Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nattvälling

Skrivet av Effie
Hur länge ska jag ställa upp på att fixa välling på natten? Lilltjejen är nu 3 år och jag tror hon använder vällingen som "sömnpiller", för hungrig tror jag inte hon är. Ibland blir det välling bara två timmar efter den första nattflaskan. Är det dags att ta kampen?....
Svar på tråden: nattvälling

Jag skulle INTE ha gett nattvälling...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...till min treåring! Bebisar behöver mat på natten och dessutom har de en stark koppling mellan mat och trygghet. Amningen (eller flaskan) gör dem lugna så att de kan somna om. Men en treåring är ju ingen bebis... de flesta treåringar behöver inte mat för att känna sig trygga. Är de mätta när de går och lägger sig så klarar de sig alldeles utmärkt fram till frukost och kan sova gott däremellan.

Även om din tjej säkert kommer att protestera de första nätterna utan välling så handlar det ju bara om att hon måste vänja sig vid att somna om på annat sätt än vad hon hittills varit van vid. Du kan t.ex. ligga bredvid henne tills hon somnar om, så brukar jag göra med mina ungar (3 resp. 1.5 år, de har fullstora sängar). Hur som helst så skulle jag tro att det kan bli några nätter som blir stökiga, men sen kommer hon att sova gott igen.

Se till att dottern är riktigt mätt på kvällen när hon lägger sig (ni kanske kan lyxa till det med något gott kvällsfika) så klarar hon sig utmärkt utan välling! Lycka till!
 

Ja, det är dags.

Skrivet av  AnnaCarin
En så pass gammalt barn, kan dricka vatten på natten om hon blir törstig.

Tror nog att det har blivit en vana. Men ge henne vatten i flaskan istället, så kan hon ha den i sängen.
 

det är bra

Skrivet av  finurlig
det är bra att sluta med vällingen ge henne vatten ett tag istället det gjorde jag med min och det tog ca en v så sov hon hela nätter zzzz. jätte skönt
 

När jag var liten ..

Skrivet av  Anna
gick min snälla mamma upp varje natt och gjorde välling till mej tills jag blev fyra år. Så sa hon bara en dag att nu går jag inte upp en natt till och så var det bra med den saken.. Det är klart att har man fått välling jämt så tror man att det ska vara så..har du tur så slipper du kampen ;)
 

vi sitter i samma båt...

Skrivet av  Maria
Vi har samma problem. Vi bestämde oss för att sluta med vällingen för två veckor sedan. Hade förberett vår 2.5 åring genom att säga att välling dricker man på morgonen och kvällen, på natten sover man osv. Det funkade faktiskt två nätter. Hon somnade om. Sen blev hon rejält sjuk och slutade äta. Nu får hon välling igen men på måndag är startar en ny omgång. Jag tror att det kommer funka utan större problem. Jag menar, nätterna är ju ändå rätt tröttsamma så att ta lite skrik en vecka för att sedan få sova testar jag gärna. Det är hög tid att vi alla får sova ordentligt!
Lycka till ni också, vad ni än beslutar er för.
 

Förstår att det är bekvämt

Skrivet av  Jämställd pappa
men varför? Jag har inte gillat välling varken kvälls, morgon eller natt välling efter ett års ålder.
 

Måste fråga

Skrivet av  Mamma Erik
Vad är det som är fel på välling. Min son drack välling tills han var 5 1/2, jättebra, då han vaknade mellan 5 och halvsex varje morgon och var hungrig. Att sätta igång med en frukost vid den tiden var liksom inte ens att tänka på.
Välling anses ju vara bra mat även för oss vuxna, och näringsmässigt så är det nog många gånger bättre än gröt eller mjölk och smörgås, då åtminstonde barnvällingen är berikad av vitaminer och spårämnen.
 

