Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur introducera grövre mat?

Skrivet av Annas mamma
Vår dotter är 8 månader och burkarna man kan köpa är betydligt grövre än de för mindre barn. Hon åt väldigt lite första gången och sedan dess har jag börjat blanda 2 burkar (en för 5 månadersbarn & en för 8 månadersbarn), så äter hon samma mat i 2-3 dagar. Men hon fortsätter att svälja maten och försöker inte tugga. Hur gör ni andra? Skall man fortsätta blanda och ta mer och mer grövre mat eller skall man börja svälta henne, så att hon är väldigt hungrig när hon får mat? Hon äter 4 ggr om dagen, utan några mellanmål alls (annars lämnade hon väldigt mycket kvar efter varje mål).
Svar på tråden: hur introducera grövre mat?

Vänta med den grövre maten

Skrivet av  Björna
Hon är uppenbarligen inte mogen för det. Min dotter var också sen med att kunna hantera mat med bitar i så vi sköt helt enkelt upp det tills hon började tugga. Vi testade då och då. Jag minns att jag också var lätt hysterisk och tänkte att nu kommer hon att äta puréer hela livet och det står i alla barninstruktionsböcker att man MÅSTE ha bitar i maten från 8 månaders ålder. Men efter ett tag kom jag på att jag aldrig sett en 3-åring som fortfarande bara åt puré så jag lugnade ner mig och lät henne fortsätta med puréerna tills hon var mogen för annat. Lycka till
 

Ge den grövre maten, men...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... mosa till den lite extra med en vanlig gaffel! Allt eftersom hon kommer på det där med att tugga så mosar du bara mindre och mindre. Det går jättebra!
 

Strunta i burkarna

Skrivet av  H med E. 3½ & L. 5½
och lägg små, små bitar av mat du själv lagat framför henne på bordet, så pillar hon i sig dem. Då ser hon att det är bitar och tuggar (förhoppningsvis). Det funkade för mina söner iallafall! Lycka till...
 

Ta det lugnt

Skrivet av  Selma m Emilia-01 o Lucas 28/7
min tjej har bara ätit 5-månadersburkar, vägrade äta någon annan mat (sempers dessutom). När vi var i Chile var det samma sak, barnmaten var den i puréform, men när hon blev 13 månader så började hon smaka vår mat, och det fick hon, sen tog det nog bara någon vecka innan hon åt min mat och inte tittade på en burk igen. Jag orkade ärligt talat inte "bråka" med henne om att äta burkmat med bitar i, hon kväljdes verkligen och ryste. Och se hur bra det gick, är ett matvrak, äter det mesta än så länge *ser rysande på inläggen ovan om 3-åringar*
 

Ingen brådska

Skrivet av  Mamma till bus och dus
Mina 2 (3,5 år och 10 mån) hade båda problem med att äta större bitar. Bara för att det står 8 månade på burken så måste man inte börja då. Min 10 månaders börjar ta 8 månaderburkar nu. Innan var det ingen ide att försöka. Hon satte i halsen.

Låt ditt barn bestämma takten och ingen annan. Försök att inte lyssna så mycke på hur andra gör och när de börjar med dittan och dattan. Det är väldigt individuellt.

Lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv