Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En amningsfråga till

Skrivet av Madde m.Hannes 29/4 + Elias & Saga
Finns det någon till som i princip helammar fortfarande eller är det bara vi kvar som inte får till det här med maten?
Hannes vägrar i stort sätt ta något annat i munnen än sin vattenflaska som han leker med eller eventuellt ett litet rån. Allt annat vägras. Han verkar inte mogen än. Men faktum är ju att han är snart 8 1/2 månad så man undrar ju hur länge de klarar sig på bara bröstmjölk.
Har ni några råd att ge på hur maten ska bli spännande och intressant för en liten envis kille?
Svar på tråden: En amningsfråga till

Vi hade

Skrivet av  Jessica medNova
det kämpigt med maten länge. Nu är Nova 8 månader och har just börjat äta någorlunda okej. Tidigare ville hon inte gapa och fick knappt i sig något av smakportionerna. På BVC sade de dock att vi inte skulle ge upp, utan fortsätta erbjuda mat när vi åt. Så det gjorde vi, och på julafton vände det äntligen. Nova äter numera mycket små portioner men verkar i alla fall bli mätt.

Hon gick upp ganska dåligt i vikt ett tag, när hon rörde sig mycket och ändå bara ville amma. För att komplettera amningen började vi ge ersättning en gång per dag och gick sedan över till välling. Kanske ni kan smyga in lite ersättning i Hannes vattenflaska, om inte annat så för att vänja honom vid en ny smak?
Ett annat tips, som jag tror hjälpte oss en del, är att dutta puré kring munnen, på läpparna etc. Nova blev mer intresserad av mat när hon lärde sig att slicka sig kring munnen och då upptäckte olika smaker.

Som du själv skriver tror jag att det här med maten är en mognadsfråga, men det är kämpigt när det inte fungerar. Hoppas att Hannes börjar äta snart. Lycka till!
 

Hannes går oxå upp dåligt

Skrivet av  Madde m.Hannes 29/4 + Elias & Saga
I alla fall nu. Tur är så har han lite och ta av men kurvorna dalar och det är ju inte så bra.
Vi var till bvc nu i fredags och fick tippset att bara ge samma mat i två veckor och ingen nattamning.Så nu ar han inte fått äta på två nätter och det har gått över förväntan riktigt bra. Han har ätit sig mätt på nätterna istället. Jag hoppas att det ger sig snart. att han börjar äta menar jag.
Att smyga in ersättning i flaskan var ett bra tips som vi ska prova idag tänkte jag. Tack så mycket.
kram på er
 

Prova fruktpureer

Skrivet av  Karin med Jacob och Josefine
Josefine ammar fortfarande jättemycket, fast hon äter en hel del mat också. De klarar sig fint på bröstmjölken så du behöver inte oroa dig.

Med Jacob hade jag samma problem som du, det tog flera månader innan han svalde maten. Till sist gav vi bara fruktpuree för att han skulle tycka att mat var gott och då tog det bara några dagar innan han började svälja ordentligt. Lycka till!
 

testat det

Skrivet av  Madde m.Hannes 29/4 + Elias & Saga
hur äckligt som helst tycker hannes. Vi har nog provat det mesta tror jag. Bvc tyckte vi skulle prova samma mat i två veckor utan att byta så nu har jag stor lagat kyckling med potatis. Blä tycker hannes men det ger sig kanske.
 

Jag ammar mycket...

Skrivet av  Maria m T & S
... just nu eftersom Simon haft dålig aptit på annan mat när han varit sjuk. Bägge mina barn är måttligt roade av att bli matade, de gillar inte att få in en sked i munnen verkar det som. Tilda började tidigt med plockmat o Simon har även han blivit en fena på att fiska upp mat i ett säkert pincettgrepp. Han tycker helt klart det är roligast att äta med oss andra, samma mat i små, små bitar. Eftersom det ofta inte blir så stora mängder mat/ tillfälle så ger jag honom mat ofta istället. Gillar Hannes att äta med fingrarna så är det kanske ett tips? Lycka till! =)
 

Vad ger du

Skrivet av  Jessica med Nova
för sorts plockmat? Nova är inte heller överförtjust i skedar, men jag är så rädd att hon ska sätta i halsen om jag ger plockmat. Hur gör du?
 

Jag skär...

