Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Han äter ju inget =o(

Skrivet av Beckah
Jag har problem med min 5 åring.

an åt som en varg när han va mellan 4-6 månader, och åt burkmat sen hade han en SVÅR maginfluensa som resulterade i överkänslighet mot mjölkprodukter(detta är dock borta nu)

Han hade maginfluensa på maginfluensa från 6-9 mån ålder och kunde under långa perioder endast dricka välling...

När allt äntligen var över så ville han inte längre ha mat! Å det sitter kvar. INGET duger.
Fiskpinnar, pasta, korv och köttbullar är i princip allt. INTE EN ENDASTE GRÖNSAK, inga såser ingen svamp,lök o dyl.

Jag är bestämd på att han inte får ngt annat istället...men det hjälper inte. Då avstår han hellre helt ifrån att äta. Han är 113 cm lång och väger bara ca 16-17 kg!

SUCK! Vet inte vad jag gör snart. Ska jag göda honom med bara de saker han gillar och strunta i att försöka få honom att äta ngt annat som han inte gillar?

Tacksam för svar
Svar på tråden: Han äter ju inget =o(

Min femåring är verkligen inget matvrak

Skrivet av  Sara med 98+02
Men jag försöker att variera eller att iaf tvinga på lite annan smak än typ vad du räknade upp. Steker ett par korvskivor om jag gör indisk kycklinggryta. Ibland får jag slänga korven och ibland smakar hon bara en pyttetugga och vrålar FY vad äckligt och då får hon korv e dyl. Fast jag lagar aldrig så mkt extramat att den helt kan ersätta den andra, lite hungrig får hon allt vara om hon vägrar äta det jag i huvudsak bjuder på. Jag försöker att inte pressa henne, men det är svårt, man får bita sig i tungan… Måste ju ändå respektera hennes smak och tycke. Säger hon att hon är mätt, ja vad ska jag säga om det? Det vet ju hon bäst själv. Säger hon att hon inte gillar och att det är så äckligt att det inte går att äta, ja då måste jag ju tro henne. Så som sagt, oftast blir det kompromisser och en liten extra stekpanna med något i till barnen, ibland vägrar jag laga flera rätter och frukten efter maten är kanske det som mättar mest. Jag försöker att ställa fram mer än två kastruller och en grönsaksskål på bordet, lite osttärningar, lite bröd, oliver, exotiskt frukt mm. Lite av varje trillar ner och kanske blir hon faktiskt mätt då och då.
Men det är svårt och mkt enerverande med små fågelungar. Bäst att inte skapa konflikt tycker jag, mat är känsligt och ett maktmedel för barnen.
 

Artiklar från Familjeliv