Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äter dåligt

Skrivet av En mamma
Jag har en 4-åring som aldrig varit särskilt intresserad av mat och ofta säger han att han kommer kräkas om han äter av maten (ibland har han även gjort det). Välling, yoghurt och dylikt går oftast bra att äta. Det är värre med smörgåsar, potatis, kött m.m. Nån gång emellanåt kan han dock äta jättebra, men det händer ganska sällan.

Det jag har funderat lite på är om han har stora halsmandlar eller något så att det känns obehagligt att svälja? Fast i så fall kanske han borde matstrejka jämt? Som det är nu äter han trots allt bra nån gång ibland.

Någon som har någon annan teori eller hur man ska få honom att äta bättre?
Svar på tråden: Äter dåligt

Halsmandlar

Skrivet av  Lena_O
Själv har jag stora halsmandlar och jag åt väldigt bra som barn.

Barn som äter dåligt brukar behöva röra på sig och förbruka lite energi.

Ta med honom ut så han får röra sig lite, är mitt tips.

Barn som förbrukar energi blir hungriga.
 

Oj då...

Skrivet av  En mamma
... det blir nog svårt. Han är redan en liten kille full av energi, är inte lugn många stunder på dagen och är ute flera timmar varje dag. Med andra ord inte ett barn som sitter klistrad vid tv-spel och video.

Han har alltid varit väldigt aktiv och haft dålig aptit, så för hans del tror jag inte att för lite rörelse och dålig aptit hänger ihop.

Kanske är han bara ett barn som inte är särskilt matglad helt utan anledning. Kanske bara oroar mig i onödan. Han är rätt smal, men inte onormalt underviktig utan har alltid följt sin egen kurva (den längst ner visserligen).

Det är inte det att han är kräsen, han tycker bara det är så tråkigt att behöva äta. Har testat olika varianter - erbjuda mat lite mer sällan och erbjuda mat ofta, men det är ingen större skillnad.

Tack för att du svarade!
 

Rörlig

Skrivet av  Lena_O
Ja då är det nog ingen fara, om han orkar att röra sig så får han ju tillräckligt med mat.

Du är nog bara orolig i onödan.

Fast du kommer att märka senare, om du inte redan har gjort det, att han kommer att äta olika mycket olika perioder. Det är bara vi vuxna som äter lika mycket varje dag. :D
 

Hihi...

Skrivet av  En mamma
... jo, orolig i onödan är man nog ofta som förälder. Det började nog ungefär samma dag som jag fick reda på att jag var gravid! ;-)

Men visst blir man lite fundersam när man ser hans jämnåriga kompisar äta jättebra och han alltid sitter och petar och inget vill ha. Likadant när de var bebisar. Kompisars barn gapade stort när skeden kom, min vände bara bort huvudet.

Men som du säger, han orkar leka och vara aktiv så då är det säkert ingen fara med maten. Alla är ju olika.
 

oftast

Skrivet av  Johanna
äte vi för mycket oxo Lena! :)
*tittar på sitt midjemått och suckar*
 

Välling?

Skrivet av  Sally
Vår 4-åring åt heller inget, men höll vikten hyfsat bra. Men han åt välling morgon o kväll. Detta gjorde att han inte blev ordentligt hungrig. Vi slutade tvärt med välling efter inrådan från BVC, då började han vips att äta. Massor. Det var en teori...
 

Så sa de till oss

Skrivet av  Sara
oxå men vår son äter ändå inte och han är oxå 4 år.
Nått tips kanske?
 

Artiklar från Familjeliv