Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Variation till en ettåring

Skrivet av Lillan
Hej alla! Jag skulle vilja be om lite inspiration till måltider till våran ettåring. När jag rannsakar vår mathållning så ser jag att det blir mest pasta, frukt, mjölk och avocado (ja, han är en riktig finsmakare!). Det funkar med pasta för oss själva för vi är löpare och just nu är vår son detsamma så som han ränner :). Men det vore trevligt och troligen även nödvändigt med lite variation för lillkillen. Vi har erbjudit ris och potatis flera gånger men med noll framgång. Försöker i största mån undvika halvfabrikat och rött kött. Äter gärna grönsaker, fisk och kyckling. Alla tips är välkomna!
Svar på tråden: Variation till en ettåring

*fniss*

Skrivet av  tesa
Det här är inget svar alls egentligen, men jag kan inte låta bli att skriva lite...

När sonen var 1 år åt han Sempers gräddstuvade pytt-i-panna, den skulle mosas till purekonsistens. Det var den enda lagade mat han åt... (Gröt till frukost och mycket frukt till mellanmål, små smörgåsbitar ibland gick också ner!). Vi resonerade som så att barnmatsburkar borde innehålla det barnen behöver, och att han även åt frukt som täckte upp resten. (Dessutom ammade han.). Er mathållning är alltså i relation till vår MYCKET varierad *fniss*.

För att få bra variation på det man äter kan man ta sig lite tid att sitta ner och planera maten. Vi kör en rullande sexveckorsmeny, med all möjlig mat. Då behöver man inte tänka så mycket varje dag. Sen har man ju alltid möjlighet att frångå menyn om man känner för det, så klart. Vi har en fiskdag, en köttfärsdag, en pastadag, en kycklingdag o.s.v, för bra variation. Det är smart att även skriva in vad man har till, alltså sallad, kokta grönsaker, rivna morötter eller vad man nu vill, för det tycker jag är svårt att få till på ett bra sätt annars.
 

Nyfiken

Skrivet av  Lillan
Skulle du inte kunna berätta några av rätterna på er sexveckorsmeny? Jag vill sätta upp något liknande, men kommer bara på pasta, pasta och pasta (nej, vi åt inte särskilt varierat innan killen kom så det är knivigt att helt plötsligt rätta till våra vanor).
 

Visst!

Skrivet av  tesa
Självklart ger jag gärna lite tips. Men mitt bästa råd är att ni sätter er med et gäng kokböcker och letar (lättlagade) rätter ni själva tycker om! De flesta "baskokböcker" brukar ju ha indleningen Kött, Pasta och ris, Fisk, Fågel o.s.v., så man kan ju utgå ifrån det.

Nåväl,så här kan det se ut (plockat ur minnet...)

Pastadagar: Spagetti och köttfärssås, Tagliatelle med ost- och champinjonsås, Makaronipudding, Stuvade makaroner med stekt falukorv, Lasagne, m.m.

Fiskdagar: Fiskpinnar med mos och spenat, Fiskgratäng, Torsk med curry och kokos, Fisksoppa, m.m.

"Pannkaksdagar": Pannkaka, Fläskpannkaka, Matig omelett, Pizza, Varma mackor, Vårrullar och ris

"Husmanskostdagar": Pölsa och potatis, Blodpudding, Köttbullar och potatis, Pannbiff och potatis, Kåldolmar, Köttfärslåda, m.m.

Kycklingdagar: Flygande jakob och ris, Stinas kyckling med ris, Kycklingfiléer med klyftpotatis och tzatki, m.m.

Helgmat: Söndagsstek och potatis, Köttgryta med potatis, Gulaschsoppa, Sushi, m.m.

Kommer inte ihåg allt nu, och det här passar oss hyfsat, men ni vill kanske inte alls äta pölsa... eller sushi...

Vi har koncentrerat oss på sånt som är snabblagat, och använder med gädje såväl hel- som halvfabrikat! (Vilket jag avskydde tidigare, tänk så man kan ändra sig...) Men allt går ju att laga från scratch om man har tid och lust också.

MNånga människor reagerar negativt på en sån här sexveckorsmeny, för att det blir ju samma sak sex veckor senare, för att man inte får variera sig så mycket. För oss är det tvärtom. Utan en längre planering blir det spagetti med köttfärssås varje vecka, korv med mos två gånger i veckan, fil och flingor några kvällar, o.s.v. Med en sån här planering dröjer det faktiskt hela sex veckor innan samma mat återkommer, det är ganska lång tid. Och vad gäller variationen har man ju möjlighet att frångå schemat när man vill och orkar. Man kan ju även variera rätterna. Det finns hur många sätt som helst att laga köttfärssås, man kan ha fullkornspasta till och göra en jätteavancerad sallad till.

