F
hade hela klassen förra året men orkar inte med det i år. Nu får hon bjuda de tjejer hon leker allra mest med.
Hon får inte bjuda mer än hälften för att inte det ska bli "några få tjejer" som känner sig uteslutna, nu kan jag iaf säga att fler är "oinbjudna" än antalet inbjudna! (hoppas du förstod, låter ju lite flummigt, men jag vill inte att några få känner sig utanför)
 

Hmmm...

Skrivet av  Christina med Albin
Albin fyller inte förrän i november så vi har inte tänkt så långt ännu. I hans klass har allt fler börjat bjuda bara flickorna/pojkarna men eftersom Albin leker minst lika mycket med tjejer som med killar så funkar det inte att bara bjuda killarna. Att plocka ut några i kalssen känns tungt, i så fall får det vara väldigt få. I fjol slog vi oss ihop med tre andra som fylle rungefär samtidigt och hade gemensamt kalas för hela klassen. Jag hoppas att vi kan göra det i år med.

Vi bjuder aldrig klassen samtidigt som släkten. Det är två skilda kalas annars skulle det inte funka...
 

Min dotter leker

Skrivet av  Passoa
också lika mycket med tjejer som med killarna i klassen, så den uppdelningen blir för mig fel med. Hela klassen är 30 barn och det känns...dyrt. Jag är ensamstående. Med släkten så blir det ändå många liksom, och vi får inte in hela klassen samtidigt hemma. Jag gissar att de flesta delar upp det, men 30 barn känns ändå som en utopi.
Detta är liksom "satt i system" i hennes klass, första halvåret i år har varit hysteriskt. Varje helg kalas och det ena ska vara värre än det andra så till slut tyckte inte ens ungarna att det var kul längre...
Just nu slits jag mellan mitt samvete som säger att hon borde få ha klasskalas med men samtidigt så kommer det underminera min ekonomi fullständigt med två stora kalas :-(
Firar man inte barnen i skolan längre? Kan man klara av det där?
 

Prata med hennes fröken

Skrivet av  *Nena* med Johanna
om de inte kan fira henne i skolan med glass som du tar med, kanske något kex och saft.
Johannas klass brukar fira i skolan och då har fröken avsatt en lektionstimme till att man äter glass eller vad det nu bjuds på och så ritar alla barnen en teckning til barnet som fyller år som fröken sen binder ihop till ett häfte. Fröken har själv gjort framsidan där hon skrivit datum och barnets namn, kanske klippt ut eller ritat lite blommor.
 

Inte hela klassen

Skrivet av  Tess
Min kille leker aldrig med någon tjej i klassen, utan bara några av killarna. I år bjöd vi alla killarna trots att han inte leker med alla så att inte någon skulle känna sig ratad, utöver dessa bjöd han några andra kompisar.
Fast jag tyckte inte att det blev särskilt lyckat, killarna är rätt så olika och lekte inte bra med varandra. Det blev sammandrabbning efter bara ett par minuter. Nästa år blir det färre :)
 

Vicke har inte fått...

Skrivet av  Becka med Viktor dec.-96 + 2 småsystrar
bjuda hela klassen, det skulle inte gå, SÅ många barn vill jag inte ha här. Utan han har bjudit dem har faktiskt är vän med, de han faktiskt leker med. Det har varit 5,6 st. han bjudit då han haft kalas och så kommer det nog att forsätta bli.
Aningen skall man bjuda så pass få eller så hela klassen tycker jag, alltså inte bjuda hela klassen förutom 2 st, som inte får komma, för det är väldigt elakt tycker jag. Vicke blev utanför en gång i dagis, en kille hade bjudit hela dagis förutom 2 barn och Vicke var en av dem. Han grät hela kvällen sedan och undrade varför inte han blev bjuden. Men om det bara är 5,6 st. som blivit bjudna förstår man bättre, då är det ju jättemånga andra som inte heller blev bjudna.
 

Små kalas

Skrivet av  Sofia*
Min dotter gillar inte stora kalas där man lånas skolsalen. Det blir ju precis som vanligt då tycker hon. Vi kan inte ha hem alla och vill det inte heller. Små kalas med max 8-10 personer har vi. Men vi tar släkten för sig och barnkalas för sig.
 

hos oss

Skrivet av  Lisa med Chrille
har bara några enstaka hyrt lokal. Det varierar också hur många man bjuder in. En del orkar mer, andra mindre.

Om man bjuder hela klassen, eller alla tjejer eller killar så är det oftast flera som går ihop. Då blir det inte så dyrt. Men mycket paket blir det. Till nästa gång tänker vi i så fall be dem att också gå ihop så det inte blir 28 paket till vaje barn.

Vi har haft 1 stort kalas ihop med bästisen som fyller år 2 veckor efter Chrille, och ett mindre själva. (olika år alltså.) På det stora var vi i kompisen trädgård och hade byggt upp en "inte-nudda-marken-bana" som roade dem i stort sett hela tiden.

Det senaste kalaset i klassen var ett "gå-runt-kalas". Då var det tre tjejer. Först var det disco och fika hos en, sen poolbad hos nästa och avslutade med korv och godis hos den tredje.
 

välja mellan olika saker

Skrivet av  moa
kalas
äventyrsbad med en kompis.
bio med en kompis
bowla med en kompis.
då ingår bad,bowling,biljett mat efter eller före och godis
dom sista tvååren har det varit bio och bowling.
enkelt tycker jag
 

det var ju förstås smart...

Skrivet av  Tanya m. Eleni-96,Elias 06/03,bf18/12
då får barnet välja själv. Ska fundera lite och diskutera med mannen och sen bara hoppas att hon väljer något annat än kalas.
 

Det var ju en bra idé faktiskt..

Skrivet av  Passoa
den ska jag nog dra för dottern. Nu blir det inget klasskalas här hemma i alla fall eftersom vi har fått en fuktskada som ska renoveras och vi får leva i byggplats ett tag.. Då kan hon ju få välja nåt annat så blir hon jätteglad :-) Fiffigt!
 

Artiklar från Familjeliv