Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Maya har ett medfött hjärtfel!

Skrivet av IkaPika med Maya 28/4-04
Idag fick vi reda på att Maya har ett medfött hjärtfel. Hon har ett ganska stort hål i hjärtats förmak (Förmaksseptum defekt). Vid sex månaders kontrollen på BVC hörde läkaren ett blåsljud på hjärtat och idag har hon gjort EKG och UKG på lasarettet i Lund. Vi ska dit igen för ytterligare kontroller den 27:e och om jag förstod det rätt så blir det operation inom ett halvt år. Det finns inga yttre tecken på att Maya har något hjärtfel och vi har inte misstänkt något alls. Är lite chockad nu och undrar hur det ska bli framöver. Även om doktorn säger att hon ska bli bra så kan jag inte låta bli att undra. Tänker på att de ska skära upp bröstet på min kära lilla dotter, koppla in hjärt- och lungmaskin och "fixa" till hålet. Usch, vad hemskt. Har inte fattat det ännu!
Svar på tråden: Maya har ett medfött hjärtfel!

Näe men

Skrivet av  lia m Elvira
usch vad jobbigt. Förstår att det känns jättejobbigt.
Men det kommer säkert gå super bra, de är ju så duktiga på såna typer av operationer. Men man är ju så orolig för sina små knytten.

Men man får försöka se det positiva(trots att det känns totalt omöjligt) - tur att de upptäckte det så att det inte helt plötsligt händer nånting pga att man inte visste nånting.

Stora varma kramar och hoppas att allt går bra med Maya (det gör det!!!!)



 

Oj, förstår att det måste...

Skrivet av  Eva m Ike01 & Thora04 i Portland, Oregon
kännas jobbigt att få veta det helt plötsligt om man inte misstänkt något. Jag förstår att du är orolig, men det kommer säkert att gå bra. Läkarna är ju så skickliga nuförtiden.

Skickar några riktiga bamsekramar till er!
Eva.
 

Men, lilla Maya...

Skrivet av  Nia med Filip
Vad tråkigt att höra om er Mayas lilla hjärta. Jag förstår att du känner dig orolig. Huga, jag kan bara tänka mig hur rädd jag hade känt mig! Men som de andra två har skrivit så är det säkert ingen fara alls och läkarna fixar detta på nolltid men givetvis vill man inte att ens bebis ska behöva gå igenom något sådant.

Det vikigaste är dock att hon blir helt bra och jag har hört att ju förr man gör dessa typer av operationen desto bättre för barnet. Dessutom mår de minsta inte lika dåligt av narkos etc som äldre barn och vuxna gör.

Alla våra tankar till er och vi håller tummarna för att allt går bra!

Stor kram!
 

Artiklar från Familjeliv