Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu är jag tillbaka =) *reseberättelse*

Skrivet av Alven
Efter en helt underbar resa har vi nu landat i Sverige igen, vi missade som tur var stormen med ett dygn eller så.

Vi har haft det helt fantastiskt, varvat kultur med att slappa på soldäck. Vi landade i Kairo på nyårsafton, och då blev vi genast ivägskickade på en utflyckt, pyramiderna by night. Det var en ljus- och ljudshow på en timme, David blev lite gnällig på slutet förstås men det kan man förstå.

Dagen efter skulle vi upp 2.30 (igen!) och flyga ner till Luxor. Vi kom fram vid 6-tiden på morgonen och åkte genast till Konungarnas dal. Vi är med andra ord en av de få som sett Konungarnas dal kl. 7.30 på nyårsdagens morgon. Det är annars en tid som rekomenderas varmt, lagom varmt och inte så mycket folk :). Sedan såg vi Memnons stoder, Hatchepsuts tempel och en alabasterfabrik innan vi fick checka in på båten och få lunch. På eftermiddagen besökte vi Karnak och Luxortemplet. DET var en stressig dag, men himla intressant var det! David sov mest, i sjalen hos mig eller i Ergon hos maken.

Så fortsatte resan, stilla kryssning på Nilen varvat med exkursioner till div. tempel och annat. David var glad nästan jämt, och charmade alla på båten. Egyptierna var helt till sig över honom, de skulle klappa och pussa på honom hela tiden, och en del tog t.o.m upp honom och gick iväg. Tur att båten inte var så stor :)

Efter 7 dagar på båten flög vi tillbaka till Kairo. Där fick vi titta lite närmare på pyramiderna och sfinxen. Vi kröp in i Chefrens pyramid (den mittersta), och det var trångt och svettigt och inte mycket att se (pyramiderna byggdes innan de började utsmycka gravarna) men David tyckte att det var skitkul att se mamma och pappa gå dubbelvikta, han garvade hela tiden :D.

Sen såg vi lite mer av Kairo, och gick på bazaar och köpte en magdansdräkt till mog och en galabiya (lång arabisk dräkt) till maken. Vi har haft det superbra!!!
Svar på tråden: Nu är jag tillbaka =) *reseberättelse*

ÅH!

Skrivet av  Maria m T & S
Jag har gjort samma resa själv, fast från Assuan till Luxor. Det var helt fantastiskt, Egypten har en speciell känsla som jag ofta tänker tillbaka på. Det låter som ni haft det härligt, det är inte utan att jag blir lite avis! =)
 

Ja, härligt!

Skrivet av  Alven
Nu när jag är hemma är jag lite avundsjuk på mig själv för en vecka sen faktiskt :)
 

Ååå

Skrivet av  MOE
Jag var i Egypten för sådär 10 år sen och såg en del av det du skriver om. På den tiden var det inte så vanligt med västerlänningar där så vi hade poliseskort och så. (massor med terrorhot...)

Vi var också inne i Cheffrens pyramid, jag tror att det var den enda man kunde gå in i då. Cheops höll de på att renovera lite på. Bazaren känner jag också igen och sen var vi på en papyrusfabrik och köpte jättefina tavlor med hieroglyfer på. :o)

Skönt att ni slapp stormen och kul att höra om er resa!
 

Tack!

Skrivet av  Alven
Ja, det var skönt att slippa stormen...

Vi köpte också en papyrustavla, och maken fick säljaren att skicka med en till David också, med hans namn i hieroglyfer:)

Cheops pyramid var öppen för allmänheten nu, men det kostade 100 pund att gå in och de släppte bara in 150 personer per dag. Dagens kvot var redan full när vi kom dit med guiden sa att har man sett en pyramid inifrån har han sett alla, de ser visst likadana ut allihop. Och ärligt talat var det inte såå spännande, det var mest trångt och svårt att andas :)
 

Wow

Skrivet av  Nickan m Alexandra 02 & Johanna 04
vilken resa!!

Jag vill oxå åka till Egypten!!

Så kul att ni har haft det bra och att det verkar gått bra med David.
 

Åh!

Skrivet av  Annika m. Emil & Erik
Låter helt fantastiskt.

Roligt att höra att ni har haft det så bra.
 

Åååh,

Skrivet av  Lotta med Saga 17/4-04
vad ni har haft det härligt!! Jag är inte ett DUGG avis! *fnys* Hoppas ni tog mycket kort som vi kan få se?

Kram och välkommen hem!
 

Oj vad härligt!!

Skrivet av  Nina med Saga
Vilken underbar nyårsmorgon! :)

Det är kul att resa med barn - eller hur?!!

Kram!
 

Artiklar från Familjeliv