Skrivet av  Maria m T & S
... allt i små, små bitar (typ 5 x 5 mm). Köttbitar får inte vara för hårda. Nästan allt verkar funka bra (fast han inte har några tänder!) men en del saker mosar (m en gaffel) jag åt honom ännu. Exempel på plockmat; potatis, makaroner (delas i flera bitar), ris, kouskous, köttbullar, korv, grytbitar kött, blodpudding (inte hård stekyta), pannkaka, bröd m smör o ost, all slags frukt o grönsaker (riv om de är för hårda), dvs den mat vi själva äter. Visst blir det lite kladdigt o rörigt ibland men för mig är det viktigaste att barnet får matlust o äter... =)
 

Det mesta

Skrivet av  Jessica med Nova
verkar fungera alltså. Jag ska nog börja ge plockmat i större utsträckning framöver. Tack för tipsen!
 

vi ger småbitar

Skrivet av  Madde m.Hannes 29/4 + Elias & Saga
och sisådär blir det. rån går bra men inget annat. Men jag tror det blir bättre när han kan få i sig bitarna mer. Hans finmotorik är inte helt utvecklad än. Han har inte pincettgreppet riktigt än. Men det är ett bra tips. tackar.
 

så här gick det för oss -långt

Skrivet av  mieHBG
Vår Maja drack bara välling och ersättning fram tills strax före jul. Hon vägrade öppna munnen och gjorde hon det tog hon ett par teskedar, sen fick det vara nog. Det var precis som om hon inte fattade att man blir mätt av mat, utan trodde att det bara var flaskan som gav mättnad. Jag slutade amma när hon var 5 1/2 månad efter att ha kämpat någon månad. Hon tittade åt andra hållet, vände sig efter ljud (körde en bil förbi var det kört) etc. Iallafall så gick det inte för oss heller. Varje dag i fyra månader försökte vi med gröt, lunch och middag. Till slut gav jag upp helt och hållet och lät henne leva på välling i flera dagar och provade inte ens med mat. Sen gick det plötsligt, gick det!!! Jag tror också att det är en mogningsfråga. För vår del var det väldigt svårt att hitta rätt tillfälle. Var hon för hungrig gick det inte, för mätt inte, för trött absolut inte etc... Jag tror att det kommer att lösa sig. Maja mår utmärkt trots att hon i princip inte började äta förrän vid 8 1/2 mån ålder och inte fick några stora mängder bröstmjölk heller. Mitt råd till dig är att ta det jättelugnt och lita på att din kille kommer att ta skeden eller flaskan så småningom. Maja började äta precis som jag sa att nu ger jag upp, hade kladdat med maten i fyra månader då! Det är precis som om dom känner sånt på sig. Under tiden, prova allt! Riv lite äpple, låt honom sitta med och peta på allt ätbart när ni äter - halvmosade ärter, överkokt pasta, ris, bröd med smör, Maja gillade filmjölk.

Hoppas det kommer - det är påfrestande, men var glad att du kan amma iallafall!!!

Kramis
 

tack för svaret

Skrivet av  Madde m.Hannes 29/4 + Elias & Saga
ja, jag tror som du att det kommer snart(hoppas det ialla fall) Lite jobbigt är det att han inte följer kurvorna längre. har gått upp 80 g på 7 veckor. inte så värst mycket.
Men jag erbjuder gröt till frukost och lunch och middag och lite plockmat vi äter och så sen ammar jag dessutom.
Men det är som du skriver svårt att hitta rätt tillfälle. För hungrif, för trött, för mätt mm. Men vi gör så här nu att han får mat när vi äter och däremmellan ammar jag. Men än så länge äter han inget utan fräser och spottar allt som närmar sig munnen.
trägen vinner väl antar jag.
Tack för att du svara. Ha det så bra.
 

Erik tycker att det är roligast att äta själv

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
Han gillar inget vidare att bli matad men att äta själv är kul. Han får mat när vi andra äter (oftast samma som vi äter men skuret i småbitar eller mixat och osaltat) dvs 3 mål om dagen + frukt ett par ggr. Idag åt han pasta och köttfärssås själv (jag fick inte mata han bara knep ihop munnen).

Jag har förkläden i galon med ärmar som jag tycker är toppen för då kan man spola av dem efteråt och slipper byta alla kläder för det blir ju ganska kladdigt.

Emellan dessa mål ammar jag fortfarande fritt så ju mindre riktig mat han äter dessto mer vill han amma och tvärt om.

De få ggr han får barnmatsburkar så äter han ca ½ burk men jag tror ändå att han nu skulle klara sig om jag var borta dagtid en dag men på kvällarna ammar vi fortfarande en hel del.

Fördelen med att erbjuda det ni själva äter är ju att man kan erbjuda utan att behöva laga en massa speciell mat som han ändå inte äter. Förr eller senare kommer han säkert att börja äta.
 

Artiklar från Familjeliv