Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förlossningsplan

Skrivet av Lise bf 6/5
Tänkte bara bidra med min förlossningsplan om någon är intresserad. Synpunkter mottages tacksamt!

Allmänt
Jag vill inte att någon barnmorskeelev ska göra undersökning, koppla CTG etc eftersom jag har dåliga erfarenheter av det från min förra förlossning.

Öppningsskedet
Smärtan vill jag hantera med hjälp av upprätta ställningar, avslappning, andning, dusch, värme och massage av korsryggen. Jag vill gärna bli påmind om att tänka på avslappning och andning samt uppmuntras att vara rörlig och prova olika ställningar.

När jag känner att jag behöver ytterligare smärtlindring vill jag ha lustgas. Innan jag börjar med det vill jag dock gärna veta hur många centimeter som jag har öppnat mig.

Jag vill i möjligaste mån undvika all annan form av medicinsk smärtlindring. Om det trots allt skulle bli aktuellt så vill jag först få hjälp att uppskatta hur mycket som återstår av förlossningen.

Om inte särskilda skäl finns vill jag undvika hinnsprängning pga att min dotter föddes i vidöppen hjässbjudning och jag vill undvika att även nästa barn fastnar i det läget. Jag vill helst också undvika värkstimulerande dropp. Om värkarbetet avstannar vill jag istället avvakta och se om det kommer igång av sig själv igen.

Utdrivningsskedet
Jag vill få tydligt besked från BM när det är ok att börja krysta.

När jag börjar krysta vill jag ha hjälp att hitta en bra ställning som minskar risken att brista. Om det inte är bråttom vill jag ha hjälp att inte krysta för fort utan att vävnaderna hinner töjas. Jag vill också att BM smörjer med mandelolja innan barnets huvud passerar.

Om det blir bråttom att få ut barnet vill jag få tydligt besked om det så att jag kan krysta forcerat.

Jag vill gärna att BM vrider över från lustgas till syrgas i slutskedet, innan barnet kommer ut.

Efter
Om jag behöver sys vill jag få bedövning. Vid förra förlossningen fick jag Xylocainspray och det hjälpte inte alls, upplevde de tre stygnen då som det värsta på hela förlossningen, så denna gång vill jag ha ordentlig bedövning om jag ska sys.
Svar på tråden: Förlossningsplan

tack!

Skrivet av  Susanne & Pyret BF1/5-04
jag kommer nog att sno lite av din plan om det är ok?
Den lät nästan exakt som jag har tänkt mig...!
 

Självklart

Skrivet av  Lise bf 6/5
Sno på du bara ;-)
 

En fråga

Skrivet av  Anna-K m Carro-0205, bf 30/5
Vad är vidöppen hjässbjudning?
 

Istället för att

Skrivet av  Lise bf 6/5
bebisen ligger med ansiktet nedåt när den kommer ut som är det normala så ligger den med ansiktet uppåt och sin ryggrad mot mammans ryggrad. I efterhand har jag fått höra att det gör att man har mer ont i ryggen under förlossninge och att krystningen tar lite längre tid. En hel del förlossningar som slutar med sugklocka gör det för att bebisen ligger i vidöppen hjässbjudning. Det behövdes dock inte när Isabelle föddes.
 

Aha

Skrivet av  Anna-K m Carro-0205, bf 30/5
tror jag förstår. Carro var en conehead, men det var ingen klocka som fick henne att se så ut. Kan det vara sån hjässbjudning eller ser de ut så när de kommer ut. Har inte för mig att det stod nåt i papperen om nåt sånt, men det är så länge sen
 

Jag tror inte

Skrivet av  Lise bf 6/5
att hjässbjudning i sig påverkar huvudformen så länge ingen sugklocka använts. Åtminstone vet jag att Isabelle hade normal huvudform.
 

Artiklar från Familjeliv