Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

matvägrare= ledsen mamma

Skrivet av Ledsen mamma
jag vet inte hur jag ska få min dotter att äta mer per dygn. Tycker att jag provat det mesta. Jag känner mig stressad över detta då hon inte går upp i vikt så mycket. BVC tycker att hon borde äta mer så hon gick upp bättre i vikt. Annars är dottern, glad, nyfiken och pigg tjej som utvecklas som hon ska. Kan tillägga att hon alltid varit strulig med maten i alla former.

Jag känner mig så stressa över dettta och ledsen. Vet inte vad jag ska göra. Snälla någon som har något bra tips på hur man får en envis tjej att få aptit. Hon är snart ett år gammal.
Svar på tråden: matvägrare= ledsen mamma

Släpp oron...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...hur svårt det än är - och låt dottern äta själv!

Det bästa och säkraste sättet att få ett matstruligt barn är att truga, tjata och försöka få i barnet mat när han/hon inte vill. Det FINNS inget sätt att få ett barn att äta när han/hon inte vill utan att kränka barnet och skapa ett negativt förhållande till mat.

En viktig sak är att äta tillsammans! Många barn äter jättedåligt när de får äta själva med en förälder som bara sitter och övervakar vad barnet äter - samma unge äter oftast mycket bättre om han/hon får äta tillsammans med andra som också äter och inte bryr sig så mycket om vad barnet äter. Och tydligt visa att DU äter för att DU tycker att det är gott och trevligt att äta och inte bryr dig så mycket om vad alla andra vid bordet äter.

Om din dotter är pigg, glad och frisk så är det säkert absolut ingen fara för hennes hälsa. Den största faran är faktiskt att ni av oro för henne förvandlar ätandet till något jobbigt och otrevligt!

Om din dotter är nästan 1 år så kan hon säkert äta själv. Ge henne en egen tallrik och en egen sked och låt henne peta i sig så mycket hon vill. Om hon tycker att det är OK så kan du ju hjälpa till och mata henne med en egen sked men vill hon inte det så låt henne slippa. I den här åldern har de flesta barn en tillräckligt bra motorik för att äta själva. Min yngste son vägrade låta sig matas från 11-månadersåldern och han har definitivt inte tagit skada av det. Bordsskicket kan ju vara lite si och så men det får man tåla (och kanske undvika tunna soppor :-).

När barnet sen börjar bli mätt (eller om han/hon egentligen inte var så hungrig från början) kan det bli mer kladd än ätande och då avbryter man det hela och låter barnet gå från bordet. På det viset lär barnet sig att man inte får kladda och leka hur som helst och att ska man sitta vid bordet så äter man fint. Det kan kännas jobbigt att helt sonika avbryta måltiden fast barnet inte ätit just något, men det är varken fel eller farligt. Om barnet trots allt VILL äta så kommer han/hon att protestera mot att lyftas bort från bordet, och då ger man förstås en chans till. I annat fall kan man lugnt utgå från att barnet inte är så värst hungrigt utan klarar sig bra till nästa måltid (som ju kan få infalla lite extra tidigt om man tror att det behövs).

En viktig sak är förstås att inte förstöra barnets aptit med godsaker mellan målen. Speciellt om man har ett barn som inte äter så mycket får man akta sig för att ge bullar, kex osv till mellanmål. Då blir det lätt att barnet BARA äter sånt och helt saknar aptit vid måltiderna vilket inte är så lyckat. Bullar och kex innehåller inte mycket näring. Mellanmål behövs, men efter ettårsåldern behöver de inte vara så stadiga. Frukt eller en liten portion gröt/välling etc duger bra.

Som sagt - bästa sättet att låta din dotter upptäcka sin aptit är att avdramatisera ätandet! Laga god och nyttig mat, ät i lugn och ro tillsammans med andra människor. När din dotter ser att andra äter och njuter av det, så kommer hon automatiskt att börja uppskatta mat - förutsatt att hon inte blir tvingad eller trugad att äta själv. Lycka till!
 

tack

Skrivet av  Ledsen mamma
för ditt utförliga svar. Jag tror att det stämmer som du skriver. Hon äter oftas bättre när vi är ute med andra. Jag brukar varva att ge henne med sked och att hon får plocka. Hon kan stoppa i sig lite ibland men sen kladdar hon bara runt allt och droppar det på golvet.

