Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om barnmat!

Skrivet av BarbaMamma
När jag ger Gabriel barnmat från burk ( tex nötkött som är hans favorit ) så äter han en halv burk och verkar nöjd eftersom han därefter kniper ihop med läpparna och vägrar ta en sked till..
Han rapar och verkar mätt!
Men efter en halvtimme ( högst ) så kommer hunger-gnället och han vill ha välling.
Jag gör iordning 200 ml välling och han slurpar i sig allt och blir nöjd för flera timmar framåt..

Hur mycket äter era "bebisar" om man räknar barnmatsburkmåttet? Blir det mätta och belåtna?

Kan det vara så att "riktig mat" inte är lika mättande som välling?
Någon som har något tips ?
Svar på tråden: Fråga om barnmat!

Inget tips, men...

Skrivet av  Jessica med Theo -02 + Arve -04
...kan säga att Arve gör precis likadant! Helt omöjligt att få i honom mer. Det kommer väl antar jag. Det kanske är "jobbigt" för dem att börja äta vanlig mat att tugga och hålla på. "Det går ju mycket fortare och lättare med flaska varför ska jag sitta här och traggla?" detta verkar vara Arves filosofi. :)

Kram!
 

Ja så känns det lite..

Skrivet av  BarbaMamma
Fast jag kom på ett undantag..
Igår gav jag Gabriel en portion av ett prov på Fruktgröt; det blev en dubbelt så stor portion som av hans äpplegröt ( där han bara äter halva eller 3/4 portion ändå..) i vilket fall så åt han 3/4 av den stora portonen vilket motsvarar en HEL äpplegröt-portion..
En kvart efteråt var han lika hungrig igen och åt 250 ml välling!
 

Kajsa äter också bara

Skrivet av  TK
en halv LITEN burk... Sen får hon några skedar frukt eller fruktpuré. Sen vill inte hon ha nå mer. Men liksom Gabriel så blir hon hungrig snart igen och vill ha "puppe-mat" som vi kallar det.

Antar att det bara är att fortsätta ge henne lunch och kanske tillslut kommer hon vilja ha mer och bli mätt. Jag vet inte??? Vart har jag lagt instruktionsboken? Nej just ja, det kom ju inte med någon sån på den här leveransen... :)
 

hahaha..

Skrivet av  BarbaMamma
"skönt" på sätt o vis att det inte bara är Gabriel som är så här..!

Vi kan väl skriva en instruktionsbok du och jag?!
 

Ja tänk om...

Skrivet av  TK
man skulle ha mod och kraft att skriva en bok om rollen som "förstgångsmamma". Det finns givetvis MASSOR av olika böcker skrivna om just det temat, men inte så som jag skulle ha skrivit...
 

Ida äter.....

Skrivet av  Maria med Ida 040505 och Moa 020208
Ida är inte nöjd på en hel burk från 5 månader så vi har börjat med 8 månaders till henne. Hon äter en hel sån + en halv fruktpureburk. Det stoppar hon betydligt bättre på än 5 månaders.
 

Gustav äter

Skrivet av  Nette m.Evelina -02 o Gustav -04
1 hel liten burk eller drygt en ½ stor burk. Lite besvärligt med de stora, eftersom det då är kvar för lite mat till nästa mål.

Han äter även dessert till.

Har tyvärr inget tips.
 

Artiklar från Familjeliv