Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hjälp, bråk jämt!!!!!!!!!!

Skrivet av middeli
sonen snart 3½ är fruktansvärt tjurig och trotsig, och
har nu börjat matvägra, det smakar bajs och blää....
en ond cirkel har vi hamnat i helt enkelt.
hur ska man göra? alla tips med små skålar med favo.grejorna i mm låter bra, men det känns fel på ett sätt, ska man låta han välja vilken mat han vill ha, då vinner han ju denna maktkamp som våra dagar brukar bestå av.
hjälp!!!!!!!!! tips mottages fort tack.
Svar på tråden: hjälp, bråk jämt!!!!!!!!!!

Försök i alla fall

Skrivet av  MamaMu
Matsituationerna blir en maktkamp därför att du låter dem vara det. Vår kille har också haft perioder då han bara velat äta vissa saker, eller då han inte velat äta alls. Och helt klart är det så att ju mer man lägger sig i vad han gör/inte gör, äter/inte äter, desto mer kommer det att handla om _makt_ över ätandet snarare än själva ätandet i sig.

Jag tycker du ska försöka med favvomaten i alla fall. Naturligtvis ska du servera en vanlig middag (vi tar middag som exempel) med t ex fisk och potatis och sås och så några grönsaker, men se till att det finns en eller två saker som han gillar. Lägg upp av allt på tallriken, men lova dig själv i förväg att inte bry dig om vad han äter av, hur mycket eller lite. Försök att tänka som så (som läkaren på bvc sa till mig) att barn inte väljer att svälta. Även om han int eäter mycket idag eller i morgon, så kommer det att lossna när han blir tillräckligt hungrig. Och om han ser att ni äter av, och gillar, allt så kommer han tids nog att vilja prova han också.

Det viktigaste är nog att se till att man inte hamnar i en ond cirkel, det låter lite på dig som att ni har gjort det. Försök att "ta ett steg tillbaka" och låt honom känna att du inte tänker bråka om hur och vad han äter. Får han det klart för sig så tror jag att mycket löser sig. Låt maten bli mat och inte makt, så kommer ätandet nog tillbaka av sig självt!
 

Långa måltidsuppehåll

Skrivet av  Anna med Disa
är mitt huvudtips. Se till att din son är ordentligt hungrig innan ni äter om det går 4 timmar och han inte fått den minsta lilla äppelbit så ÄR han hungrig, jag lovar. Servera sen maten och ge den som ett erbjudande. Min dotter brukar dyka upp och sen meddela att hon vill inte ha den och den maten och tjura och gnälla i största i allmänhet. "Ok, säger vi, men vi tänker äta". Och sen så tittar vi inte på henne ens, ibland går hon ifrån bordet för att hon blir sur men ALLTID (förutsatt att hon fullständigt ignoreras) så kommer hon tillbaka och börjar äta och är faktiskt en liten solstråle, hon ÄR ju hungrig. Men det gäller att ha is i magen att låta ungen gå från bordet och matvägra när man vet att dom måste vara vrålhungriga. Men huvudtesen är att det ligger inte ert intresse att han äter, det är HANS intresse.
Lycka till
 

Det är din uppgift att se till att ...

Skrivet av  Isolde
det inte blir en maktkamp!
Det kan tyckas svårt men fungerar bra bara man har det som mål!
Du vet vad som är bäst och det berättar du att han skall följa. Gör han inte det och diskussionen drar ut på tid så bara strunta i hela grejjen... Målet för er är ju inte att han skall "äta upp just DEN må¨ltiden" målet är att han skall känna sig trygg i vem det är som bestämmer!!!
säg att nu vill jag inte lägga mer av min tid på att bråka med dig så antingen äter du eller så får du gå hungrig...o låt honom gå hungrig då om det är det han väljer...
Det är sååååå viktigt att veta att man är den som "vet" o inte börja kompromissa med sig själv o göra det till en maktkamp, då har man förlorat!!

Men det kan vara svårt!
Lycka till!
 

SLuta kampa

Skrivet av  Skrållan m Hampus&Maya
orkar inte skriva ett likadant inlägg till-liiite ont i nacken nu-så jag hänvisar bara till mitt inlägg längre upp ang mat och kamp.
 

Artiklar från Familjeliv