Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mellistips till lite större barn

Skrivet av Nattugglan
Dottern på 9 år har ofta en hel rad kompisar med sig hem efter skolan. Då är de hungriga och jag vill gärna bjuda på något mellis, men det jag brukar ge dottern känns aningen dyrt när det handlar om att utfodra uppemot fyra stycken 9-åriga killar ibland flera dagar i veckan :-) Tar jag fram (eller låter dem ta fram själva) mackor är både bröd- och påläggsförrådet länsat på ett nafs. Det är inte själva kostnaden jag är mest rädd för, utan att det är jobbigt att sakerna tar slut. Har ni några bra tips på mellis att ta till när familjen helt plötsligt utökas med ett gäng extrabarn?
Svar på tråden: Mellistips till lite större barn

Frukt, gröt, bröd utan pålägg

Skrivet av  Ullen
Våra killar äter mest frukt till mellis, men de äter båda bra till lunch så de är inte så hungriga på eftermiddagen. Det som är billigast av "mellanmålsmaten" är väl annars gröt eller bröd utan pålägg med ett glas mjölk till. Fil och flingor är också ganska billigt. Får man ofta många extrabarn tycker jag inte man behöver vara generös och erbjuda obegränsat med smörgåsar med pålägg.
 

Tack för tips

Skrivet av  Nattugglan
Nej, det är just det där med smörgåsarna som jag vill försöka undvika. Frukt har jag faktiskt inte tänkt på. Jo, det är klart att vi har frukt hemma men vi brukar inte äte det till mellis på det sättet. Kanske skulle man ställa en fruktskål på dotterns rum så kan de äta frukten medan de spelar och leker till och med.
 

Nudlar...

Skrivet av  fifi
är väldigt poppis nu hos oss, men det blir ju lite bökigt när men är såpass många..Jag brukar snabbt göra en stor omelett som går på nolltime ( 4 ägg "vispas ihop" i en skål, lägg ned i stekpannan - hyvla några skivor ost och om huset har att bjuda ett par skinkskivor eller salami. Vänd till en halvmåne. "slica" upp en bit var till dem- till detta varsinn gurkbit och isvatten.
 

Artiklar från Familjeliv