Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varit på musikskolan...

Skrivet av Marie
och provat div instrument. Dora fastnade för trumpet (ve och fasa!!!). Så till hösten blir det till att köpa öronproppar. Hon har också en ljuvlig stämma och ska sjunga solosång och vara med i skolkören.
Spelar eller ska era barn spela instrument?
Svar på tråden: Varit på musikskolan...

Inte direkt intresserad

Skrivet av  Sara m A&J
Får hon börja med trumpet, eller har hon spela flöjt först?
Anton är tyvärr inte jätteintresserad av att börja spela. Av den anledningen att de måste börja med blockflöjt... Det är ju ett kanonbra instrument att börja på, men det är inte så lätt att övertala en åttaårig kille det, som tycker att trummor vore mycket häftigare. Men jag tänker försöka igen till nästa termin, för det är kul resten av livet att kunna spela ett instrument.
 

Men du!

Skrivet av  Petra
Här är det i ettan & tvåan man bara får spela blockflöjt (fiol)! Men alla som går i trean får spela de andra instrumenten!
 

15 år sedan...

Skrivet av  Marie
vår musikskola skippade blockflöjten!
 

Åxå

Skrivet av  Pehga
nyss vart på instrument provning :O)
Fabian spelar blockflöjt, men till hösten blir det gitarr!
 

Petra!imt

Skrivet av  Petra
fq
 

Joakim har varit

Skrivet av  Gullan med Joakim + 2 syskon
på instrumentvisning i skolan idag.Han har iofs gått en sk grundkurs 2 terminer nu o de provar på alla möjliga instrument då, så han hade väl redan börjat fundera på vad han vill spela. Han skulle gärna spela piano men jag vet inte om vi har plats o ha ett här hemma, sen står gitarr på önskelistan o det spelar storebror så det skulle ju passa men men han hinner ändra sig fler ggr innan 1 maj då anmälan skulle vara inne...
 

Jo då!

Skrivet av  Tingeling med E 95, J 98 och lilla L
E har valt fiol i första hand och valthorn (!) i andra hand. Vi hoppas på valthornet (i smyg), vi får se hur det blir!
 

Vilka fina instrument.

Skrivet av  Kina
Det är väl inte så vanliga instrument?
 

vet inte

Skrivet av  Tingeling med E 95, J 98 och lilla L
fiol är nog ganska vanligt men valthorn är nog inte så vanligt i den åldern tror jag!
 

Ja....

Skrivet av  Kina
Jag bävar...Min äldre dotter(Josefine-93) spelar piano och tvärflöjt.Lovisa(-93)har spelat blockflöjt i ett år , så nu ska hon välja instrument...Jag ska vara ärlig och säga att övningarna inte alltid varit smärtfria.....men övning ger färdighet.Det blir nog bra...
 

jaa

Skrivet av  Tingeling med E 95, J 98 och lilla L
kan tänka mig att det kan låta en del... :) Bara tanken på hur lång tid det tar innan det börjar låta ens okej med fiol....
 

Jag..

Skrivet av  Kina
..hade en granne(i hyreshus) som spelade fiol....det var inte alltid vakert....
 

Jag önskar

Skrivet av  Amelie
att hon vill. Man kanske skulle uppmuntra henne litet lagom mycket. Jag har själv spelat fiol och litegrann piano till och från genom livet, och det är så roligt och jag önskar att min dotter kunde få lika mycket kul med det som jag. Helst av allt om vi kunde spela tillsammans, det vore jätteroligt!
 

jes

Skrivet av  tina
min dotter spelar blockflöjt.
 

Artiklar från Familjeliv