Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julaftonskladd!

Skrivet av Luvan
Vi har en son på 1 år som håller på att lära sig äta själv vilket innebär mer eller mindre kladd ibland. Jag tycker att det är jättebra att han utforskar maten och känner och vissa skedar stoppar han in i munnen vilket är jättebra, jätteduktigt.

Jag anser även att det är jättebra för barns självförtroende att kunna lära sig äta själv tidigt.

Nu är det så att min man egentligen inte gillar kladd alls men jag har fått honom att acceptera det ändå. Men jag ser ju hans min vad han tycker när vi äter.

Likadant svärmor verkar inte gilla kladd heller. När jag matar sonen hos henne är hon där med papper så fort han spiller en enda liten droppe och så kommenterar hon: Jasså, du måste kladda!!!

Min mamma gillade inte det ibörjan men har varit tvungen att ändra sig. Min pappa däremot har ibland gåttifrån bordet när han ser sonen kladda!

Detta gör mig sååååååå ledsen. Hur fan gör vi på julafton då. Ska inte vår son kunna få sitta bredvid oss och äta????!!! Jag är skiträdd att någon ska kommentera ochlägga sig i. Det blir ju en stress för mig också som sitter och matar honom för det är inte ofta som pappa matar när vi är borta.

Någon som har ett bra råd till mig? Vår son måste få kladda som alla andra barn. Varför reagerar min familj på detta viset? Jag blir så jäkla arg och ledsen inombords.
Svar på tråden: Julaftonskladd!

Vilka sunda

Skrivet av  Anna med Emilie 030210
åsikter du har! Din familj däremot, är jag lite tveksam till... De kan väl inte ställa några krav på en 1-åring, att äta fint? Nä, problemet ligger verkligen hos dom.

Jag förstår att det är svårt att släppa deras kladdfobi, och slappna av. Men försök fokusera på din son, som verkar jätteduktig (min dotter matades fortfarande när hon var så liten). Du vet ju att han lär sig äta själv snabbare om han får prova och testa sig fram, själv, med kladd :) Det kommer du tjäna på i längden. Har några kompisar vars barn lärt sig äta själva snabbt, och de kan gå och fika, gå på restaurang osv med sina 20-månaders, utan att behöva oroa sig för minsta spill. De är jätteduktiga på att äta själva, deras barn! Emilie har kommit ikapp dem nu, men med nästa barn kommer jag nog börja erbjuda "självätning" i högre grad, tidigare!

Rent praktiskt så kan du ju skaffa en såndär plasthaklapp som fångar upp all mat som spills (om du inte redan har en), och nåt smart underlägg (finns i babyaffärer sådana man kan sätta fast i bordet, tillfälligt som är ganska smarta). Försök förebygga att kladdet hamnar på sonens kläder (han kan väl sitta naken :) ) och på eventuella linnedukar... Nåt mer kommer jag inte på. Det jag vill att du ska veta är att det är du som känner och gör rätt, så låt inte din familj styra dina val. Du vet ju vad som är bäst för din lille son!

Lycka till!

 

Tack...

Skrivet av  Luvan
för ditt svar. Känns bra att höra att jag inte har fel. Jag märker ju framsteg nästan varje dag när sonen får försöka äta själv. Jag känner att jag måste få honom att äta själv snart eftersom jag väntar en kotte till i februari. Kan sonen då äta nästan helt själv så slipper jag ju tänka så mycket på det om jag tex sitter samtidigt och ammar den lille.

Men jag har tänkt att om någon skulle kommentera på julafton så kommer jag ifråga sätta det som du skrev: Hur kan vuxna människor ställa krav på en 1 åring som håller på att lära sig äta själv, att han ska äta fint? Då blir dom säkert mållösa. Annars så säger jag att: Ok, vi åker hem och äter då. Ha en god jul!!!!
 

Jag förstår din oro

Skrivet av  Jämställd pappa
men samtidigt så har jag en förståelse för alla övrigas syn också. Visst är det okej att barn kladdar men måste det bli överdrivet (nu vet jag inte hur du gör så det är inte riktat till dig). Många av de småbarnsföräldrar jag känner har proppat i mina ögon för mycket på skeden vilket med automatik fått till resultat att det blir jätte kladdigt. Visst kan de kladd med maten man får kanske välja tid och plats.

Inför jul så skulle jag vilja föreslå att du förser sonen med mat innan och sen får han "mindre kladdig mat vid under julmiddagen. Det är nog den bästa kompromissen tycker jag. Du har 364 dagar som du kan låta sonen kladda bäst han vill och uppenbarligen har övriga stått ut med detta mer än de egentligen mäktat med (allt i respekt för dig!). Nu tycker jag att du skall belöna dem genom att "lösa" deras probelm på jul.
 

Vi brukar alltid....

Skrivet av  Luvan
förse sonen med mat innan vi åker någonstans just för att minska på kladdet. Men jag håller inte riktigt med dig för jag tycker väl att vuxna människor kan respektera en 1 årings sätt att äta annars är dom ju dumma. På självaste julafton kan väl sonen också få känna att det är julafton. Ska jag som mamma då behöva sitta och tänka på vad andra vuxna människor tycker och tänker?!
 

Nej jag håller inte med

Skrivet av  Jämställd pappa
världen cirklar inte kring en ettåring! Jag tycker gott att ettåringen kan få ta ledigt från kladdet under den stund på julen då alla andra vill äta i lung och ro.
 

Ge honom plockmat?

Skrivet av  Ullen61
Jag håller helt med dig, din son borde få kladda så mycket han behöver. Men jag tror tyvärr inte du kan ändra på den äldre generationen, och om du känner att du blir stressad kanske du just på julafton kan ge honom okladdig plockmat, som skinkbitar, ärtor, m.m. och låta honom äta med händerna? Eller tycker de att det är kladdigt och äckligt också? Då kanske du ska mata honom innan ni äter och låta honom ha bara smörgåsrån eller liknande att gnaga på?
 

Funderar...

Skrivet av  Luvan
på att mata honom hemma innan vi åker dit och sedan medans vi äter där får han sitta och gnaga på köttbullar, korv mm. Dom andra får säga va dom vill ifall dom tycker att det också är kladdigt. Men jag antar att dom hemskt gärna vill träffa barnbarnet och då får dom acceptera kladdbiten en stund.
 

Det låter som en lysande

Skrivet av  Jämställd pappa
idé.
 

Artiklar från Familjeliv