Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite ont+lite hosta, men pigg-gå till skolan?

Skrivet av Tanya m.Eleni-96,Elias juni-03,bf 18/12
Vet inte hur jag ska göra. Vi har dragits med förkylning i familjen från och till i 2-3 veckor nu.

Eleni har hostat mest på kvällarna och blivit bättre och sämre hela tiden. Har missat ett par dagar i skolan varje vecka nu, förra och förrförra. Nu har hon haft lite ont i örat och kom hem tidigare från skolan idag men hon har varit pigg och glad restan av dagen. Hon vill gå till skolan säger hon och det känns som om hon skulle orka gå. Samtidigt vill jag inte skicka henne och hon behöver ringa och bli hämtad igen. Hon får lätt ont i örat pga läkarmiss när hon var mindre. Det är inte så att hon verkar ha särskilt ont.

Hur göra? Kan man låta henne gå imorgon? Det var det sista hon sa när vi sa god natt, att hon ville gå. Samtidigt känns det fel att skicka henne om hon har ont. Men hon har orkat fara runt o leka med lillebror halva em idag.
Svar på tråden: Lite ont+lite hosta, men pigg-gå till skolan?

Det där är svårt.....

Skrivet av  waWa *~<:o)>
...att avgöra, men är hon pigg och tycker att hon orkar är det väl bra om hon går. Det är ju alltid tråkigt att missa skolan. Du känner din tjej bäst själv men beslutet ska ligga hos dig. Är hon för sjuk ska hon ju vara hemma även om hon inte tycker det är kul. Krya på er allesammans.
 

Sånt är svårt

Skrivet av  Lisa med Chrille
Jag känner i alla fall mig som en dålig mamma när jag skickar dit Chrille och han sen inte orkar.

Men å andra sidan så känner hon sig nog själv bäst. Känner hon sig pigg nog är hon nog det. Så jag skulle skicka dit henne och ta risken att de ringer.

Appropå ont i örat. Har ni testat om det är pga trycket. Chrille får ofta ont vid förkylning pga det och det gör hemskt ont, men går över efter en stund. Kan komma och gå. Om det är det kan man utjämna trycket genom att "blåsa ut luft genom öronen". Vi testar alltid med det innan vi söker läkare. Oftast hjälper det.

Hoppas Eleni snart känner sig bättre
 

Artiklar från Familjeliv