Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Matkaos...

Skrivet av Nilla
Min dotter, 1½-år, har blivit en vilde vid matbordet. Hon har alltid kladdat mycket, vilket är helt ok, men nu har hon börjar kasta ner allt på golvet; tallrik (full med mat), drickamugg, skedd, mat som ligger på bordet. Det är både i början och i slutet av måltiden och även när hon borde vara jättehungrig. Vad skall jag göra. försöker säga nej vänligt men bestämt, men hon bara skrattar och fortsätter. jag kan ju inte laga ny mat åt henne hela tiden, har hon fått en portion så finns det kanske inte mer och idag fick hon äta mackor och yoghurt eftersom hon slängt ner hela fulla tallriken på golvet. detta häne även med mat som jag vet att hon tycker om. Och hon vägrar bli matad. orkar snart inte längre. Detta hände både när hon och jag är ensamma och storebror (4år) och pappa är med. även hemma hos andra. jag undviker äta hos andra och även ute eftersom det blir för jobbigt.
Svar på tråden: Matkaos...

Sätt henne i badkaret.

Skrivet av  Lena_O
Men jag hade nog matat dottern istället för att hon får äta själv.

Sedan kan ni hitta på något annat som hon kan få leka och kladda med.

Jag satt mina tjejer i den åldern (15månaders skillnad) i badkaret med lite matvaror som ris, mjöl och gamla kryddor t ex. Så fick dom busa med maten i badkaret.

Självklart får man leka med maten. Men på din beskrivning så är det inte riktigt lek längre... ;)

Så du får hitta något annat som hon får göra istället, för hon verkar rätt kreativ din tjej! :)
 

Tack för svaret, men

Skrivet av  Nilla
vet inte om du riktigt läste mitt inlägg. Jag skrev bla att hon vägrar bli matad och att hon FÅR kladda. det är liksom inte kladdet som är problemet utan att hon slänger och kastar.
du skrev att du skulle mata henne... men hon äter ju inte då...
 

Låt henne gå från bordet när hon

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
börjar kasta mat. Efter en vecka kommer hon att koppla sammanhanget. Ge henne ingen mat mellan måltiderna men se till att ge henne mellanmål.

Det skulle jag i alla fall ha gjort. E vägrade äta ett tag och ville inte alls sitta vid matbordet. Hon slapp men fick heller ingen mat att springa runt med och äta och hon fick ingen mat förrän vid nästa måltid. Ganska snart lärde hon sig att man äter vid matbordet, fast kladdar gör hon men inte på det viset din tjej gör. I alla fall inte än.... :-)
 

kanske

Skrivet av  Nilla
skall testa det, känns så drastiskt bara när hon är så liten.... är helt knäckt över detta just nu, allt har funkat så himla bra med maten innan, hon har ätit allt och så, men nu är det detta kaos och jag klarar inte av det. sitter bara och tänker på att hon måste få i sig så mycket hon behöver, hon är ganska liten också.
tack för tipset.
 

Förstår att det känns drastiskt

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
men du känner dig ju begränsad av hennes beteende, hon förstår inte ditt nej utan tycker att det är mest roligt så måste hon få en konsekvens av sitt handlande. Det förstår hon. Säg bara åt henne: "Jag ser att du har ätit klart" Gå och tvätta av henne och städa golvet. Hon får inget mera förrän nästa mål mat som man visserligen kan göra lite större än vanligt. Det tar inte så lång tid innan hon kopplar kasta allt på golvet=ingen mera mat.

Hon kommer att vara hungrig ett tag men det kommer inte att göra större skillnad på hennes vikt. Inte när det kommer att ta några dagar till 1-1½ vecka innan hon förstår konceptet. Däremot är det lätt hänt att du får en maktkamp kring maten då du vill att hon ska äta och hon ser sin möjlighet att vägra. Barnen vinner alltid maktkamperna kring maten för de kan vägra äta och vad kan man som förälder göra åt det? Trycka in det i munnen på dem? Det är inte heller lyckat.

Jag har en kompis med en dotter som är mycket liten. Läkaren de träffade sa efter att alla utredningar var ok: "Hon ser till att få i sig det hon behöver. Vissa barn lever på ingenting och kan vara hur stora eller små som helst medan andra bara äter och äter och äter."

 

Invant beteende

Skrivet av  Lisa
Eftersom ni har låtit henne sitta och gegga och kleta vid matbordet så vet hon nu inget annat. Ni har ju dessutom tyckt att det varit ok. Att nu sätta gränser blir ju svårt eftersom hon redan lärt sig en sak, att försöka ändra på detta beteende kan ta tid. Ni skulle aldrig ha låtit henne geggat och kladdat från första början (lite söl kan man ju tåla, men inte gegga ner sig själv eller bord/golv/stol helt). Jag tror på matbordsregler, även för små. Min lilla har aldrig kladdat ner sig själv eller nåt annat så att man har behövt byta kläder och tvätta av allt efter avslutad måltid (lite kladd på fingret och runt munnen JA, men inget annat). Jag tror på regler, det är nyttigt för barn.
 

hon har inte kladdat

Skrivet av  Nilla
och smetat överdrivet, utan mest att det har runnti eller hamnat utanför. kladdat lite på bordet kanske, men inte mycket. är det bara jag som låter mitt barn kladda vid matbordet eller? är det det som jag gjort fel menar du? alla jag känner låter sina barn kladda, det är väl naturligt, annars kan hon ju inte lära sig att äta själv... nej, nu vet jag varken ut eller in...
 

Här kladdas det!

Skrivet av  maria65a
Nej, du är inte ensam. Jag har en dotter som nu är 15 men redan när hon var ett halv år så vägrade hon att bli matad utan hon skulle äta själv, du kan ju gissa hur det såg ut *s* Lovar att hon kan använda både kniv och gaffel idag :-)

Lillgrabben som är 2½ kladdar för fullt precis som barn gör, han känner på maten och utforskar den och ibland stoppar han i munnen och ibland placerar han maten i glaset men jag tror att han med kommer att ta sig med åren han med.
 

Visst kan

Skrivet av  Lisa
barn lära sig att äta utan överdrivet kladd och klet och spill. Ja, alla du känner kanske låter sina barn kladda "hejvilt", men det betyder ju inte att det är det som är det enda rätta, liksom att det jag tycker är detsamma. Det är en "nymodernighet" att barn "ska" låtas kladda hur dem vill, vissa påstår att barn annars inte lär sig att äta själva. Konstigt, mina ban har då iaf lärt sig att äta med bestick och äta med "bordsskick", men vart gränsen går på överdrivet kladd är väl individuellt. Själv tycker jag att gränsen går när barn kladdar i maten med fingrarna och smetar ut det på bordet, i glaset, på sig själv och runt om. Visst ska barn få känna på maten, men låt det inte gå överstyr. Men jag kan trösta dig med att även ditt barn kommer att lära sig att äta själv, med eller utan kladd, du gör inget fel.
 

Det finns tallrikar

Skrivet av  Mia
och muggar med sugpropp under som man trycker fast i bordet, sedan sitter de fast. Åtminstone så pass att inte barn kan få loss den. Kanske är värt att prova.
Vi har också låtit vår dotter "kladda" vid matbordet, barn måste få vara barn. Inte så att hon kastat mat omkring sig, det har hon aldrig gjort*peppar peppar*, men ätit med händerna och geggat har hon fått göra.
Hon är 3,5 år idag och har ett bra bordsskick.
 

Artiklar från Familjeliv