Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga ang snabb mat...

Skrivet av H&M
eller skräp mat eller vad man ska kalla det hehe.

Hur "dåligt" är det att äta på Max eller Mc donalds.
Hur ofta kan man gå?
Är det förmycket att äta sånt 1 gång i veckan(för en tre_åring)?
Svar på tråden: Fråga ang snabb mat...

Det beror ju på vad man äter i övrigt

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Hamburgare och pommes är ju väldigt fet mat, särskilt pommesen som de barn jag känner gillar bäst. Äter de lite på hamburgaren också så får de i sig lite protein, en massa kolhydrater och rätt mycket fett. Dricker de läsk till det så blir det en massa socker också. Inte direkt "hela kostcirkeln" men äter man sen en massa grönsaker och frukt därhemma så behöver ju inte barnen bli undernärda och feta för det. För mig låter en gång i veckan mycket, inte minst för att man själv ju också proppar i sig skiten när man ändå är där... *S*
 

Jag tycker det är för mycket

Skrivet av  cecilia
egentligen är det _mcdonalds_ jag har mer emot än skräpmat i sig själv. McDonalds är för mig bottenskicktet av all skräpmat. Det finns inte en smula i varken salladen, hamburgarna eller pommesen som kommer ifrån naturvaror, allt är kemiskt och konstgjort framställt.
Men oavsett vad man tycker om maten så tycker jag att en gång i veckan för en treåring är för mycket.
Det är viktigt att man lägger grunden för en god diet så tidigt som möjligt för att undvika framtida problem med hälsan.
 

Min mening är att det absolut är för mycket..

Skrivet av  Mamma till Ludvig98, Tristan03 o bonusNella98
Det handlar också om att du breddar vägen för vad dina barn kommer äta i framtiden...
Ofta fortsätter man med skräpmaten om man blivit serverad den hemma (för mycket)...

Det kan vara trist att alltid laga hemlagat, men det är dom värda tycker jag, i den mån det går...

Låt i stället barnen få hjälpa till i köket o laga lite roliga saker så kommer deras mathållning reda sig också i framtiden!
 

Tack för era svar...(en till fråga).

Skrivet av  H&M
Ja det är nog för mycket.

Självklart låter jag henne hjälpa till i köket!
Det är det roligaste med matlagningen,när hon är med hihi.

Hon kallar mig matlagnings mamman(när vi lagar mat i köket.

Tänkte höra vad ni tycker om micro mat eller vad man ska kalla det, typ mat som Karins lasagne mm som man värmer i micron?
Eller är det kanske bättre att frysa ner egen mat?

Tack än engång för svaren!
 

Färdigmat..

Skrivet av  jijel
.. helt ok ibland, men mycket bättre med vällagad hemlagad mat. Det är både godare, billigare och mer näringsrikt. Färdiglagad mat är ofta ganska fet och innehåller för lite grönsaker.
 

Helfabrikat gillar jag inte

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Det är nödlösningar här hos oss och förekommer mycket sällan. Näringsfattigt, för fett och för dyrt!

Jag ser i stället till att alltid ha egen färdiglagad mat i frysen. Jag lagar alltid stora satser av allting och fryser in i lagom portionsförpackningar till mig och dottern. Det tar inte längre tid att göra en stor köttfärssås än en liten och då får jag kanske 4 middagar för samma besvär som en middag! Köttgrytor, gratänger, diverse lådor/puddingar, soppor med mera funkar jättebra att laga mycket av och frysa in. Då vet jag vad maten innehåller och har koll på vad vi får i oss!
 

har du läst?

Skrivet av  maria65a
Har du läst Motboken av Maria Borelius och Marie Bloom? Den fick mig att se på barnen matvanor i ett helt nytt ljus.
Det skrivs en del om snabbmat och halvfabrikat men oxå vad man själv kan fixa som alternativ. Jättebra, tycker jag!
 

Det beror på vad ni äter där..

Skrivet av  jijel
..tycker jag.

Ex 1: Cheeseburgare + pommes + dipp + läsk = klart onyttigt och skall (enligt min mening) definitivt inte ätas så ofta som en gång i veckan.

Ex 2: Hamburgare + minimorötter/sallad + juice/mjölk/vatten = helt OK nyttigt faktiskt!

Det finns väl två aspekter på det hela, dåliga vanor och näringsfattig mat. Man vill/bör kanske inte grundlägga vanan att gå till McD varje vecka, eftersom det nog lätt leder till att man äter mycket annat skräp, antingen där eller någonannanstans. Ur ett strikt näringsperspektiv tror jag dock inte att menyn i mitt Ex 2 är dålig alls faktiskt, och som mat betraktad kan man nog gott äta motsvarande måltid en gång i veckan eller så.
 

Tack..

Skrivet av  H&M
för svaren.
Betydde mycket för mig =)


Jag ska nog ta å köpa en mat bok, hihi
 

Artiklar från Familjeliv