Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mitt barn dricker bara äppeljuice!

Skrivet av Äppelmamman
Han är snart fyra år. På dagis dricker han tydligen vatten iaf. Men hemma är det bara äppeljuice som duger. Vi har provat att säga att den är slut (ibland är den det också) men då är han hellre törstig. dricker någon LITEN lunk vatten till slut ... Vi provar också att späda ut äppeljuicen med vatten, kanske ska man späda alltmer tills det bara är vatten. Eller bara sluta köpa juice? Råd önskas. Han gillar inte mjölk heller.

/Äppelmamman
Svar på tråden: Mitt barn dricker bara äppeljuice!

sluta köp

Skrivet av  maria65a
Eftersom han dricker vatten på dagis så dricker han juice hemma för att han kan göra det! Vad händer om ni inte har juice hemma på en vecka, törstar han ihjäl då?
Jag tror att din grabb är smart :-)
 

vad är problemet?

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & min bf 0504
varför kan han inte få dricka äppeljuice om han nu tycker om det? det är ju betydligt nyttigare för honom än att kåta bli och dricka när han egentligen är törstig. alla människor tycker inte om vatten. jag gör det inte och låter hellre bli att dricka i många dagar än dricker vanligt kranvatten. någon enstaka gång om jag är jättetörstig kan jag få i mig lite vatten men absolut inte så mycket som skulle behövas för att må bra.

späda mycket är ju en bra idé om han fortfarande dricker då. smaksatt vatten kanske, har ni provat med att servera vatten med isbitar och äppel/apelsi/citron skivor i?
 

Sött!

Skrivet av  Lena
Det är inte bra att "småäta" mellan måltiderna, varken för tänderna eller resten av kroppen. Juice är ju sött! Bättre att vänja barn vid att man dricker vatten när man är törstig, juice får man till frukost t.ex.
 

till maten

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
nja, äppeljuice behöver inte var sött, eller snarare äppeldryck. dessutom tänkte jag faktiskt inte på att ungar kan dricka mellan måltiderna för det har aldrig någon av de små ungar jag haft med att göra gjort. de små liven äter nämligen sämre då. är magen redan full med vatten känner de liksom inte att de är hungriga.
 

Äppeljuice är ALLTID sött!

Skrivet av  Annsofie
Det är sååå mycket fruktsocker i juicer eftersom det är så komprimerat med frukt. Och oftast tillsatt socker. I äppledrycker som tex lättdrycker så inehåller det sötningsmedel som kroppen reagerar på precis som med vanligt socker. Du lurar enbart kroppen. Vatten är det enda vettigt för kroppen.
 

Sluta köpa hem äppeljuice..

Skrivet av  Frida
Din son är ju ändå fyra år och ganska "stor". Berätta för honom att nu dricker ni vatten eller mjölk i veckorna och så kan ni spara äppeljuicen till helgen t ex. Då blir det lite festligare och inte någon vardagsdryck.
 

Sluta köpa

Skrivet av  Lena
Vår 2-åring hade också en sån period. Vi slutade köpa hem under ett par veckor tills han vande sig vid vatten igen, sen kunde vi börja köpa så smått utan att ham måste ha.
 

Instämmer

Skrivet av  K-ina
Jag håller med om att ni borde sluta köpa juicen, det är alldeles för mycket socker i saft och juice för att det ska vara bra att dricka varje dag. Ha aldrig juice hemma och låt honom dricka vatten när han är törstig. Det kommer säkert att bli jobbigt ett tag, han kanske vägrar dricka något alls, men till slut vänjer han sig nog i alla fall. Man kan ju också pressa ner lite citron i vattnet så det får lite smak, så kanske han gillar det mer. Jobbigt att han inte gillar mjölk förresten.
 

Håller med dig! imt

Skrivet av   @~~
,,,
 

köp lättdryck

Skrivet av  a-k
med äpplesmak...inte lika mycket socker.
min tjej dricker bara mjölk och jag har infört att hon får ett glas mjölk till maten och är hon mer törstig så är det vatten hon drack dåligt i ca en vecka .
 

Nej

Skrivet av  A
Det tror jag inte är ett dugg bättre. Bara en massa annan sk-t i det...
 

Artiklar från Familjeliv