Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket äter era femåringar?

Skrivet av LM
Jag har en 5-årig kille som verkar leva på luft och kärlek:) Idag t ex åt han en skiva knäckebröd med smör till frukost, en halv tallrik pyttipanna till lunch och en varm smörgås till middag (något annat passade inte....) F\'låt, jag glömde 5 eller 6 sega nappar (halloweengodis). Han är pigg och glad, leker och gör allt som en femåring gör. Han är ganska smal, men det har han alltid varit. Är era femåringar likadana?
Svar på tråden: Hur mycket äter era femåringar?

5 åringar..

Skrivet av  tvåbarns mamma
låter faktiskt helt normalt att han äter lite.
Kanske har han dagar då han äter mer?
Däremot skulle jag nog inte ge honom godis då han inte äter ordentligt med mat, men det är ju upp till var o en.
Tids nog kommer han nog att äta som en stor björn, vänta till tonåren,då blir det säkert ett väldigt stort matkonto : )
 

Vad skönt...

Skrivet av  LM
att höra att även andra fem-åringar kan vara så. Jag är också tvåbarnsmamma, men min äldste har ätit kopiöst från fyra månaders ålder och fram till nu (7 år). Det är inget som syns, för han springer av sig allt och är väl en högenergiförbrukare. Lillebror däremot är som sagt mycket liten i maten.
Förresten, godiset var ett undantag, i vanliga fall gäller lördagsgodis. Håller fullständigt med dig om godispolicy. Tack för ditt svar!
 

Det kommer och går

Skrivet av  :)
Har ingen femåring längre, men har haft.

Mitt ena barn har alltid ätit väldigt olika. Har senare förståt att det hänger ihop med växtperioder. När hon har ätit mängder av mat under några dagar/veckor, så skjuter hon iväg på längden ganska mycket. Sedan äter hon mycket mindre.

Men hon får inget godis istället. För den sötman lurar magen att man får mat. Godis får mina barn EFTER att man har ätit sig mätt. Annars blir godiset en ersättning för födan.
 

Artiklar från Familjeliv