Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Näringsriktig mat för sömndepriverade föräldrar?

Skrivet av Lillan
Hej på er! Jag har en kille på ett år och jag vill så gärna ge honom god och näringsriktig mat. Helst vill undvika hel- och halvfabrikat. Men jag undrar hur ni andra HINNER och ORKAR??? Fram tills för ett par månader sedan åt han vadhelst jag erbjöd, ofta stora portioner fullkornsgröt berikade med linser eller bönor och fruktmos. Jag tyckte att jag var på rätt väg. Men nu vägrar han allting som är på sked så jag får ge honom det vi själva äter. Vilket får mig att inse att vi inte är några förebilder vad gäller matvanor :( Mycket mackor, micromat, frysmat - prick emot mina verkliga ideal!

Ja, jag verkar visst inte ha någon riktig fråga, är nog mest ute efterlite peppning...
Svar på tråden: Näringsriktig mat för sömndepriverade föräldrar?

Tar inte lång tid...

Skrivet av  maria65a
..det tar inte lång tid att laga mat från grunden bara man får in rutinen, det fixar du nog :-)
Köp en rolig kokbok som faller dig i smaken och sätt i gång. Eller ta en prenumeration på Allt om mat för att få inspiration.
Det är roligt att laga mat!
 

Mitt bästa tips

Skrivet av  Jessika
är att sätta sig ner med en vanlig kokbok, och kanske lite andra recept du hittar, och skriva en veckomatsedel. Försök gärna få med rätter av olika slag, typ kyckling, kött, fisk, soppa, pasta, potatis,ris, så det blir lite variation.

Sedan veckohandlar du efter den matlistan. Då faller du inte i fällan att du alltid handlar samma saker, av gammal vana, och därför bara kan laga samma rätter.

Jag gjorde så när jag var mammaledig och det funkade jättebra. Maken var väldigt imponerad också! *s* Se det som en chans att kunna genomföra dina ideal!

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv