Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tonåringars matvanor...

Skrivet av Tonårsmamma
det är bedrövligt.
Nu ska man inte dra alla över en kam - men det är en skock med bortskämda, otacksamma ungar som inte äter ditt eller datt för att det är "äckligt".
I min dotters klass är det mer än hälften som bojkottar skolmatsalen och köper pizza/annan skitmat istället, därför att inte maten passar deras små näbbar. De ska helst äta sin favoritmat varje dag, utan grönsaker och därmellan chips, läsk, godis och annat skit.
Jag har i 14 år försökt att lära min dotter sunda matvanor. Men det går käpprätt åt helsicke när det verkar som om de flesta ungar gör lite som de vill med maten. Jag tillåter inte att min dotter äter någon annanstans än i skolmatsalen. Hos oss äter vi inte godis mer än på helgen, vi har inte läsk till middag varje dag, vi köper inte Mc Donalds till middag utan försöker äta vettigt.
Men de gör inte som vi vuxna - de gör som sina kompisar.
Jag ger upp..
Svar på tråden: Tonåringars matvanor...

:)

Skrivet av  Jullan
Jag var precis sån där i tonåren. På gymnasiet åt jag ofta bara knäcke till lunch. Men du, det går över. Idag äter jag mycket bättre, det blev på nåt vis automatiskt så när jag flyttade hemifrån. När man ätit sin favvomat 100 ggr i rad är det inte lika gott längre.

Har du lärt dina barn bra matvanor så sitter de kvar, de kanske bara är lite dolda just nu.

 

känner igen mina kompissar

Skrivet av  Ayhanza
Det är odm du förklarar hehe jag är snart 23 år :) och under min skoltid var det EXAKT sådär typ Alla gnällde å hade sej över maten men jag var hungir därför å¨t jag :) dessutom var inte skolmaten ens hälften så äcklig som alla gnällde om jisses! Du har rätt dom ÄR bortskämda snorungar hälsa dottern din att du betalar för maten hon inte äter i skolan och börja ta betalt om hon inte äter i matsalen typ 5 kr /dag :) hej från matvrkaet som var mattanternas favvo elev ;)
 

Artiklar från Familjeliv