Lycka till! Kul om jag kunnat vara till hjälp!!!
 

Mera...

Skrivet av  tesa
Jo, jag kom på att Nätet är ju suveränt att hitta recept på. Kolla t.ex. arla.se och ica.se. Där kan man söka på ingredienser, snabblagat, nyttigt, få slumpmässiga receptförslag m.m.

Och så plockar jag gärna receptbroschyrer i affären. Jag gillar Arlas skarpt!!!
 

:D

Skrivet av  Lillan
Tusen tack!!! Jag tycker att det är jättepositivt med en sexveckorsmeny! Vi tänkte börja lite långsamt med en treveckorsmeny.... och DET är varierat jämfört med vad vi kört hittils!!!
 

Servera potatis och ris ändå

Skrivet av  Ullen61
Jag tycker ni ska servera potatis och ris ändå. Ena dagen kanske han bara äter fisken/köttet som är till, andra dagen bara pastan (och inte det ni serverar till den). Ett sätt kan också vara att servera någon av hans älsklingsrätter till lunch, så ni vet att han ätit ordentligt då. Då kan ni laga det ni själva vill ha till middagen, det gör det inget om han hoppar över den. En ettåring kan ju äta allt som vuxna äter, så gör era "vanliga" kött-, grönsaks- och fiskrätter.
 

Håller med

Skrivet av  Lillan
Jag håller med, vi lägger även fram mat som han ratat tidigare och låtsas som ingenting. Men mitt dilemma är att de "vanliga" kött-, grönsaks- och fiskrätterna består av pasta. Vi har helt enkelt dålig fantasi. Var hittar ni era favoritrecept?
 

Lite överallt

Skrivet av  Ullen61
Vi är i och för sig dåliga på att undvika halvfabrikat på vardagarna, men de rätter vi lagar har vi lärt oss från alla möjliga håll, vanliga kokböcker, Icas och Coops tidningar, dagstidningen, kompisar, receptblad i affärerna. Under "Råd och recept" här finns ju ett mat och dryck-snack där man får många bra recept.

Några av oss i familjen är inte så förtjusta i vanlig kokt potatis (annat än till pannbiff eller köttfärslimpa, gott och enkelt att göra själv!) utan vi gör oftast istället potatismos, klyftpotatis eller dillstuvad potatis. Förutom ris, pasta och potatis har vi ofta rätter där man har bröd eller annat till, som tacos och laxburgare.
 

hej, till vår 9månaders flicka

Skrivet av  Wanda
laggar jag linssoppa (passerat), kikärtsoppa (passerat), grönsaksoppa med moroter, broccoli, eller blomkål, själv älskar jag dessa soppor. Har börjat nyss lagga till henne bovete och cuscus. Gjorde häromdans en minifiskgrytta för henne med lite safran, grädde, moroter och fisk. Till melanmålet ger jag henne keso, getost, frukter, cornflakes, yogurth. Hon visat sig vara mycket matintresserat, i alla fall mycket mera än sitt 2årsäldre bror i samma ålder.
 

Tips för potatis

Skrivet av  Jo
Hej,
Min 11 månaders pojke älskar potatismos. Jag bor i England och här är det rätt vanligt att man gör "paj" med mostäcke. I en form lägger man tex köttfärs eller lammfärsröra och så täcker man med potatis mos (cottage eller shepherds pie) eller så gör man typ en fiskgratäng och täcker med mos. Ibland har jag gjort köttfärssås på kalkon- eller kycklingfärs (kanske ett tips med tanke på att du ville undvika rött kött). Kyckling och grönsaksröra med mos blir då chicken pie osv.Jag rör ihop moset med röran men om de är lite äldre så kanske de kan hantera att ha moset ovanpå utan att peta bort det?

Jag tycker själv att det smakar jättegott och blir väldigt krämigt! Ganska lätt att göra om du har tex köttfärssås rester också. Jag gör moset själv men om man har bråttom fungerar ju också pulvermos.
 

Boktips!

Skrivet av  Vilse
"Mat för ditt barn" av Camilla Porsman och Fredrik Paulun. Där finns recept och tips!
 

Artiklar från Familjeliv