Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gör ni när barnet vägrar

Skrivet av Orolig förälder
att äta!

Vi har haft ett helsike med vår dotter en längre tid nu. Så fort vi nämner att det är mat så börjas det buttras och klagas och gnällas. Hur trist som helst. Och hon äter aldrig upp!

Jag o min man satte oss ner för en vecka sen och pratade om hur vi ska göra. Måltiderna är ju inte speciellt kul, det slutar oftast med tjafs ibland bråk. Så vi bestämde att så fort hon säger att hon inte vill ha mer så behöver hon inte mer. Eller om hon vill ha nåt annat än mat så okej. (Typ smörgås eller yoggi istället för lagat).
Men då inte glass godis o kakor naturligtvis.

Följden av detta är att idag har hon ätit en smörgås till frukost, en halv pannkaka till lunch, en banan vid mellanmålet, och en smörgås ikväll.
Ungefär så lite är det varje dag.
Så kan det ju inte fortgå. Men måltiderna flyter iallfall utan bråk, även om hon får avlägnsa sig när hon ätit upp, mest för att lillebror nångång ska få matro.

Vad ska vi göra, bråka o truga i henne, eller låta henne leva på det lilla hon tycker är bra.

Hon är fyra år, 206 cm och väger knappt 15 kg.
Svar på tråden: Vad gör ni när barnet vägrar

Inte äta upp?

Skrivet av  Lena_O
Barn har ju en förmåga att kunna äta efter behov. Periodvis äter dom mindre, medans vid en annan period äter dom mängder.

Så länge hon är frisk och mår bra, så behöver ni inte oroa er.

Är hon däremot hängig, sover mycket, hänger inte med, orkar inte leka, allmänt blek och glåmig, febrig mm. Då kanske ni ska söka läkarhjälp, för då kan det vara något annat som krånglar.

Men som regel fixar barn det där själva, ofta bättre än vad vi vuxna kan.

För man måste inte äta en viss mängd vid vissa tider när man är ett växande barn. Många barn växer i skov och behöver olika mycket mängd mat.

Se till så att hon dricker ordentligt med vatten bara. Så hon inte får vätskebrist.

Det ordnar sig ska du se!
 

Väldigt lång....

Skrivet av  .
och smal hon är...... *L* 206 cm......
 

hon menade 106cm...imt

Skrivet av  Wanda
.
 

Nähä?!

Skrivet av  .
Menar du? Tänk det förstod jag inte...*ironisk*

 

Hej

Skrivet av  Moni
Jag hade låtit mitt barn slippa äta. Tvinga i mat ger mer matvägran. Det är väldigt sällan som barn svälter. Ditt barn äter lika mycke som mitt men jag tycker att han äter mycke nu.
Tycker mina barn inte om maten så får de vara utan. Jag ersätter inte maten med något annat. Då lär de sig att inte smaka och de vet att de får smörgås och kan strunt i maten.
 

Kolla halsmandlarna

Skrivet av  Maria
Vår nästan 4-årige son har i princi ALDRIG ätit ordentligt med mat.Han tuggar och tuggar för att tillslut spotta ut en stor boll med mat.Dock har han älskat välling och det är det som gjort att han är normallång och vägen normalt.Men nu börjar han vilja sluta med välling.....Hur som helst så hörde vi om en liten pojke som hade stora halsmandlar och därmed hade svårt att äta.Vi tittade i vår sns hals och såg att han hade en springa på ca 2-3 mm mellan mandlarna. På BVC sa de att det var bland det värsta det sett. Nu väntar remiss till sjukhuset och fröhoppningsvis tas de bort. Nu förstår vi varför han har haft svårt att äta och dricka! Synd att det tog 3,5 år innan vi fattade det!
 

barn

Skrivet av  turtle
så små, väljer inte att svälta sig sjuka.
Så länge hon är frisk o mår bra tycker jag ni kan låta henne hållas. Men låt henne inte äta godis, kakor och frukt mm mellan måltiderna. DÅ mättar hon ju den lilla hunger hon kanske skulle ha annars vid nästa måltid.
Var strikta, och jag tror det löser sig tillslt.
SJälv levde jag nästan på enb makaroner och ketchup som liten, mamma var hur orolig som helst. Men här sitter jag! *S*
Min minsta dotter åt väldigt lite som mindre, nu 6 år, och vi brukade säga att hon åt ordentligt en gång i veckan *S*.
Alltså hon åt lite lite vid varje måltid men hon åt ändå. Men sen var det ungefär en gång i veckan och DÅ åt hon REJÄLT!!!! Massor!
Hon är frisk och kry.
 

Artiklar från Familjeliv