Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

krupp

Skrivet av /Erika gnm sambon
Ett stycke Valdar fick "falsk"krupp i natt - Astrid Lindgrens by-night var inte roligare än det brukar :-(

Nu är vi vart fall hemma och skulle behöva tips och trix! Det här med öppet fönster kör vi redan med - men vad mer??? Han är rätt rosslig men sover i alla fall - men det är inte natt än...

Hälsar

Svar på tråden: krupp

Vår Loke har oxå falsk krupp...

Skrivet av  ak m Jacob 2 år och Loke 8 mån
och fick sitt första anfall vid 2 månaders ålder och det återkommer vid varje förkylning.
Det viktigaste och effektivaste tycker jag är högläge, rejäl upp-pallning alltså. När Loke var mindre fick han sova i babyskyddet men det är numera lite svårt att få honom att göra det.
När anfallen blir riktigt svåra går vi ut på trappen och står där ngr minuter så han får andas frisk luft. Har hittills alltid hjälpt iaf.
Ett annat tips jag fått men ännu inte provat är att blöta ett lakan, vrida ur och hänga över exempelvis två stolar för att på så vis få höja luftfuktigheten.

Hoppas han blir bättre snart och att ni slipper akuten inatt!
 

Medicin har vi oxå,

Skrivet av  ak m Jacob 2 år och Loke 8 mån
Ventoline som jag inte tycker hjälper samt Betapred när det är riktigt illa. Och ngr gånger har vi åkt till akuten där han har fått inhalera Ventoline och fått Betapred.
 

Här är...

Skrivet av  Anna m. W-01 & L-04
...medicin ett måste när vår Walter får krupp, ni har inte fått nånting att ha hemma? Walter har Mollipect som är luftrörsvidgande, och det fungerar bra OM han inte hunnit få ett stort anfall. Det känns tryggt att ha medicin hemma, och vi ger alltid Mollipect i förebyggande syfte när han verkar vara lite förkyld. Han har faktiskt haft lite krupp nu under julen, och än så länge har vi lyckats hålla det under kontroll med medicin innan sänggåendet, *peppar-peppar*...

Hoppas att Valdar snart mår bättre!
 

Vi brukar

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
duscha, gå ut, ha öppet fönster och så. Plus mediciner då såklart. Det är vår äldste son (5 år) som har krupp, men det funkar lite i alla fall. Valdar gillar nog inte att duscha i ånga, men att ha hett vatten igång och ha honom där inne är bra! Lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv