Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vabba som studerande?

Skrivet av Erika med Valdar
Den 17 januari fortsätter jag mina studier på LHS. Jag kommer att ha studiemedel som det ser ut nu. En sak jag undrar över är hur det är med vård av sjukt barn då?

Är det någon som vet hur det går till nära jag pluggar?
Svar på tråden: Vabba som studerande?

Ja...

Skrivet av  Asereht
du kan vabba som studerande. Du sjukanmäler dig/berättar att du har sjukt barn till skolan först och sedan ringer du fk (deras servicetelefon är att rekomendera) och knappar in uppgifter och beställer hem vab papper som du fyller i.

Dina studier är ju sas ditt arbete/ din sysselsättning så självklart kan du vaba om du uppbär studiemedel precis som om du skulle ha haft sjukpenning/varit sjuk själv.

Men det skadar ju aldrig att kolla extra med fk om du känner dig osäker.

Hur är det med "kruppen", är han ok Valle?

*kram*
 

Tack :-)

Skrivet av  Erika med Valdar
skall kolla mer med fk.

Det är rätt ok med Valle. ingen mer krupp, men ma är ju rädd hela tiden så jag har sovit extremt lite de sista två dygnen. han hostar väldigt mycket men är lite piggare dagtid - nätterna är såklart värst.

tack för att du frågar!
Kram!
 

Kan man verkligen...

Skrivet av  Pling m. Axel-00 + Erik 2/4-04
få tillfällig föräldrapenning om man går på studiemedel? Tfp är ju en ersättning för den förlorade inkomsten som man får då man jobbar. Ditt studiemedel är ju det samma oavsett om du är närvarande eller inte vid din studieplats.

Fråga inne på snacket Föräldraledighet (där har de stenkoll!)
 

Beror kanske lite på...

Skrivet av  Asereht
vilken form av studiemedel också. Jag har iaf fått sjukpenning när jag pluggat tidigare och i det fallet borde man ju kunna få tfp också.
 

Om du har studiemedel/studielån...

Skrivet av  Helena & Tore