Jag delar inte uppfattningen

Skrivet av  Jämställd pappa
att välling är bra. Jag tror att barn skall komma igång med ätandet tidigt och att de skall äta väl sammansatt kost. Välling är säkert näringsmässigt fullgott men förklara varför vi i Sverige har mer laktos, gluten mm intolleranta och fler barndiabetiker än exvis Norge och Danmark sägs det (har ingen vetenskaplig skrift just nu att hänvisa till). Samtidigt så konsumerar vi mer välling i Sverige än i dessa länder.

Många barn sopm får moron och kvällsvälling äter dåligt (de behöver ju i princip inte mer energi). Att leva på i princip enbart en föda anser jag förkastligt. Barn och Vuxna behöver äta, fisk, kött, potatis, rotfrukter, görnsaker, frukt, spanmålsprodukter mm varje dag. Och det är inte fel om de gör det redan är de är ett år.

Men som sagt det är min uppfattning och den behöver man inte dela. Jag kan dock konstatera att mina båda barn (7 och 9) är väldigt friska (tillsammans tre sjukdagar under 2003 och i år inga) och så har det varit även längre tillbaka.
 

Oh, ja alla dessa morgonvällingbarn!!;-)

Skrivet av  Pineapple
Jobbar som förskollärare och känner väl igen det du skriver om barn som får morgonvälling och äter dåligt, märker det på flera barn i dagisgruppen när det är frukostdags. De äter nästan ingenting, för de har dragit i sig en flaska välling hemma på morgonen, vilket leder till att glappet till middagen mitt på dagen blir väldigt långt.
 

Hade det varit någon skillnad

Skrivet av  Mamma Erik
om de hade ätit frukost hemma, eller skulle det vara bättre att min då ytterst morgonpigga son (som vaknade före 5 rätt många mornar) skulle vänta tills 7 då frukosten serverades.
Erik fick välling när han vaknade klockan 5, åt lite till frukost på dagis, åt ordentligt till lunch, åt mellis, men strulade vid middagen varenda dag. När vi lade honom fick han välling (ungefär klockan 8)
När han slutade med välling, fick han macka på morgonen, åt frukost på dagis etc, numera är kvällsvällingen ersatt med kvällsfika, men antalet måltider var exakt lika många. Nu sover han längre på morgonen, så det är bara en frukost som serveras. Middagen strulas det fortfarande med
Jag måste nog säga att han åt bättre när han fick välling än nu när han har slutat.
Och det hemska var, han slutade med vällingen när han var 5 1/2.
 

Vi åt frukost innan

Skrivet av  Jämställd pappa
dagis varje dag. Därför att måltider är viktigt inte bara som näringsintagsstunder utan som en möjlighet att samlas till en gemenskap.

Mina barn åt gröt och smörgås varje morgon hemma och sen åt de även mat på dagis. När barnen vakande tidigt så åt vi mat tidigt. På helgerna så gick jag upp och åt mat med barnen innan barn-tv. Ingen TV om de inte ätit mat först. Nu när de är älder så går de upp själva och äter frukt ser på TV en halvtimma och sen äter vi frukost mellan halv nio och nio.

Idag inser de själva att en god frukost är en förutsättning för att orka en hel dag. Sonen väljer gröt frivilligt för att han känner att det är en förutsättning för att han skall orka.

Jag vidhåller alltså min inställning. Skippa välling efter ett års ålder och ät riktig mat. Ät mat som "håller länge" på kvällen så att de inte behöver vakna och var hungriga på natten. Välling är ju inte sådan mat den går in och sen snabbt ut. Gör måltider till något man gör gemensamt och något som är lustfyllt.

Men som sagt alla blir saliga på sitt, så om välling passar för er så fortsätt med det.
 

