Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni gjort advenstkalender med

Skrivet av *Nena* med Johanna
så paket till era barn?
Jag bestämde att i år ska vi göra det och jag började samla småsaker,både nyttiga och lite mindre nyttiga saker till dem men har inte kommit halvvägs än.
Om ni har gjort en sådan, vad har ni då stoppat i den?

Jag har lagt i strumpor, pennoe, suddisar, lite godis till någon lördag, prydnadssak i form av en tomte och hårsnuddar.

Har era barn advenstkalendern för tv:n? I år har vi struntat i den. Johanna ville inte ha den i år. De har fått andra kalendrar av sin mormor. Johanna fick kinder äggs kalender (heter den så, de där äggen med sak i?) och hennes syster har fått en från Smarties. Sen har de själv köpt en vanlig chokladkalender och fått de från ica-handlarna.
Svar på tråden: Har ni gjort advenstkalender med

lite kris förstår jag

Skrivet av  ulrika m rasmus
eftersom det är den 1 dec i morgon... :)

förslag: bokmärken, doftpennor, klitterpennor, klitterlim, små klistermärken + det som själv skrivit...

Lycka till!! Själv är jag smidig i år och har köpt ett färdigt paket från lego...
 

Färdigt?

Skrivet av  Bibbi m Noa + 3 till
Indelat i 24 paket?
Vad är det för slags bitar? Vad "blir" det? Vad kostade den?
Låter ju helt klart lockande! :o) Mannen fick dela upp tekniklegot, det var sååå komplicerat!
 

det är vanligt lego...

Skrivet av  ulrika m rasmus
och varje dag ligger en liten påse med bitar som kan sättas i hop till något...idag var det en helikopter tror jag modell mini såklart... och när alla bitar är öppnade så kan man bygga ihop en större sak med alla bitar...

Jag betalade halva priset för den i januari 2004 för att ha till nu, men ordinarie pris tror jag blir ungefär 200 kr....

Det finns till playmobil oxå om man vill ha det, för tjejer kanske Lundby-hus-prylar passar bättre och så har jag även sett Barbie-detaljer som kalender också...inga priser på de sistnämnda men playmobil tror jag hamnade runt 250-300...oxå köpt på halva priset efter förra säsongen till flickan på 4 år...
 

Jodå!

Skrivet av  Bibbi m Noa + 3 till
I år får Noa en TechnicLego sats uppdelad i 24 paket. Lillebror 6 år får en Imaginext sats uppdelad i 24 paket och lillebror 4 år får en med blandade småsaker.
Den blandade består bla av:
godis på lördagarna
tatueringar
roliga saker från Tom Tit´s, som förstoringsglas, "spiralgångare", flugöga, squeezeboll, timglas mm
målarbok
kritor
reflex
bil
små "skräpleksaker" som minibasketkorg m boll


Liiite jobbigt med 72 paket, men väl värt när man ser deras lyckliga ansikten! Nästa år blir det 96 paket när lillstumpan också vill ha...


 

Har precis...

Skrivet av  Tanya m.Eleni-96,Elias juni-03,bf 18/12
suttit och pysslat med såna till barnen. Men har faktiskt inte alla paket klara, både smbon och svärmor tycker inte det gör nåt om man fyller på om ett par dagar. Tyckr inte det är så kul själv, men barnen och jag har varit sjuka så jag har inte hunnit handla det sista.

Vi har än så länge, Pennor/stämplar (olika sidor av pennan), klistermärken, kroppssmycke, glittergel, självhäftande papper i fin form, en liten väckarklocka (det enda som är en lite större sak). Sen kommer jag väl att skaffa lite mer, t ex hårspännen/hårband, kanske lite sudd lite andra småprylar som jag hittar. Men inget godis i år, det räcker som det är med chokladkalendern och allt annat runt om julen, lussebullar o pepparkakor, julgodis, vanligt lördagsgodis osv.

Hoppas barnen blir friska snart så jag kan komma iväg och handla det sista.
 

Väckarklockan

Skrivet av  *Nena* med Johanna
var en smart idé. Jag har faktiskt en liten sån liggandes som jag fått någonstans ifrån men som jag aldrig packat upp. Den är jättefin (ingen sån där reklamsak) så kanske man skulle packa in den till någon av töserna. De saknar ju en sådan så det kan ju vara bra.
Här hemma har också barnen varit sjuka. Det började med Johanna som sen smittade oss andra och jag är den som har minst tid just nu och drabbades hårdast :(
Just nu är väl inte förkylningen så farligt och den höga febern är borta...precis som all min röst *suck*
 

Jo igårkväll....

Skrivet av  waWa *~<:o)>
satt jag och knåpade ihop lite paket till kalendern. En broderadsak som svärmor gjort till hennes 2 jul.
I den har jag i år lagt......

lösflätor m glitteband
lösfläta m röd rosetter
CD Barbies hits
CD Brandsta City Släckers
Godis Lördagar
Mjukis ängel till julafton
nagelack
4 st ritmallar
3 mini block
glitterlimm
julklistermärken
i dag fick hon en Jultomtens pyssel bok så har hon lite att pyssla med ända fram till julafton.
Hon har TV´s julkalender, hon/vi älkar Alram, men inga andra kalendrar har hon.
 

I år har vi bara TV-kalender

Skrivet av  Lisa med Chrille
till barnen.

Jag brukar göra en kalender till killarna med förhandlade bort det i år. Det brukar bli så stressigt att hitta på saker. Kan däremot tipsa er med tjejer om halsband. Det fick jag ett år som barn. Mamma hade helt enkelt klippt sönder ett pärlhalsband som jag fick utspritt över dagarna. På julafton fick jag ny tråd och låset. Borde funka med tex legos klickits eller dylikt.

Däremot har jag 2 kalendrar i år. Chrille köpte på sjukhuset en pepparkakskalender till mig. Man bryter av en bit pepparkaka varje dag från en stor rund med massor glasyr.

Sen fick jag en lott-kalender av maken med 24 st TIA-lotter. Ibland har de sina ljusare stunder:-)

Sen har hela familjen en kalender som Chrille gjort på fritids med små dikter i. Jag har tjuvtittat :-) och för det mesta står det "Nu är det x dagar kvar" eller "Inte så långt kvar nu". Min myskille.
 

Smart idé med halsbandet

Skrivet av  *Nena* med Johanna
fast när jag tänkte på det fick jag en syn som jag hade då Johannas syster var ca2 år kanske och hennes farmor hade gjort en paketkalender. Hon hade köpt ett knopp-pussel (hon var kanske ett år istället då.... det är ju så länge sen). Sen hade hon packat in dessa 6 bitar i olika paket och de fick hon utspridda över hela december och på julafon fick hon plattan. Då fannas inte alla pusselbitarna kvar att hiotta längre och tösen såg förbryllad ut var gång hon fick en bit.. precis som om "vad ska jag med den till" *ler*. då bestämde jag att detta med paketkalender sköter jag andra jular och något pussel ska jag inte dela på ;)
 

Artiklar från Familjeliv