Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

gå om tvåan

Skrivet av öxö
är det någon här som fått gå om tvåan.?
de karnse blir så för min pojke.
han verkar ha svårt att läsa .o kan bara läsa enstaka ord.
ja blev lite snopen.men så är tydligen fallet.
hur mycket ska man kunna läsa i tvåan.?
vad kan era barn ?
Svar på tråden: gå om tvåan

Näe, men ettan...

Skrivet av  Becka med Viktor dec.-96 + 2 småsystrar
går Vicke om nu. Och det var mest vi föräldrar som ville det, eller ja fröken tyckte också det var bra förstås. Det var inte direkt den där kunskapsmässiga nivån som var låg, han kunde läsa och räkna och skriva rätt bra, inom okej gränser.
Men det var mer en annan sorts mognad som var på efterkälken, det att komma in från rast fastän man hellre ville vara ute och leka, att göra nån uppgift i skolan fastän man tyckte den var tråkigt, att göra saker fast man inte vill för att det är viktigt och för at fröken säger så. Att koncentrera sig och greppa att då fröken säger nått där uppe så gäller det även mig liksom. Sådana saker.
Vi förstod att om han skulle börja i tvåan som alla andra nu i aug. så skulle vi få det svårt båda han och vi, med läxorna och sånt, och motivationen coh glädjen att gå till skolan.

Så han gick om etta n helt enkelt, inga problem, han är född i slutet av dec. också, så han var yngst i hela klassen. Nu i ettan är han istället bättre än alla andra att läsa och räkna och sånt, för han har ju gått igenom allt en gång förrut, och det har fått självförtroendet på topp :)
Tur är också att han går i sammansatt klass 1-2, så alla hans klasskompisar han hade förra året går ännu kvar i samma klassrum, så för honom har inte så mycket förändrats.
Visst tog han det lite hårt först och förstod inte varför han skulle gå om, speciellt då alla sa "Ja och så börjar du tvåan då efter sommaren!" Och han var tvungen att säga "Nä jag skall gå om ettan".
Men nu verkar det faktiskt som han tycker det är riktigt skönt, att få vara duktig istället för att få en massa gnäll från fröken hela tiden som det var förra året.
 

Vad skönt att de går så bra

Skrivet av  Lisa med Chrille
Vet att du skrev att du oroade dig i våras. Skönt att det blev bra till sist.
 

Inte tvåan väl......

Skrivet av  waWa *~<:o)>
...Johanna går det bra för, hon läser ungdomsböcker utan svårigheter. Tråkigt att det är kämpigt för din kille. Tyvärr är det vanligare än man tror. I Johannas skola har många klasser någon eller några som fått gå om. Lycka till!
 

Nä men min son

Skrivet av  Sunshine m Cazandra
har gått om 1:an. Fast han börjde påskoldaghem och det är värkligen det bästa vi gjort. Våran son har svårt med konsentrationen och vi gärna leka i stället för att vara på lektionerna. Men nu går han i en skola med bara fyra elever från början, nu är dom fem ska bli åtta så småning om. Han har under bara dom här få månaderna som dom gått sen i augusti mognat nåt fruktansvärt.Han är jätte duktig på matte ett riktigt snille säger fröknarna. Han gillar det och det går bra. Svenskan har det vart så där med,han kan inte skriva och så så han tycker att det är jobbigt. Men det har börjat släppa där med. Han har börjat bilda ord och skriva dom. Sitt namn har han kunnat ett bra tag. Så på 3 månader har han mognat mer en han gjort på 2år i sexårs och 1 år i skolan. Det säger nåt om hur bra skolan är.
 

trean

Skrivet av  mamma till 4
Min stora pojk född 89 gick om trean.
Jag tycker att det var bra för honom att göra det eftersom han behövde mer tid att mogna det finns dock ett problem nu.
Alla barn har skolplikt till det år de fyller 16, min pojke fyller 16 2005 och då går han ju bara ut årskurs 8 eftersom han gick om trean nåväl skolan säger att de erbjuder honom ett år till men ingen kan tvinga honom att gå ett år till.
Har även en pojke född 92 som gick om F1:an så vi får väl se hur det blir med honom det året han fyller 16.
Lillkillen född 96 har inte gått om någon klass.
Hoppas det ordnar sig för er. kramizar
 

Läsfröken

Skrivet av  Sofia*
Jag arbetar som speciallärare och möter varje dag barn som inte kan läsa så bra. I åk 2 bör man kunna läsa en enklare bok och förstå den, typ Totte och Malin osv. Kan man inte staka sig igenom det kommer man, med största sannolikhet, att få problem.
Det du kan göra för att hjälpa din son är att läsa med honom 10 minuter varje dag. Det kan göra underverk. beslutet om han ska gå om kommer väl inte förrän till våren. Eller vill de att han ska byta redan nu? Se det som att skolan faktiskt tar sitt ansvar och ger honom den extra chans han behöver. Barn som går om brukar tycka att det är positivt, det är inte kul att sitta i ett klassrum och inte förstå.
 

Artiklar från Familjeliv