Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur länge ger ni välling?

Skrivet av Karin
Hej, min son. 22 mån, dricker välling innan han går och lägger sig samt när han vaknar. Jag har fått höra kommentarer från olika håll att man kan sluta med välling när de är så stora som två år. Hur länge har ni gett era barn välling? Min sons kusiner har fått välling upp i fyraårsåldern, iallafall på kvällarna. Vad kan man isåfall ge istället? Det är ju en djupt inarbetad rutin med vällingen på kvällen, jag vet inte om vi orkar ta en konflikt om detta nu. Att vi överhuvudtaget överväger det är att han har problem med avföringen och vi har fått höra att det kan bero på vällingen.
Svar på tråden: Hur länge ger ni välling?

vi ger fortfarande

Skrivet av  Sandra m. Rasmus 01 & Liam 03
Rasmus är 2,5 år och han dricker fortfarande välling ibland på kvällarna. Jag har fått höra att det är många tvååringar som har järnbrist pga att man idag slutar amma/ge välling alldeles för tidigt. Men ger det problem med avföringen så kanske ni kan diskutera med bvc om ni ska fortsätta med vällingen.
 

Länge!

Skrivet av  tantmamman
Mina barn fick välling länge, så länge dom själva ville ha det.

Man ger pensionärer välling. För det är nyttigt och ger näring.

Ge så länge barnen vill ha. Dom säger ifrån själva när dom vill sluta med välling. Jag lovar.
 

Ja du.

Skrivet av  Molle
Min dotter fyllde just 24 hon har inte slutat än och jag har just fylt 46. Nestle 8 månaders fulkorn eller sempers fast den är svår skakad och klimpar sig.
 

välling...

Skrivet av  gröt mamma
Slutade runt knappt 1,5 års ålder.
fanns inget intresse, barnen var mer för gröt!!
 

Två av barnen

Skrivet av  Annika
drack tills de var 6 och 4½.
Den tredje dricker fortfarande, han är 5 år.
 

Så länge barnen vill*imt*

Skrivet av  Selma
 

våra barn..

Skrivet av  Mamma B
..dricker välling. Lilleman är 2,5 år och han vill absolut ha välling på kvällen. De andra barnen är större. 6, 11 och 12 och de dricker oxå välling till frukost ibland, men välling ur mugg och inte babyvälling. Det är ju likvärdigt med gröt och mättar bättre än bara mjölk och macka..
Det finns nog inte så många rätt eller fel utan gör man bara som man själv vill och tror så blir det nog alldeles bra...

Vinkevink
 

jag tänker

Skrivet av  Ina
ge min 2-åriga dotter välling så länge hon vill ha...tids nog slutar dom själva...
 

Hela livet!

Skrivet av  :)
Nä, det är inte riktigt sant. Men mina barn fick välling ganska länge.

Men, det som är viktigt, är att man borstar tänderna innan man går och lägger sig.

Det finns välling för vuxna. Så någon åldersgräns existerar inte.

Magproblemet kan du lösa med att ge lite mosad banan eller päron kanske. Eventuellt kan du ge morgonvällingen på tallrik med russin i.

Tror nog att människorna i din omgivning kanske egentligen reagerar på nappflaskan???
 

Artiklar från Familjeliv