Hon har aldrig visat att hon är hungrig, det verkar inte som att hunger är något hon lider av därav att hon klarar sig på väldigt lite mat.

Hur lyckas man få henne att fatta att hon ska äta med skeden? Hon sitter bara och suger på den om hon får en.

Jag tycker själv om mat och lagar gärna nyttig, god och varierande mat. Vi försöker att sitta tillsammans och äta men det verkar inte räcka att se mig eller pappa äta.
 

Det låter bra!

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
Det låter ju som ni har en positiv och trevlig måltidsrutin och det är den bästa förutsättningen för att få matglada barn!

Sen är det ju så att matens betydelse är olika för olika personer. En del behöver äta ofta, andra klarar sig på ett rejält skrovmål med långa mellanrum. Vissa blir trötta, arga och odrägliga av hunger så fort blodsockret sjunker det minsta medan andra förblir ganska opåverkade. Vissa behöver äta mycket för att känna sig nöjda (vilket inte alltid är så bra för vikten och hälsan) medan andra tycks må utmärkt fast de är små i maten och små till växten.

Att äta med sked är inte så lätt - men er dotter kommer nog snart att lura ut det om hon får chansen att försöka varje måltid! Min yngste förstod ganska snart att t.ex. gröt och potatismos var enklare att äta med sked än med fingrarna, däremot mat som makaroner, ärtor eller korvbitar äter han oftast fortfarande med fingrarna (han är 2 år nu). Nu tycker jag att det känns som att det börjar bli dags att försöka få honom att använda besticken men fram tills nu har jag låtit honom äta lite mer som han har velat.

Men bästa sättet att lära dottern äta med sked är nog att ofta ge henne mat som vinner på att ätas med sked. Gröt, mos, risotto, kladdiga grytor och röror osv. Det är helt enkelt vare sig lätt eller trevligt att äta sånt med händerna :-)

Det där med kladdandet är ju en historia för sig... lite kladd blir det ju och det måste man acceptera. Men om barnet kladdar mer än han/hon äter, så beror det troligen endera på att han/hon inte är hungrig längre eller på att han/hon kladdar medan föräldern matar!

Så var det med min stora kille. Honom slutade jag mata när han var drygt ett år, för om jag matade honom satt han bara och sölade och lekte med maten under tiden! Han brydde sig inte om att äta själv, han blev ju ändå matad så då kunde han lika gärna roa sig med maten under tiden (smart kille :-). Till slut fick jag nog av kladdet och lät honom äta själv. Det funkade bra för när han var upptagen med att äta själv hade han inte tid att kladda, förrän han blev mätt och då avbröt jag måltiden för hans del.
 

du har rätt

Skrivet av  Ledsen mamma
i att det är nog dags att hon börjar äta mer själv. Jag kan ju tillägga att hon är längre än genomsnittet (övrekurvan) men ligger normalkurvan för vikten (men mer åt det undrestrecket)

Ibland får hon liksom som kväljningar när hon äter t ex gröt. Hon kräks ju inte. Det kan bli så redan efter fyra skedar.

Har du något bra tips på hur man låter henne äta gröt, potatismos osv från tallrik när hon slänger ner tallriken på golvet trots sugpropp?
 

Det låter ungefär som min minsting...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...om jag förstod dig rätt. Han ligger en kurva upp i BVCs längddiagram men runt medel på vikten. Långsmal liten grabb helt enkelt, men det är ju inget konstigt med det? Svårt att förstå varför BVC har synpunkter på din dotters vikt för det verkar ju ganska normalt tycker jag. Huvudsaken att de följer sin egen kurva, alla barn är inte exakt medellånga och medeltunga.

