Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör man maten mer energirik?

Skrivet av Icka
Min femåring äter jättedåligt och nu har hans viktkurva börjat slutta. Har någon möjligen tips om hur man kan få det lilla han äter att innehålla mer energi och näring?
Han gillar:
• köttbullar
• smörgåsar
• kycklingbitar (typ nuggets)
• fiskpinnar
• glass

Gillar inte grönsaker (äter i princip inte det alls för tillfället), inte förtjust i såsindränkta maträtter som grytor och liknande.

Andra tips om hur vi kan få honom att äta lite mer varierat och nyttigt?
Svar på tråden: Hur gör man maten mer energirik?

några tips

Skrivet av  saan med amthilda 0308 & mini bf 0504
• köttbullar-blanda mycket ägg och grädde i smeten så att det blir fetare=mer energi

• smörgåsar-svårt beror på vad han gillar för pålägg, men mycket pålägg på lite bröd

• kycklingbitar (typ nuggets)
-kan han tänka sig att doppa dem i någon fet sås?

• fiskpinnar
-vad äter han till, potatismos tex är superlätt att berika med smör, grädde, ägg el i akuta fall proteinpulvertillsatser men då ska du fråga dietist först.

• glass-fetaste sorten kan den serveras med färsk frukt/bär så är det ännu bättre då får han lite mer vitaminer.

Det viktigaste är att han äter och växer. Variationen brukar ge sig över tiden. Man kan fuska med multivitamintablett ibland om det blir väldigt ensidigt. Äter han kött, fisk, bröd och mejeriprodukt (glass) som du skriver ovan får han ju i sig av det mesta. Prova med frukt/bär alt juice.
 

Bra!

Skrivet av  Icka
Precis såna här konkreta tips jag ville ha!

Kan tillägga att han även är mjölkallergiker. Men det är nog inte problemet, vi har vant oss vida att laga mjölkfritt. Det mesta finns ju, inklusive ersättning för grädde och smör.
 

Ok

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
Matolja är suveränt men blandar man i för mycket blir det ju inte så kul konsistens. Äggula kan vara bättre.

Kom dessutom att tänka på en annan sak, om han gillar fiskpinna o chicky-bits kanske han inte märker om det är något annat under paneringen? det går göra goda och nyttiga bits på gröna ärtor, linser och morot (mosat), kunde kanske vara ett sätt att få i honom grönsaker....
 

Samma problem,

Skrivet av  kristina
fast sonen är 4 år. Det är likadant för oss om han äter på dagis, det spelar ingen roll. Han äter bara ngra rätter och "vill aldrig prova ngt nytt". Vi har nu fått tid hos en dietist via vår läkare.
Min son äter inte godis, och väldigt lite glass.
Skönt att fler har samma problem, jag trodde vi var ensamma.
 

Det är nog inte så ovanligt...

Skrivet av  Icka
... men så länge han inte gick NER i vikt var jag inte orolig. Nu däremot känner jag att vi måste få bukt med det här.

Hoppas att din son också får lite mer matlust snart!
 

En till!

Skrivet av  Milsson
Våran kille fyller snart fem år och är fruktansvärt kräsen. Han äter också mkt ensidig kost. Hans jurva började dala först förra sommaren. (3 1/2 år) Och då har han alltid ätit dåligt. Han ska nu utredas och vi ska få hjälp av dietist, efter flera års tjat från vår sida.
Tycker det är jätte-bra när man kan hjälpa till att tipsa varandra.
Vi har sista veckorna dragit in på socker i maten. Han äter mkt marmelad, kalas puffar, vitt bröd osv. Det kan ju leda till både att han blir "speedad" och att han får en falsk mättnadskänsla.
Får se vart det leder, men det är ju värt ett försök!
Lycka till ni också, skriv gärna hur det går! =)
 

Artiklar från Familjeliv