Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Soft Airgun...

Skrivet av Petra
vad är det? min son säger att han & hans 2 jämnåriga kompisar haft ensån i skogen & skjutit. HELT utan uppsyn av vuxna!
Tycker att det låter lite konstigt. Men det är kasnke inte farligt? Men om man får i ögat då? De har stått & skjutit på varandra!!!!
Kompisen får ha den ute själv!

Någon som vet vad det är?
Svar på tråden: Soft Airgun...

Det är en sorts...

Skrivet av  Sussi
"leksakspistol" som skjuter små gummikulor. Vi har haft många och långa diskussioner här hemma angående sådana. Jag skulle INTE låta mina barn skjuta med dom utan skydd för ögonen !
Jag tycker att föräldrarna borde frågat er först ifall det var okey ifall er son fick skjuta med soft airgun.

Vi har bestämt att våra -95:a och vår -93:a inte får någon sådan. De har tjatat länge om att få !
Vi gillar inte tanken att de ska skjuta mot varandra med små kulor. Vi har i alla år tjatat om att man inte siktar mot varandra och så ska de helt plötsligt få skjuta kulor mot varandra ! Nej, det blev fel för oss !

Måste bara berätta vad som hände min 95:a häromdagen. Han var ute och skjöt ärtor i tomma hushållspappersrullar,de sätter en avklippt ballong i ena änden på rullen och så skjuter de iväg ärtor med hjälp av ballongen. De har varit jättenoga med att ha skydd för ögonen. Ja, ivarje fall så kom min son in och en bit från hans ena framtand hade lossnat då han fick en ärta mot munnen ! Bara genom att de skjutit med ärtor i tomma hushållpappersrullar ! Då kan man ju fundera på vad en sån där pistol kan ställa till med ????

 

OJ!

Skrivet av  Petra
Fy då.. ja där ser man vad som kan hända!
Jag har sökt lite på nätet nu & det är 18 års gräns på soft airgun!!
 

Jaha, du...

Skrivet av  Sussi
det visste jag faktiskt inte.
Det var flera av min 93:as kompisar som ville ha soft airgun. Vi föräldrar pratade "ihop oss" och bestämde att ingen av grabbarna skulle få en sådan. Det kändes bra och det var inga diskussioner längre, de visste ju att ingen av kompisarna skulle få en sådan.
Ibland är det bra ifall föräldrarna kan diskutera sig fram till gemensamma regler och jag antar att det behövs mer och mer ju äldre de blir !
 

Mattias blev

Skrivet av  Anette-73
hotad av 2 killar med soft airgun,så det är inte ovanligt att små pojkar springer runt med det.Jag skulle aldrig låta Mattias ha en sån ,det är ju som luftgevär fast med plast kulor.
 

18 års

Skrivet av  mady
åldergräns är det på dem så helt oansvarligt. Skulle jag var du skulle jag ta ett snack med komppisens mamma att din son inte får vara med när de skjuter med den, framför allt inte SJÄLVA. Finns ju anledningar till varför det är åldersgräns på vissa saker.
Jag skulle aldrig låta mina barn få ett sådant vapen.
 

hoppsan

Skrivet av  mady
klickade visst fel, trodde jag var på -96 orna...
 

fast

Skrivet av  Petra
det var ju ett svar som håller även på 95 orna :o)
 

Artiklar från Familjeliv