Ja, det där med att slänga tallriken i golvet, ja... det är ju inte så himmelens kul när de gör det. Vad jag gjorde var att jag satt och blåhöll i sonens tallrik medan han åt (samtidigt som försökte verka lugn, avslappnad och fullständigt koncentrerad på min egen mat, vilket krävde en hel del skådespelartalang... :-) Till slut insåg han väl att jag helt enkelt inte hade för avsikt att låta honom slänga tallriken i golvet och då ledsnade han.

När man äter mera fast mat (alltså mat som inte är en röra utan bitar av olika slag) kan man ge barnet bitarna (typ makaroner, grönsaksbitar, korv eller vad man nu äter) direkt på bordet och helt enkelt strunta i tallrik. (så slipper man sitta och blåhålla tallriken just de måltiderna :-). Alla sätt är bra utom de dåliga :-)
 

"Tallriken på bordet" och så

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
håller jag fast den. Annars kan den fara i golvet. (fast nu har hon lärt sig) Sugproppar har inte fungerat hos oss. E åt ärligt talat från bordet utan tallrik ganska länge för hon fattade inte tallrik-konceptet, men hon kväljs av gröt och potatismos, rotmos mm äter inte vi. Det är mestadels plockmat här.

E ligger två kanaler över på längden och en kanal över på vikten. Det har alltid setts som bra även när hon har flackat lite på vikten. Så länge din dotter följer kurvorna någorlunda borde det väl vara ok? E var ner en sväng på normalkurvan i vikt också och det var fortfarande ok fast hon var så lång. Normalkurvan säger ju bara vad medelvärdet är men det ska ju vara lika många barn över som under den kurvan. Det är det som är normalt!!
 

greppbart

Skrivet av  Ledsen mamma
brukar jag ge henne ibland men hon ledsnar ofta efter ett tag och börjar då slänga det på golvet. Kanske är en övergångsperiod nu innan hon lär sig, vad vet jag.

BVC tycke att hon avveck ifrån sin uppgång den här gången eftersom hon bara gått upp 130 g på 6 veckor. Hon har tidigare gått upp igenomsnitt 100 g i veckan.

 

Men de SKA ju börja gå upp mindre och mindre...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...det hör ju till! En viktuppgång på 100 g i veckan, det är 5.2 kg på ett år! Den viktuppgången är inte normal för en ettåring.

Min äldste som är väldigt stor för sin ålder (högst upp i bvc-diagrammet för både längd och vikt), gick upp 3.5 kg mellan 1-årsdagen och 2-årsdagen. Absolut inga 100 g i veckan där inte. Och då är han alltså STOR. Barn som ligger mer mot mitten av viktdiagrammet går upp mindre. Min minsting (lång-smalingen :-) gick upp avsevärt mindre och följde ändå sin kurva.

Varför i all världen håller ni på och räknar vikten veckovis? Så brukar man väl bara göra med riktigt små bebisar, typ nyfödda som har tillväxtproblem? För större barn är det helt normalt att stå stilla i vikten helt ett antal veckor. Huvudsaken är att de följer sin kurva någotsånär. Att viktkurvan är lite ryckig är heller inget konstigt. Det man brukar se upp med är om barnet slutar växa på längden, då kan det bero på undernäring.
 

6 veckor sedan

Skrivet av  Ledsen mamma
sist var det när vi vägde och mätte. Hon är idag 77.7 lång och väger 9390. Jag vet inte varför BVC sköterskan reagerade idag men hon tyckte väl att hon inte hade så mycket att ta av så det var dags att hon började vända och gå upp istället för nästan stå stilla.
 

Hon SKA ju gå upp mindre nu

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
när hon börjar bli ett år! Det är naturligt. Det var när E var runt året som hon var ner en vända på normalkurvan (har legat en kanal över nästan hela sitt liv och två över på vikten). Det var också i en period när hon försökte att äta själv på ett bättre sätt. Hon började vilja ha en tallrik (se inlägget högre upp) och hon hade ganska fullt upp med att koppla att hon hade en sked (vilken hon inte använde men den fanns där), en tallrik och mat på tallriken. Hon utforskade konsistens, form och hur det föll på golvet (man såg verkligen hur hon tog en pastabit släppte den och tittade på hur den föll och var den rullade iväg, sen nästa matbit...) och det var mer kladd än normalt vid matbordet. Det blev inte mycket ätit och hon utvecklade sig en hel del motoriskt och tog sig runt för egen maskin en hel del så det gick åt mer energi än hon fick in. Mao så gick hon inte heller upp så mycket i vikt.

