Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ett tips! (även på småbarn)

Skrivet av Bonusmamman
Vår dotter är drygt 2 år inga småsyskon. Mne däremot 3 halvsyskon som alla är tonåringar!

Vår dotter skriker aldrig efter varken godis eller liknande i affären. Hon har nämligen aldrig testat det!

Vi funderade tidigt på varför utsätta barn så tidigt för socker och det behov som det faktikst skapar! Så vi har medvetet inte gett henne något med socker i. Gäller även söta fruktpuréer när hon var bebis. Aldrig några mariekex eller liknande! Utan bara osockrade smörgåsrån.. Låter säkert hysteriskt, men det funkar! Alla vi stöter på tycker synd om vår dotter! Varför då? Hon vet ju inte ens vad det smakar! Hur kan det vara synd om någon när man inte ens vet vad godis är. Visst hon tittar nyfiket på smågodiset. Men hon vet ju inte hur det smakar så hon bara ser roliga färger! Likaså saft och läsk har hon heller aldrig smakat! Fetma och diabetes är nya folksjukdomar! Varför ska jag leda in min lyckligt ovetande dotter i detta hemska sockerberoende. Vi i resten av familjen är redan beroende! Men inte hon! Vi dricker läsk och saft men hon säger inget om det! I en ICA butik i vår stad så bjuds alla barn på en banan, så det gnäller hon om när vi kommer till affären! FRUKT älskar hon!

Hon får glass utan chokladsås, hon får ingen youghurt utan fil. Inga flingor utan havregryn eller någon frukt i! Hon får även vid vissa tillfällen kakor och tårta om det bjuds! Men bara när vi är borta. Vi äter ju aldrig kakor och sånt till kaffet här hemma!

Det kommer naturligtvis en dag då hon kommer att vilja prova och då ska hon få det! Men bara på lördagar, som jag fick när jag var barn. Inte lite då och då och inte varje gång man går in i en affär!

Det är sååå skönt att aldrig behöva höra henne skrika över godis eller liknande!

Ett tips TESTA!
Svar på tråden: Ett tips! (även på småbarn)

Tyvärr för sent

Skrivet av  LL
att testa detta på min 6-åring, men till nästa barn kanske.
Bra jobbat!!
 

Behöver inte vara så

Skrivet av  Lottentotten
Med vår äldste har vi inte varit särskilt restriktiva med socker, och vi har ändå inte haft problem i affärer. Om han är arg eller trött eller stressad kan han få vansinniga raseriutbrott, men det har han "peppar, peppar" aldrig fått i affären. Han brukar fråga om han får något (behöver inte vara godis - det kan vara allt ifrån någon spännande konserv, till en tidning el leksak), men eftersom jag är relativt konsekvent (han får kanske något en gång av 15 el 20), så har det aldrig blivit några diskussioner.

Han är snart 4 år nu och jag väntar fortfarande på att han ska börja slänga sig på golvet i affären när han inte får som han vill... :-)
Däremot har jag haft andra problem med honom - han har länge haft svårt att sitta still i vagnen. För ett litet tag sedan började han klättra på vagnen, när jag vände mig om för att plocka från en hylla, vilket resulterade i att vagnen välte. Lillebror slog huvudet i golvet, och skrek hjärtskärande, men som tur var blev det bara en bula...
 

Bra knep fast...

Skrivet av  Nilla
...lite socker gör absolut ingenting. Vår son har fått i sig alldeles för mkt socker i "vanlig" mat, så det har vi börjat dra in på ordentligt.
Har kollat upp detta ordentligt innan vi började, så jag vet vilken mat som är okej att utesluta eller byta ut mot sockerfritt.
Men man ska aldrig utesluta socker helt (naturligt socker)
Håller helt med dig i att de inte behöver socker, (tillsatt socker) men om de får i sig det behöver det inte leda till ex. skrik i affären. Vår son älskar godis, men har aldrig fått ett utbrott i en affär.(Han är nu fem år) Detta pga. att han vet vad som gäller. Godis på lördagar. Så diskusionen kommer aldrig ens upp.
Jag kan förstå att folk reagerar på beslutet, men samtidigt är det ju erat eget val. Men jag tycker då att hela familjen borde avstå från socker och inte bara en.
 

Artiklar från Familjeliv