Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

frukost/kvällsmål till 3,5 åring????

Skrivet av rådvill
vår 3,5-åring har, efter att alltid ha älskat välling, nu börjat vägra att dricka det. Ville ha gröt istället och det provade vi. Men det gillar han inte heller. Han har alltid druckit välling på både kväll och morgon. Jag tycker att det är en så bra frukost som ger en bra start på dan. Nu har lillasyster självklart hakat på vägra-välling grejjen, hon är bara drygt 1,5 och behöver verkligen ett bra morgonmål. Förslag på andra stabila frukostar (som inte tar en massa tid)?? Tycker att smörgås är värdelöst för så små barn.
Svar på tråden: frukost/kvällsmål till 3,5 åring????

Läste...

Skrivet av  Matmaja...
..någonstans att de frukostvanor man får från det man är barn...vad man äter osv. oftast sitter i resten av livet...(nåja...för mig stämmer det sisådär)...
Vår son på 4 år slutade äta välling när han var 2,5-3 år ungefär (tänk att man inte minns exakt...hu vad tiden går fort) Han sa iaf. att det var dåligt och åt inte upp den...då testade vi med gröt...funkade inte alls...vi provade allt möjligt sk. "näringsrikt"...men det enda som han verkligen gillade var youghurt, juice och smörgås med leverpastej och gurka på...

Jag tyckte, precis som du säger att det kändes som en "tunn" och futtig frukost för ett så litet barn... men vad göra när han inte åt något annat...och nu tänker jag så här i stället...han äter i alla fall och i fil/youghurt finns massor med nyttigheter (kalcium, vitaminer osv..) och i bröd och ett bra pålägg och smör finns fibrer mm....så...så länge han äter och är mätt och glad och mår bra så..tja...då är det ju jättebra. Jag tror personligen att det är negativt att skapa en "måste" känsla kring måltiderna och vad barnen ska äta osv...det är bättre att de upplever mat som något positivt...

Det finns ju nyponsoppa, fruktsoppor..mm.. och så länge mellan frukost och lunch är det ju ändå inte...(om de går på dagis äter de väl oftast runt 11 snåret)..jag tror inte att du ska oroa dig så mycket för det...de får i sig det de ska tror jag...
Men var och en måste ju få göra det de själva tycker är bäst...vi har ju tyvärr detta med tidspress också att tänka på i dagens samhälle...



 

Flingor!

Skrivet av  Jessika
Mina barn (jämngamla med dina!) äter ofta flingor till frukost. Corn flakes med skivad banan och fil blev det idag, tex. Müsli är också populärt, och Havrefras. (De sötare varianterna köper vi inte)
 

Vår dotter har

Skrivet av  Anna med DIsa
ätit samma sak som vi sen hon var 1 år. Hon har alltid vägrat välling och den där barngröten fick hon mer eller mindre tvingas i. Nu äter hon yogurt och flingor eller gröt (som hon numera gillar sen vi slutade med barngröten) beronde på vad vi äter. Detta går oerhört lätt och smidigt att servera. Dessutom kan frukosten lätt anpassas till barnets behov förnärvarande, om barnet är hårt i magen blir det All-bran med mycket fibrer och behöver barnet mycket mjölk får hon mannagrynsgröt osv.
 

Vår dotter äter

Skrivet av  knyttet
gärna rester från middagen till frukost. Hon är en liten tunnis och dålig på nåstan all frukostmat, med riktig mat går det mycket bättre. Har ni rester kvar så tar det inte så mycket tid - annars kanske ni kan prova med färdig pannkaka t.ex. Det är visserligen ganska fett, men skall man äta fet mat skall man äta det på morgonen har jag hört. Annars är ju fil och flingor gott och nyttigt (om man väljer rätt flingor) vår dotter ratar dock detta, risgrynsgröt går dock ner...
 

Ärligt talat...

Skrivet av  Mamma till bus och dus.
vilka bekymmer! Vad är det för fel på smörgås med pålägg? Ohh små barn? Var han inte 3,5 år sa du. Är man bebis då eller...Nej knappast. Låt han få känna sig stor. Vad äter ni till frukost. Kan han inte äta samma som er? Jag låter min son göra vissa val själv, tex mjölk eller te till frukost eller mjukost och tomat eller leverpastej på mackan.
 

frågar varje morgon/kväll

Skrivet av  Anna
Vi frågar varje morgon och kväll vad som önskas. I början var det mycket yoghurt, fil, mjök med olika flingor. Nu varvas det ibland med mackor, ibland nyponsoppa. Visst har man bråttom på mornarna men även barnen måste ju få hinna med frukost. I början valde vi goda, söta flingor som kokopops för att dottern skulle få in vanan att sleva i sig, annars tog det timmar. Nu äter hon nyttigare varianter som havrefras.
 

Artiklar från Familjeliv