Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste mata honom framför TV:n!!

Skrivet av Ante i Luleå
Vi har en 5-årig son som äter hyffsat bra..men..det tråkiga är att han äter bara om vi matar honom.....och mestadels så måste detta ske framför TV:n.
Detta gör oss tokiga....man manar & gnäller alltid när det vankas mat.."Kom nu och sitt vid matbordet, snälla du...".och det vill man ju helst slippa göra....det skall ju bara vara automatiskt liksom, att komma och äta vid matbordet.
Viss bortskämdhet blandat med tjurighet gör ju att det inte blir roligt....men hur skall man komma till bukt med detta?
Vi vill ju inte sitta och mata honom för att han skall få i sig mat......okej...tids nog äter han väl självmant..men...det skall inte vara så.

Nån med erfarenhet??
Svar på tråden: Måste mata honom framför TV:n!!

Stäng av tv:n och sluta mata honom

Skrivet av  Sara med 98+02
Är han hungrig så äter han. Jag tycker nog att ni själva försatt er i er sits. Skulle aldrig falla mig in att mata min 5-åring, aldrig. Jag matar inte ens 1,5-åringen. Jag serverar mat men det är upp till var och en att äta sig mätt, vuxna som barn. Visst blir det tjat ibland runt matbordet och gnäll om äcklig mat, men det hör väl till… *ler*
Och stäng av tv:n! Ni är vuxna och bestämmer. Vill ni inte att han ska sitta framför tvn och äta så får ni göra något åt det, inte tjata och gnälla på honom, det är inte hans fel att han sitter där.
Jag tror det är enklare än du tror, bestäm er bara. Blir han arg? Jaha, det har ingen dött av och det går över. Lägg inte ansvaret i hans händer att göra era måltider trevliga. Hotar han med att inte äta så strunta i det. Mat ska inte vara en maktkamp och inte vara hot, varken från barnens eller föräldrarnas sida. Så fort ni lyssnar på hans hot eller vägran blir det en maktkamp, det spelar ingen roll om ni säger emot eller jamsar med. Han har makten. Ni kan inte få den. Därför måste kampen om den bort.
Jag är inte mycket för auktoritärt föräldraskap, tvärtom. Inser att mitt inlägg låter barskt men jag tycker att det måste finnas gränser för hur "snäll" man ska vara som förälder.
Lycka till!
 

Håller helt med Sara, bra sagt! (imt)

Skrivet av  Nissan
 

Varför

Skrivet av  Jämställd pappa
Skulle aldrig falla mig in att ens servera mat framför TV:n än mindre mata. Det är dig själv du skall ta tag i först och främst. Bestäm hur du vill ha det och så agera därefter inget tjafs och tag inte strid. Mat serveras vid matbordet och det blir ingen TV innan han har ätit.
 

Bestäm...

Skrivet av  Annelie
hurdan matsituation ni vill ha!
Om ni vill ha dukat bord i köket, kanske med levande ljus, och inge ovidkommande ljud, så gör så. Duka åt pojken med, men gör ingen stor affär av det om han inte äter/kommer. Säg tex något om att ni tycker det är trevligt om han vill äta med er,ni saknar honom, är det inte tråkigt att inte vara med, är han inte hungrig?, osv. (Om ni säger något öht)
Låt inte TV:n vara på.
Tjata inte, och ge honom inte smörgås/frukt en timme senare.
Eftersom han är så stor kan ni ju prata med honom innan. Tex "Pappa och jag har pratat lite, och vi tycker det blir så krångligt med middagen ibland. Från och med i morgon så äter alla tillsammans." (Med ett självklart tonfall)
Hoppas de här svaren ger dig en liten spark i ändan, för det är ju såå svårt annars att bryta gamla ovanor som man bara glidit in i.
Lycka till!
 

ni borde nog...

Skrivet av  tvåbarns mamma
ändra er arutiner nu. Han är stor nog att äta själv o utan tv. Ni lär honom att det är ok när ni låter honom göra så. Herregud skärp er föräldrar...sluta genast om inte för eran skull så för ert barns skull.
 

mmhm...många kloka ord...

Skrivet av  Ante i Luleå
...det ni säger är helt korrekt.....
Det är upp till oss som föräldrar att ändra på "ovanor"...
Tar åt mig all kritik i detta ämne...
Tack för era svar kring detta....
 

Kul...

Skrivet av  Annelie
att du skrev igen! Kan du inte skriva och berätta hur det går? Har ni någon plan?
 

Lycka till.imt

Skrivet av  Sara med 98+02
Xx
 

Artiklar från Familjeliv