Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kalas

Skrivet av Mammi
Nu ska vi ha kalas för alla klasskompisar, grannbarn och egna bekantas barn. Måååååånga ungar blev det. Vi har hyrt lokal och istället för presenter tänkte vi ta en summa. Det blev så himla dyrt. Tycker ni det är OK att ta en slant istället. Dottern skall få en slant och köpa sig ett litet minne från kalaset efteråt så hon är nöjd.
Svar på tråden: Kalas

Oj.

Skrivet av  Anna-Stumpan
Nej, det skulle inte kännas OK vid ett barnkalas.

Knappt att det känns OK vid ett vuxenkalas.

Själv så ska Sara tillsammans med sin bästa kopis ha disco-bowlings-kalas.

Minst 16 barn ska det vara och 120 kr/barn kostar det oss. Vi är dock två familjer som delar på det. Ca 1000 kr/familj.

Men å andra sidan så är det värt pengarna + att det är sista gången dom har barnkalas. Näst år får hon ha tjejmiddag för några få nära eller liknande.

Men, nej. Jag skulle inte kunna ta betalt för att ha ett kalas, och jag skulle nog inte betala för att barnen skulle få gå på ett kalas. Dessutom brukar kalas bara hålla på i 2-3 timmar. Vuxenkalas håller ppå i ett flertal timmar.
 

Säger du det

Skrivet av  Mammi
det var ju inte kul. Det var det jag kanske befarade också. Hon har fått bjuda 25 stycken och varje barn kostar 100:-. Vi har hyrt in en massa roligheter
(+ mat - därför blir det lite dyrt). Slutsumman blir alltså 2500:-. Vi tyckte det var en jätterolig grej för barnen att få vara med om och vi ville verkligen att alla skulle få chansen men vi hade inte råd att bjuda. Vi hade ingen att dela kalaset med heller. SUCK. Nu kändes det ännu värre men det är väl bara bra att man vet hur det kanske tas bland andra vuxna (så man är förberedd på kommentarer). Vi hade tänkt ta 30:- per barn. Det är ungefär det som presenterna brukar kosta. Nästa år får hon bara bjuda några stycken (men egentligen tycker jag att på ett kalas skall alla vänner vara välkomna).
 

tröst

Skrivet av  PiaL
Du kanske har bjudit några som tänker som jag också - att det är helt okej. Jag brukar ändå ge pengar till barnet istället för något litet krafs som går sönder direkt.
Kör på!Hellre att alla ungar är välkomna och att man betalar - än att några väljs bort. Helt rätt.
 

Det

Skrivet av  Petra
är klart! Verkar bli en helkul grej juh! Om dottern är nöjd så är det huvudsaken!!!!
 

Gör inte det

Skrivet av  Karin
Jag tror att ni kan få lida för det dvs att det inte kommer att tas emot väl av de inbjudna. Jag har aldrig hört talas om det och skulle själv tycka att man ej ska bjuda på kalas om man inte har råd. Förstår din tanke och tror att alla barn kommer att gilla kalaset men att få betala för att gå på kalas är för mycket.
 

Artiklar från Familjeliv