Frukosten

Skrivet av  Mamma Erik
är den mest asociala biten hemma hos oss, sonen (som inte längre dricker välling) får frukost på sängen, jag (är sjukskriven nu) äter frukost efter det jag skickat iväg grabben till skolan, innan dess så åt jag frukost på jobbet.
Gröt, det ratade min son från det han var ett, inte ens våld kunde få i honom detta.
Jag hatade dessa familjfrukostar när jag växte upp, man skulle sitta där och vara social och har svårt att vara social på morgonen, behöver vara vaken ett par timmar innan jag är social.
 

Jag har haft tur

Skrivet av  Selma
då eftersom min dotter äter en flaska välling det första hon gör på morronen, sen när jag fixat mig och gjort frukost äter hon gröt och macka med oss. Sen funkar maten bra hela dagen och sen igen en flaska välling på kvällen. Så länge hon vill får hon, och jag ser inte nåt problem med det, det finns ju värre saker man kan äta/dricka.
 

Om barnet äter dåligt

Skrivet av  Filia
så är välling helt klart ett jättebra alternativ!!!

Vår dotter har alltid varit jättesvår att få i mat. Hon är liten o tunn och det är inte utan att man blir orolig. Vi försöker att inte bråka med henne om det, men ibland går det inte.

Räddningen o förutsättningen dock för att inte tvinga i henne mat har blivit att hon får välling morgon och kväll. Sonen äter gröt, men dottern får liksom jag kväljningar av det - klarar inte konstistensen...


Välling förknippas ofta med flaska o vi har precis fått henne att sluta, o nu får hon välling i en nyköpt (av henne egenvald) mugg.
 

kan inte lata bli

Skrivet av  Anna
gud sa präktig du är! Vilken tur att det finns rediga karlar som du som sätter ner foten och har friska sunda barn!
 

Varför inte?

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
Måste bara fråga varför det inte var att tänka på att laga frukost vid 5-5.30 om ens barn nu vaknar och är hungrigt då? Här är det inte alls ovanligt med frukost så dags.

Inte är det så himla mycket jobbigare att koka gröt (t.ex.) än att göra välling, och näringsmässigt så tror jag personligen att vällingen är rätt katastrofal. Berikad, visst, men tittar man på GI t.ex. så borde ju pulvervälling vara bland det sämsta man börja dagen med.
 

Med tanke på

Skrivet av  Mamma Erik
att min son ratade gröt från det han var knappt ett år och jag (efter ett år med max 6 timmars sömn varje natt) var rätt trött på mornarna, samt att han älskade sin välling så kan jag absolut inte se något fel på vällingen.
Dessutom är gröt väldigt svårt att äta i sängen *ler*. Ofta låg han i sängen och åt sin välling, medan mor och far slumrade vidare.
För den delen är han inte ammad, så för honom har detta varit hans mys.
När det gäller GI, så är han inte känslig för sådant, godis har han först som 6-åring börja tycka om (fast det alltid funnits tillgängligt)
 

Hon är ju bara 3år

Skrivet av  MAmma
har sett exempel på 6-åringar som dricker välling ur nappflaska...

Men det bästa är ju att inte dricka efter tandborstning.

Jag har inget emot välling, som är nyttigt för alla åldrar
 

Varför är det

Skrivet av  Söra
sämre att dricka välling ur nappflaska?
 

bebisvarning.... imt

Skrivet av  ???
...
 

hur VET

Skrivet av  sara
du att hon inte är hungrig?

Hur skulle du själv reagera om du var hungrig på natten och din man sa åt dig att du är inte hungrig?

Jag ser inga problem md att ge välling på natten.

Välling är lika bra som annan förda och visst mättar det men om man ger välling till frukost så mätter det lika bra som gröt och macka, så var ligger det problemet.

Att säga att barn som äter välling hemma äter dålig frukost på dagis är ungefär lika som att säga att barn som äter gröt och smörgås hemma äter dåligt till frukost på dagis, vad är skillnaden? Oavsett vad jag äter hemma påverkar givetvis hur hungrig jag är när dagisfrukosten serveras.

