Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ettåring som inte vill äta

Skrivet av orolig
min pojke på 15 mån har alltid varit matglad och ätit stora portioner mat till för ett tag sedan, i början vägrade han att äta burkmaten vilket är förståeligt men då fick han börja äta våran mat och det gick bra men nu på senare tid får jag inte i honom det minsta förutom någon gång när vi äter pizza eller hamburgare det går minnsan ner, hur viktigt är det egentligen att dom äter mat- han äter fortfarande välling och "barngröten"
Svar på tråden: ettåring som inte vill äta

Det går i perioder

Skrivet av  SESA
Aptiten förändras och även smaklökarna (=smakupplevelsen) förändras. I vissa perioder är annat mer intressant och i andra är maten helt enkelt bara äcklig. Men som de säger: barn svälter inte sig själva. Ge honom gröt/välling och låt honom ta del av era måltider och själv välja om och vad han vill äta det. Gör inte en grej av det, det ger sig med tiden.
 

Precis

Skrivet av  Mamma till Kewin 030307
som min pojke oxå har gjort, han har alltid varit matglad men så helt plötsligt slutade han äta. Han åt bara välling youghurt/risifrutti o lite pizza, men så efter ett tag så började han äta lika hastigt som han hade slutat. Det kommer o går lite i perioder tror jag och sen tror jag att blir dom hungriga så äter dom. =)
 

Lugn

Skrivet av  Nina m Elise 020501 o Anja 040301
Ingen fara på taket ...vår 2-åriga dotter har alltid varit liten i maten, men inte ens när hon nästan inte åt något alls tyckte BVC det var någon fara (hon är pigg o glad). Så länge barnet verkar må bra, får AD-droppar (höst,vinter o vår) + får i sig lite järn o kalk ska det inte vara någon fara.

När hon åt som minst var det oftast ca 1 tsk marmelad till frukost, 1 tsk leverpastej + smör till lunch, 1 singoalla kex till fika + 5-10 pastaskruvar till middag (vägrade välling o gröt from i julas) ...ja o så mjölk o juice att dricka. Detta alltså under mer än 1 månads tid ...Nu äter hon dock oftast både lite frukost + en portion mat till så gott som varje dag.

Så länge barnet erbjuds mat och verkar må bra kan ni ta det lugnt :-).

TIPS: Viktigast är nog att ni inte låter barnet uppleva detta som laddat. Att vi får i henne mer nu beror mycket på:
*Låta måltiden ta tiiiiid.
*Inte lägga upp för stora portioner o inte blanda ihop ingredienserna.
* Inte tjata, truga, prata om att man ska äta (+inte "titta på hennes mun")
* Ge henne mat när hon be om dricka (dricker sig mätt annars !)
* Distrahera/ leka, tex sitta o rita när man äter.
* Gå / åk en sväng o servera en smörgås på färden ...det går bättre när man inte "märker" att man äter !

Lycka till ...det kommer ordna sig :-) !
 

Oj!

Skrivet av  Lillan
Ditt inlägg är verkligen lugnande! Vår kille är verkligen inne på skräpmat nuförtiden och jag skulle hellre vilja erbjuda nyttig mat och inte oroa mig för att han inte äter, än att i desperation låta honom äta onyttig mat för att han ska få i sig något alls (och därmed grundlägga en dålig mathållning)...
 

Artiklar från Familjeliv