Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

läser allas barn bra här?

Skrivet av mackan m 3 barn
Min son han läser inte så bra. det går väldugt trögt. En sida i skolläsboken tar ca 3-4 minuter. Han skulle absolut aldrig klara av att läsa Harry Potter - det känns som att det är många år kvar dit. Han tycker inte att läsa är kul heller. ur är det med era barn?
Svar på tråden: läser allas barn bra här?

Lilla A

Skrivet av  Sofia*
Min dotter har kunnat bokstäver sedan hon var 4, men ännu finner hon inget nöje i att läsa tyst för sig själv. Jag läser med henne varje dag och hon börjar närma sig något man skulle kunna kalla flytande läsning. Jag arbetar själv som speciallärare så jag vet att långt i från alla barn läser flytande i åk 2. Men jag vet också att livet kan bli svårt om man inte har en bra läsning, därför tvingar jag henne att läsa högt för mig varje dag, 5-10 minuter. Det ger effekt och nu börjar hon finna glädje i läsandet!
 

Johanna

Skrivet av  *Nena* med Johanna
fattade det här med att läsa i slutet av ettan tror jag det var. Hon läser på allt här hemma men vill fortfarande at jag ska läsa högt för henne innan hon somnar (gärna annars också). de har läsläxa 2 gånger i veckan men läser högt för fröken var dag i skolan.
Hennes storasyster hade det trögare men läsningen. Tror inte att hon läste riktigt flytande förän i slutet av tvåan/början av trean. Men hon tyckte det var kul att läsa i alla fall och under vår högläsnig på kvällen så läste hon en sida och jag en. Kapitelboken varade länge men det var en bra träning för henne.
 

Johanna lärde sig.....

Skrivet av  waWa *~<:o)>
...bokstäver när hon var runt 2 år har alltid varit vetgirig och nyfiken. Men att läsa riktigt lossnade inte riktigt förens hon var 6 år nu läser hon massor men inte Harry Potter. Det tar för lång tid hon vill läsa mycket och fort.Gärna serietidningar och Disney böcker vi samlat på, men ibland blir det böcker med mer text. Det är bara träning och åter träning som hjälper. Att hitta den rätta bocken som fängslar så man tycker det är kul. I början läste vi böcker tillsammans turades om att läsa olika rader och sidor.
Får han extra hjälp i skolan? I Johannas klass har de en extra fröken som hjälper till i alla ämnen med de som behöver hjälp. De brukar sitta i ett rum intill så de får lite arbetsro. Du ska se att de lossnar.
 

bättre och bättre

Skrivet av  mady
men hon skulle nog inte ge sig på HP, både av svårighet och lathet:) Hon vill gärna att jag läser och hon kanske en sida.
 

Jo, min Simon

Skrivet av  Anna med tre linottar
läser riktigt flytande. Vi höll på och "lekte" kring bokstäver och försökte ljuda ganska tidigt, och han "knäckte koden" nånstans vid drygt 4,5 år. Då kunde han ljuda och skriva enkla ord.

Det här med hur läsandet går beror väl olika saker: på hur mycket/ofta man läser, hur intresserad man är och vilken fallenhet man har. Simon är t ex inte vidare intresserad av fotboll och har inte utvecklat färigheterna där riktigt. Nu menar jag inte att komma med några "sanningar". Men jag tror att det är väldigt olika med läskunskaperna i våra barns ålder. Det kan gå väldigt fort, när det väl släpper.

/Anna med tre lintottar

 

Förresten, apropå Harry Potter ...

Skrivet av  Anna med tre linottar
... så anser jag att det är ganska svårlästa böcker för åttaåringar. Det finns ju en hel del så kallade svåra ord med, och ibland kan det vara rejält otäckt också! Jag har läst högt för min son ur dessa böcker.
Läser äve högt ur andra böcker. Ett tips är att barnet följer med i texten och "läser tyst" när man själv läser. Då hör barnet satsmelodin och lär sig interpunktion osv.

/Anna med tre lintottar

 

Här går det nog trögt...

Skrivet av  Becka med Viktor dec.-96 + 2 småsystrar
ännu också, inte alls så att det flyter på mening efter mining och han kan definitivt inte läsa en hel bok än, som Harry Potter, nejdå!
Bättre har det ju börjat gå förstås, men...
 

Tips

Skrivet av  Linda S (på besök från 98/99 vinterbarn)
Här kommer ett litet tips på en diskussionsgrupp om barn lär sig läsa och skriva. Där kan du säkert få tips på hur du kan hjälpa din son att hitta glädjen i läsandet.

http://groups.yahoo.com/group/barnlaserochskriver/
 

Tack för tipset!

Skrivet av  mackan m 3 barn
ja man behöver alla råd man kan få. jag börjar bli trött på att det går så trögt. Jag kan inte förstå varför. Vi har under flera månader läst 1/2 timme per dag utan något vidare reultat
 

ketchup-syndromet

Skrivet av  helena
först gick det jättetrögt, men sen plötsligt så bara lossade allt. och det var nog tack vare harry potter som en ny värld öppnade sig. simon kunde knappt slita sig. eftersom vi bott i usa i fem år (och man där börjar skolan ett år tidigare) så läser han bara harry potter på engelska. jag tvivlar på att han skulle kunna läsa en sådan bok på svenska.
 

harry potter inget att sträva efter

Skrivet av  moa
jag själv har läst dessa böcker men dom är svåra.
läsa okej men förstår dom sen vad dom läst,tycker ej det är barn böcker mer ungdoms böcker.
 

Chrille läser bra

Skrivet av  Lisa med Chrille
Det kommer mer och mer. Han läser på allt och klarar även böcker med mer text och krångligare meningar. Men än har den riktiga ketchupeffekten inte kommit. Det är fortfarande skönare att vi läser för honom.

Och jag tycker detta är ett ganska skönt mellanläge. Han klarar sig själv om det behövs, men vi har fortfarande många mysiga lässtunder.
 

Artiklar från Familjeliv