Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur är era pojkar

Skrivet av anonym
Jag har en son på nio år,problemet med honom är att han är blyg.väldigt ego,och backar.
Han har haft alla möjligheter att få kompisar.
Här hemma har det fumkat när dem varit inne och lekt,när sonen har fått styra leken till polis och bilar,men ifall kompisen har velat leka nåt annat så har inte min son velat det.Ja då har kompisen lekt precis det som min son har velat.Tyvärr!
Nu har det blivit så att kompisarna från gården har börjat vara ute och springa rumt och samtidigt blivit mer självständiga,då dröjer det kanske 10 minuter så kommer min son in,säger att han tappat bort dem,fast jag vet att så inte är fallet.
Jag har försökt prata och tjata på honom ,att nu är det så att han får ställa upp på deras lekar,annars kommer dem inte att komma och plinga på,för att leka,eftersom killar vill leka blandade lekar.
Men ändå fortsätter han att säga nej till alla lekar och roliga saker därute,sen kommer han in.
Nu har det hänt att han börjat ta hem kompisar från klassen,men det är samma sak där,han ska typ spela dataspel,kompisen ska titta på.
Eller leka med bilar ja styra allt.
Jag skulle önska att han skulle få vara hos kompisarna istället.Då skulle han inte kunna bestämma jämt.
Jag har pratat med honom om att han måste låta kompisen spela lika mycket,då lovar han att ändra på sig nästa gång,men det är nog bara prat från hans sida.
Han och jag har pratat sönder det här med att ställa upp och vara schyst med gårdskompisarna,dem har slutat plinga på,en av kompisarna sa rakt ut,att min son går ju alltid bara bort,när dem leker.
Min son har alltid blivit tyst som en mussla direkt det kommit nån ny kille eller tjej med i leken,fotboll och alla lagspel,vill han absolut inte spela.
Jag känner mig desperat över den här situationen.
Vet inte hur jag ska få honom att fatta att han ska vara rädd om dem kompisarna han har.
Dem andra killarna har hur lätt som helst för att prata och våga saker,så den största boven i hans beteende är att han är så osäker och blyg.
Har ni haft såna här problem,så snälla ge mig råd om hur jag ska få honom att inse att det inte är farligt att leka.
Svar på tråden: hur är era pojkar

Oj vad svårt.

Skrivet av  fru Bill
Jag vet faktiskt inte hur du ska få honom att inse det. Du frågade hur våra barn är. Felix har det problemet att han bestämmer innan hur allt ska vara, t ex att han ska leka med den, eller den kompisen. Om det inte fungerar, så blir han helt låst och kan inte tänka sig något annat, utan sitter och surar över att det inte blir som han vill. Innan skolan hade han jättesvårt för nya situationer och att vara med i gruppaktiviteter, typ fotboll. Jag tänkte att om det inte blev bättre i skolan, så skulle jag vända mig till någon och prata om hur man skulle lösa situationen. Nu blev det mycket bättre i skolan, även om vissa saker finns kvar. Kanske att du skulle prata med någon (kuratot, psykolog, eller liknande), jag vet att det kan sitta långt inne för en del och det svåraste är väl vart man börjar. Jag tror att man kan prata med skolsyster för att få råd om vart man vänder sig, om inte annat. Förstår att det känns jobbigt för er och det är säkert jättejobbigt för er son att ha det så.
 

Artiklar från Familjeliv