Nu är inte alla barn lika, har inte lika lätt för vanlig mat.

dessutom så anser jag att vegetarisk kost är att föredra före allt detta kött många stoppar i sig, så vad som är bra och nyttig kost och vad vi behöver skiljer nog väldigt mellan alla familjer.
 

Spontant så..

Skrivet av  tetra & Joanna 20/4-01
..tycker jag nog att det är dags att ta upp kampen om nattvällingen. Min dotter är också tre år och hon har inte ätit nattmål sedan hon var runt 1 år. Hon äter inte nån kvällsvälling heller och klarar sig alldeles utmärkt från middag till frukost.

De få gånger hon vaknar på natten, kanske för att gå på toaletten eller så så dricker hon några klunkar vatten innan hon somnar om. Jag skulle nog inte komma på tanken att gå upp och göra välling/gröt till henne mitt i natten nu när hon är tre år.

I princip spelar det väl ingen större roll, men spontant tycker jag alltså att en treåing bör klara sig utan att äta på natten.
 

varför då?

Skrivet av  carro
det finns massor av vuxna som behvöer äta något på natten, det borde väl bero mer på hur lång tid det tar för en att smälta maten än vilken ålder man har.
 

Är det så?

Skrivet av  tetra & Joanna 20/4-01
Att massor av vuxna behöver äta något på natten? Då borde man ju se över sitt övriga matintag under dygnet..

Det är klart; skulle det hända nån enstaka gång så är det väl en sak, men vanemässigt skulle jag hellre villa försöka ställa om det så att hon åt det hon behöver på dagen för att sova på natten.

Nu talar ju jag bara utifrån mig själv och min familj, och min dotter äter helt enkelt middag och sedan är det frukost som gäller, så vi har förstås alrig ställts inför problemet.

Varken min man eller jag är heller uppe och käkar på nätterna, jag visste helt enkelt inte att massor av vuxna regelbundet äter på nätterna.

Men visst, jag har en vuxen kollega som äter VARJE natt och har gjort det sedan hon var liten. Hon önskar att hon hade blivit stoppad när hon var liten eftersom hon nu tycker det känns jättesvårt att låta bli. Det har blivit som ett beroende att gå upp och proppa i sig smörgåsar, falukorv, kakor m.m

Lite tycker jag nog att det har med ålder att göra, det känns ju självklart att en spädis behöver mattillförsel oftare än en treåring och en vuxen???

Alla blir väl lyckliga påå sin fason, men som svar på Effies fråga så tycker _jag_ att det är dags att ta kampen.

 

Jasså?

Skrivet av  AnnaCarin
Nä, det sägs ju uttryckligen att nattarbetande människor INTE ska äta mat på natten. Det stör bla leverns arbetsrytm.
 

För din skull

Skrivet av  Mia
Din dotter mår nog inte alls dåligt av välling på natten, även om hon inte behöver den heller. Du däremot måste dra gränsen för din egen skull. Hur länge orkar man springa upp på nätterna för att fixa välling egentligen? Du blir en gladare mamma om du får sova på natten!
 

BVC sa till oss att vi bara skulle sluta

Skrivet av  Sara
och det gjorde vi. Lite skrik i 2-3 nätter blev det sedan sov hon.

Vi slutade när hon var ca 1½ år och hon blir 2 i maj.
 

gör vällingen innan :)

Skrivet av  pappa2be
hej

vi har en liten krabbat på snart 3 år som äter välling på natten. jag brukar göra iordning den innan jag går och lägger mig (brukar vara sist i familjen :D) och sedan ställer jag den vid hans säng. på det sättet så äter han den i sin egen säng och jag (vi) slipper brottas om diverse säng tillbehör ;)
se bara till att använda kallt vatten och rena nappar + flaska så är det inge problem med bakterier ;)
generations tiden för bakterier vid ca : 20 grader är ganska lång så :)

vet inte riktigt när vi ska sluta med den men han tycker det är gott och då är det väl onödigt att ta bort den tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv