Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ständigt motarbetad...

Skrivet av Lilla jag
Jag har en flicka på 5 år som jag försökt tuta i goda matvanor redan från start. Jag vill att hon ska tycka att nyttigt är gott och att det inte ska vara något konstigt att äta grönsaker grovt bröd mm. Hon får alltid mjölk eller vatten till maten - några andra alternativ finns inte utom när det är kalas då hon får saft. Hon accepterar detta här hemma och det är sällan något tjat om godsaker. (hon får glass och lördagsgodis på lördagar). Men så fort hon kommer hem till en kompis får dom glass, kakor, kex, saft i mängder. Även på dagis är det glass minst en gång i veckan. Går vi på öppna förskolan serveras vitt bröd med marmelad och saft som alla andra barn får äta obegränsat av. Då känner jag ju mig som en sur ragata som försöker begränsa hennes intag av dessa onyttigheter när alla andra får. Hur hanterar ni liknande situationer? Tacksam för svar
Svar på tråden: Ständigt motarbetad...

Märkligt

Skrivet av  Lillan
Har tyvärr inget svar, utom att jag vill stödja dig i din strävan att lägga grunden för goda matvanor. Tycker det är superkonstigt att kompisarnas föräldrar inte har insett detta också. Kan du inte prata med ledarna på öppna förskolan så att de åtminstone kan erbjuda mellangrovt bröd och mjölk också? Och är det verkligen lämpligt att dagis serverar sötsaker? Lördagsgodis är väl ett etablerat begrepp. Vad händer om du pratar med personalen?

Har en liten solskenshistoria att dela med mig av: Vi tog hand om våra vänners femåring en dag, och när vi skulle äta fanns det bara "vuxenmat" så jag gick iväg till en hamburgerrestaurang för det verkade vara det enda någotsånär lättillgängliga alternativet. Trodde att hon skulle vilja ha "happy meal" men lilltjejen ville ha hamburgare utan pommes och läsk, utan bara mjölk. Så föräldrarnas goda strävan har betalat av sig! Jag skulle råda dig att fortsätta som du börjat hemma och kanske inte oroa dig alltför mycket över vad som händer utanför hemmet, om de inte går att påverka.
 

Två gånger

Skrivet av  Lilla jag
...när vi varit bortbjudna på fika till en kompis till mig har faktiskt min dotter frågat om hon inte kunde få ett äpple istället för en muffins!!!! Då känns det så bra...

Tack för ditt svar. Skönt att det finns flera som tänker som jag!
 

Känner igen mig

Skrivet av  B.J
Man känner sig så maktlös (se mitt inlägg nedan ang dagismat). Jag tror vi föräldrar måste skärpa oss, gå ihop oss och säga till. Men man kan ju inte bestämma hur andra ska ha det hemma hos sig. Jag kommer nog låta mitt barn äta vad han vill hos andra men ändå hålla på våra matvanor härhemma. Det viktiga är att vara ett gott föredöme. Själv har jag aldrig gillat godis speciellt mycket, det existerade inte hos mig utan vi fick frukt.
Jag kommer verkligen försöka kämpa emot den snuskmat som finns tillgänglig på en del dagis/förskolor.
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Lilla jag
Och kämpa på! Själv är jag typen som tiger och lider... Jag önskar verkligen att jag vågat säga ifrån men ibland är man helt enkelt för mesig. Jag känner mig sur och hemsk när jag bromsar dotterns framfart på kakfatet när vi är bland andra. Helt sjukt att man ska känna så! Jag hoppas det blir ordning på torpet nu sen socker och fettdebatten fått så mycket uppmärksamhet!
 

Din flicka kommer att tacka dig..

Skrivet av  Oscars mamma
..om inte förr så när hon blir vuxen och har facit i hand. Bortsett från vikten är det ju bättre för tänderna och hälsan i övrigt med sådan mat som du ger henne. Att det inte är så kul att dagis ofta ger sötad mat håller jag med om, vi har det likadant på min 3-årings dagis men jag har valt att inte "bråka". Det är väl OK med glass då och då, bara inte för ofta. En annan sak som jag personligen tycker är viktigt är att inte göra för stor sak av det här med mat. Jag aktar mig för att försöka trösta min kille med mat eller godis när han är ledsen, likaså när han är trotsig. Vill inte att han ska förknippa mat med tröst.
 

motarbetad på öppna förskolan idag igen!

Skrivet av  Lilla jag
Tack för ditt svar. Känns bra att ha några på min sida i alla fall mitt bland alla godismonster...:)
Idag på öppna förskolan dukade dom som vanligt fram vitt bröd, marmelad och saft. I ett obevakat ögonblick säger så dottern till alla vid bordet: Jag får bara äta ETT bröd för mamma tycker inte att det är nyttigt med vitt bröd. (anledningen till att hon bara fick ett var förövrigt att vi skulle äta lunch inom en timme!). Och då svarar en annan mamma. JA MEN SÅNT BEHÖVER JU INTE DU BRY DIG OM!!!! Jag är noga med att aldrig blanda in fetma och övervikt i våra kostdiskussioner (för jag vill absolut inte orsaka ätstörningar) utan pratar bara om att det är nyttigt för kroppen för att den ska kunna vara frisk osv. Och jag tycker det är självklart att hon ska bry sig om vad som är nyttigt.... Jag blir så arg!!!! Oj vilken utläggning det blev....
 

Artiklar från Familjeliv