Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min son äter så dåligt!

Skrivet av Lennart
Min son som snart är 3 år äter ibland nästan ingenting till frukost,lunch eller middag och så ibland kan han iallafall äta hyggligt till ett av målen. Jag tror ioch för sig inte att han kommer att svälta ihjäl, för det gör inte barn i vårt land idag. Men jag vil ju att han ska äta ordentligt, vilken mamma vill inte det? Så funderingen är hur jag ska få honom att äta bra igen, vilket han har gjort förut. Det är förmodligen bara en tillfällig svacka, kan det ha med 3års trotsen att göra, han kan ju ialla fall bestämma själv över sitt ätande, för i övrigt så får han ju inte bestämma så mycket själv. Tacksam för tips, råd och tankar.
Svar på tråden: Min son äter så dåligt!

"Periodare"

Skrivet av  MamaMu
Många barn är "periodare", dvs de äter olika mycket i olika perioder. De brukar dessutom ha perioder då de äter bara vissa grejer. Min son har varit "periodare" på både bröd och potatis:)

Mitt tips är att du, innan du börjar oroa dig för mycket, ställer om till ett längre tidsperspektiv. Hur äter han i ett vecko- eller månadsperspektiv? Jag har t ex kunnat se att sonen åt potatis en vecka, köttbullar en vecka och morötter en vecka. Sett under en veckas perspektiv blir det förstås heltokigt, men om man ser det över tre veckor så är det ju inte så farligt. OBS! att detta bara är ett förenklat exempel, men jag tror du förstår poängen.

Så länge sonen verkar må bra, är pigg och alert och i ett längre perspektiv äter bra mängd- och innehållsmässigt så skulle jag låta det bero. Förr eller senare ger det med sig.
 

Pytteportioner

Skrivet av  Lena_O2
Ge en miniportion på en assiette eller kaffefat. Servera med minibestick.

Kanske kan du ge favoritnallen en likadan portion mat vid bordet?

Fanns en gång i tiden en saga om en flicka som inte ville äta. Kommer inte ihåg vad den heter...
 

Artiklar från Familjeliv