Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni pratat med era barn

Skrivet av Anna-Stumpan
om blommor och bin ännu??

Kom på igårkväll att det nog är hög tid för det.
Vet att jag själv började förstå i 2:an och min mamma pratade om det när jag gick i trean, men då visste jag redan hur barn blir till. Så det är nog dax nu. *bävar och fasar*, även om det nog går jättebra.
Svar på tråden: Har ni pratat med era barn

Nej, inte än

Skrivet av  Amelie
Jag tillhör dem som inte vill stressa med information, om de inte frågar förstås, förrän det är aktuellt, när de börjar undra i 12-13-årsåldern, kanske något år tidigare för att förekomma dem. Jag tror att ju längre ned i åldern jag informerar, desto kortare tid hinner hon vara nyfiken, och då kanske hon väntar litet längre. Men jag kanske har fel? Vad tror ni?

Fast jag var ju trött på det innan det var aktuellt i praktiken så att säga. Jag tillhör ju den tidiga 70-talsgenerationen, och gick dessutom på dagis, så jag kan inte minnas den tid då jag inte visste allt i detalj.

I filmen "tillsammans" läser ett av barnen en gång en bok där det står beskrivet ungefär: "Pappan stoppar in sin penis i mammans slida, och rör sig så det känns skönt. Då kommer en massa spermier ut ur penis." Rikt illustrerad är den också. Precis den boken hade vi på mitt fritids, så mina föräldrar behövde inte tänka på att informera om sånt då, på gott och ont.
 

När

Skrivet av  Karin
de börjar undra säger du. Har de inte börjat undra innan de är 12-13 år kan man börja fundera över om det är något annat fel! Jag har en 95:a och en 97:a och de undrar och frågar båda två. Jag tror att det är viktigt att ha en öppen kommunikation och verkligen lyssna efter vad de frågar om och svara på just det. Detta bearbetar deras hjärnor och så föds nya undringar. Men att man skulle behöva ta upp ett speciellt samtal om blommor och bin tror inte jag behövs med dagens vetgiriga barn.
 

tänkte

Skrivet av  Ante
inte ens på att man borde ha ett särskilt samtal om det... Jag har väl tänkt som så att jag berättar om han frågar - vilket han inte har gjort. Har i o f s undrat om han vet mer än jag tror så att säga... Kanske att han snappat upp saker bland kompisar. Men att så där bara helt plötsligt börja "informera" har jag inte funderat över.
Har också funderat över ifall frågorna inte kommit upp p g a att han inte har några syskon. Isåfall kanske det faller sig mer naturligt.
 

Människor gifter sej, djur parar sej

Skrivet av  Flax
Djur parar sej och människor gifter sej!

Vi har för länge sen pratat om hur lejonungar m.m. blir till. Hon har sett både flugor o hundar para sej, så det snacket känns naturligt.
Att människor parar sej är alldeles för oromantiskt i hennes rosa prinsessvärld...
Ser att hon inte är mogen för det än.
 

Mattias var

Skrivet av  Anette-73
väldigt intresserad när jag väntade lillebror,-Hur sjutton kom det in en baby i din mage mamma och hur ska den komma ut.Förklarade lite enkelt utan en massa detaljer.
 

ja då

Skrivet av  Tingeling med E 95, J 98 och lilla L
köpte en jättebra bok där hon kan läsa allt hon (än så länge) undrar över, det finns en för lite äldre barn som jag tänkte köpa när hon blir nio.

Jag tror att det är viktigt att samtalen sker kontinuerligt och odramatiskt. Hon frågar och jag svarar, ibland läser hon själv i boken. Jag tycker att det är bra att hon får riktiga svar istället för att vara hänvisad till "kompisens storasyskon sa till kompisen..." det hinner ju bli en hel del fövanskningar på vägen.

Jag tror dessutom att det är svårt att ta Det Stora Samtalet med någon som är tretton... Minns med fasa när bästa kompisens pappa skulle prata "älska är något fint mellan man och kvinna" något försent...
 

Artiklar från Familjeliv