Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vabba som studerande?

Skrivet av Erika med Valdar
Den 17 januari fortsätter jag mina studier på LHS. Jag kommer att ha studiemedel som det ser ut nu. En sak jag undrar över är hur det är med vård av sjukt barn då?

Är det någon som vet hur det går till nära jag pluggar?
Svar på tråden: Vabba som studerande?

Ja...

Skrivet av  Asereht
du kan vabba som studerande. Du sjukanmäler dig/berättar att du har sjukt barn till skolan först och sedan ringer du fk (deras servicetelefon är att rekomendera) och knappar in uppgifter och beställer hem vab papper som du fyller i.

Dina studier är ju sas ditt arbete/ din sysselsättning så självklart kan du vaba om du uppbär studiemedel precis som om du skulle ha haft sjukpenning/varit sjuk själv.

Men det skadar ju aldrig att kolla extra med fk om du känner dig osäker.

Hur är det med "kruppen", är han ok Valle?

*kram*
 

Tack :-)

Skrivet av  Erika med Valdar
skall kolla mer med fk.

Det är rätt ok med Valle. ingen mer krupp, men ma är ju rädd hela tiden så jag har sovit extremt lite de sista två dygnen. han hostar väldigt mycket men är lite piggare dagtid - nätterna är såklart värst.

tack för att du frågar!
Kram!
 

Kan man verkligen...

Skrivet av  Pling m. Axel-00 + Erik 2/4-04
få tillfällig föräldrapenning om man går på studiemedel? Tfp är ju en ersättning för den förlorade inkomsten som man får då man jobbar. Ditt studiemedel är ju det samma oavsett om du är närvarande eller inte vid din studieplats.

Fråga inne på snacket Föräldraledighet (där har de stenkoll!)
 

Beror kanske lite på...

Skrivet av  Asereht
vilken form av studiemedel också. Jag har iaf fått sjukpenning när jag pluggat tidigare och i det fallet borde man ju kunna få tfp också.
 

Om du har studiemedel/studielån...

Skrivet av  Helena & Tore
...behåller du ditt studiemedel när du vårdar barn, därför får du inget från försäkringskassan om du måste vara hemma med Valdar. JObbar du däremot extra under studietiden och skulle ha jobbat den dag du vabbar, då kan du anmäla studietids-SGI och få ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Skillnad är om man har aktivitetsbidrag från Försäkringskassan. Då fyller man i en närvarorapport och då ska man även anmäla till försäkringskassan.

 

Det var alltså en djungel

Skrivet av  Erika med Valdar
såklart.. *sucka* Jag skall kolla läget.

tack för svar!!!
 

Ja det är det...

Skrivet av  Helena & Tore
...och det är svårt att svara generellt, för det är så mycket regler och om man gör si och om man gör så...Så det är bäst att kolla med fk själv. Lycka till! ;-)
 

Artiklar från Familjeliv