Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allergi-fråga (Även på astma-allergi)

Skrivet av ~Åsa~ m Andrea & Maya
Hej alla! Hoppas allt är okej med alla! HÄr har det varit lite mycket sista tiden = därför lite från mig... Andrea har det jättejobbigt och ska byta dagis, pga problem, som vi ar kunnat anknyta till personlaen, men nu misstänker vi allergi också. Kopierar in mit inlägg från Allerig/astma så kanske någon här har tips att ge mig. Är supernere nu... Maya har haft HÖG feber, runt 40.5, men är på bättringsvägen. Hon skickar en KRAAAAM tillsammans med sin mamma till sina småkompisar & deras mammor. =)

I samband med att Andrea började med smakisar när hon var c:a 5 mån gick hennes viktkurva brant nedför. Vid hennes 2 årsdag låg hon två "steg" under "normalkurvan". Senaste månaderna har varit jobbiga för henne. Hon är på dåligt humör, är blek, "hålögd" och har dessutom gått NER i vikt. Väger knappt 10.8 kg och är runt 87 cm lång. Revbenen sticker fram och armarna är jättesmala. Hon är ofta lös i magen och har helt appropå kräkts sista veckan av och till. Hon har dessutom en mage som är utspänd och hård.

Kan det vara gluten? Tycker att det stämmer med symtomen nämligen. Har förstått att det är något som inte stämmer och undrar om det kan vara det?

Har bestämt mig för att kolla upp det nu med bvc, men tänkte höra mer er som kanske har erfarenhet om ni har några råd och idéer?

Är tacksam för svar och tips och hjälp! Är så orolig för min lilla stora tjej!

**kram**
Svar på tråden: Allergi-fråga (Även på astma-allergi)

Kan mycket väl...

Skrivet av  Anna med Jonathan & Minja
vara gluten. Jag skulle höra av mig till närmaste barnmottagning för ev tarmbiopsi.
 

Några länkar!

Skrivet av  LindaLu
Här är några direktlänkar att läsa,
det låter verkligen som om det är gluten som
är boven. Netdoktor innehåller fö mkt bra info om
allt annat...

Lite om glutenintollerans:
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3352

Om laktosintollerans:
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3395

KRAM på er!!! Hoppas att ni får rätsida på detta snart!
 

Tack pärlan!

Skrivet av  ~Åsa~ m Andrea & Maya
Finns nu i mina favoriter =) Du har alltid lite till övers för ALLA, även om du inte har det så lätt själv! *kraaaam* En stor & varm!
 

Kan väl vara

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
gluten, tycker jag det låter som. Vi har det p#ssjobbigt själva hemma nu men detta var jag tvungen att svara på eftersom jag känner så väl igen från min lille store kille! Hoppas ni får all hjälp, vi är nog lite i samma båt där med våra små 2-åringar. En STOR och extra varm KRAM!
 

ang. gluten

Skrivet av  mieHBG
Jag kollade upp det eftersom vår Maja gått upp i vikt hemskt dåligt och även hon halkat ned två kurvsteg, nästan. Hon började så flott på normalkurvan (3,4 när hon föddes) men ville senare inte lägga på sig någpt hull. Även hon är smal men hos oss beror det snarare på att hon äter ganska lite (fast nu har det blivit bättre). Men man oroar sig ju hemskt mycket när ens barn inte går upp i vikt. Så vi tänkte mycket på laktos och gluten. Här gör BVC en utredning när barnet halkat ned två percentaler, men kanske inte hos er? I annat fall kan du stå på dig och då skall de göra en utredning. Man börjar då med ett blodprov för att ev. gå vidare till flera prover som blir mer krävande. Iallafall så blev vi oroliga när vår lilla skrutt varken åt eller gick upp i vikt och läste lite och symptomen låter faktiskt som det du beskriver. Hur är avföringen? Den brukar vara grön och nästan fluffig enl. vad jag har läst. Äter hon mycket välling? Som sagt var så var det inte gluten i vårt fall och Maja hade bara dålig viktuppgång men jag förstår hur orolig man blir och det känns alltid skönt att man tar tag i det...

Hälsningar
 

Ojoj...

Skrivet av  Anneli m. Tilda o Elin
Lilla vännen :o( Har inga tips, men blir så ledsen för Andreas skull. Låter som ni har det tufft. Önskar verkligen att det ordnar upp sig med vikten och att ni får bra hjälp, och att hon ska trivas på sitt nya dagis. Hoppas att Maya piggar på sig oxå.
*kram*
 

ursch vad tråkigt att höra...

Skrivet av  Cattis @ m @ Alfons 3 & Maja 8 mån
hoppas att ni får rätsidan på det hela med Andrea. Både med dagiset och viktminskningen.

 

trist

Skrivet av  Madde m.Hannes 29/4 + Elias & Saga
Kan inget om gluten alls. det är ju bra om du pratar med bvc så ni kan göra en utredning på vad det kan vara.
Det låter ju inge vidare.
Berätta gärna hur det går.
kram på er.
 

Tråkigt!

Skrivet av  Lotta med Saga 17/4-04
Kan inget om gluten men jag hoppas du får hjälp snart och att hon blir bättre!!

Kramar
 

Usch, vad trist...

Skrivet av  Maria m T & S
... det är när man förstår att något inte riktigt stämmer med sitt barn. Jag tycker absolut du ska vända dig med Andrea till en barnläkarmottagning o be att få hennes tillstånd utrett. Om det är något fel så är det bra att komma tillrätta med det så fort som möjligt ju.
Hoppas lilla Maya kryar på sig snabbt, Simon skickar ett gäng kramar =)... *kramis*
 

Artiklar från Familjeliv