Barn lever på olika mängder mat och är nöjda med olika mängder mat. Se hellre till att situationen kring maten är rolig och trevligt så att du/ni inte skapar riktiga problem. Lyssna inte på BVC den här gången.

Kram
 

Det är svårt att äta med sked

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
och hennes motorik är kanske inte tillräckligt utvecklad för det än. Låt skeden vara framme och låt hon äta med fingrarna om hon hellre förstår det.

Här äts det mestadels med fingrarna och E är 15 månader. Hon har börjat förstå gaffel framförallt. Vi kan sätta på maten på gaffeln och hon stoppar in i munnen. Skeden fungerar inte alls för maten trillar bara omkring men hon har den möjligheten.

Eftersom dottern är pigg, mår bra osv så äter hon det hon behöver. Släpp oron, precis som Gafsan skrev. Det blir bäst så.

Kram
 

Skippa skeden

Skrivet av  Skrållan
och låt henne äta med händerna. Ge mat som är enkel att plocka i sig. Låt skeden finnas där om hon är intresserad att anv den.
Sen kan man försöka hjälpa till med nån sked ibland.

Och ffa som ngn sa-skippa oron. Släppte allt var oro var med tvåan-tyckte vi fick nog med problem med ettan.
Tvåan åt inte spec mkt strax före och runt året-men det blev mer och mer. Hon vägrade att bli matad och fick äta själv genom att plocka i sig.

Hon är fortfarande envis och nu som 3 åring äter hon det mesta. Ibland mkt och ibland lite.
 

Lyssna inte på BVC

Skrivet av  Lena_O
Små barn följer inte deras standardkurvor, det går upp och det går ner. Vikt och längd följer inte varandra, och ska INTE göra det heller.

Många barn växer i skov, och lägger då på hullet innan, växer lite, och hullet försvinner.

Du har helt rätt inställning, för du ser att ditt barn mår bra. Du känner ditt barn bäst, och ser du att hon mår bra så gör hon det.

Lita på din instinkt som mamma!
 

E\'s viktuppgång kring året

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
Hej!

Skriver ett par rader här också. Har läst allt och funderar verkligen på BVC-tanten och vägningen. Jag hämtade E\'s BVC-papper där hennes längd och vikt står. Så här ser det ut kring året:

9 mån och 3 veckor: 9410 g, 75,5 cm (1 kanal över på vikten och 2 på längden)

11 mån: 9930 g, 77,5 cm (normalvikt och 2 kanaler över på längden) Ökning på 500 gram på 5 veckor=100 g/v

12 mån och 1 vecka: 10750 g, 79 cm (1 kanal över på vikten och 2 kanaler över på längden) Den här gången fick jag höra att hon inte behövde gå upp så mycket i vikt. Det var helt onödigt. Ökning på 800 g på 5 veckor och det är för mycket!

14 mån: 11430 g, 82 cm (1 kanal över på vikten och 2 kanaler över på längden) 700 g på 7 veckor=100 g/v

Jag har inte räknat så här tidigare. E växer bra och lite för mycket periodvis. Hon håller sina kurvor bra och verkar gå upp lika mycket i vikt som din dotter fast E ligger en kanal högre i vikten och borde alltså gå upp mera i vikt.

Fortsätt som ni gör idag, njut av måltiderna och umgås och ha det trevligt. Låt tjejen äta som hon vill och solla vad de säger på BVC.

Kram
 

ETT STORT TACK!

Skrivet av  Ledsen mamma
För att ni tagit er tid och delgivit mig er erfarenhet och tips. Jag känner mig lite lugnar nu och ska verkligen ge min dotter en chans att hitta sin aptit.

Jag är fortfarande orolig över hur jag ska få henne till att äta bättre men samtidigt inser jag ju det inte håller i längden eller förbättrar situatioen att vara så orolig.

 

Artiklar från Familjeliv