Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5 minuters metoden?!

Skrivet av segluddelina och lillan 26/10
eller när ska man få sova?

nå´n som har lust att berätta om sina erfarenheter?
jag står inte ut längre, så här är läget:

trodde det skulle bli lättare ju äldre babyn blir, men det går åt fel håll tycker jag!
har vant mig vid 3-5 matningar per natt, men hon brukar somna om direkt och sova 1-2 timmar emellan matningarna, men nu....vaknar uppemot var 5 minut!
jag hinner inte somna innan det är dags igen!
somnade sedan om framåt morgonen, med då är jag så övertrött, kan inte somna om.
och sedan 45 minuter senare är det "god"morgon!

blä!
det har varit så här nu ett tag.....orkar inte vara människa!

nu måste det hända nå´t RADIKALT!
Svar på tråden: 5 minuters metoden?!

Tips!

Skrivet av  Jemima med Isak 10/9
Detta funkade jättebra på Isak!
Först nattade jag hponom som vanligt och gav välling (fast mjölk/ersättning/gröt går säkert också bra!). Sedan när han somnat lade jag honom. När han vaknade efter en-två timmar eller vad det var strök jag honom över huvudet och i pannan tills han somnade om. Förvånansvärt nog tog det bara 5-10 minuter! Så fortsatte jag så hela natten, och först kl 6 nästa morgon fick han mat. Nästa natt gjorde jag likadant, och tredje natten också. Efter en vecka hade han slutat vakna på natten! (Det gick lite gradvis, mer och mer sällan) Nu sover han sällan mindre än 9 timmar i sträck!
Om det inte funkar att stryka över håret brukar det också vara sövande att buffa dem lätt i rumpan. Det viktiga är att inte ta upp dem, men ändå vara hos dem hela tiden. Lycka till!
 

*s*

Skrivet av  Genaro
Ursäkta skrattet men jag bara såg framför mig hur jag skulle göra detta på Emelina. Jag skulle få köpa hörselkåpor först! Jag provade faktiskt senast nu i kväll och jag kan bara säga att det vrålskriket kan få blod att isa (eller få mamma hörselskadad). Jag har fortfarande ont i öronen.

Så. Ditt förslag är bra men jag vill gärna göra tillägget att ta upp bebisen om den bara blir alltmer hysterisk.
Vad du har gjort är att låta bli och mata och vad som händer då är att insulinnivåerna sjunker och barnet får inte samma blodsocker-"dippar" och slipper vakna pga detta. Ett alternativ är att ge barnet vatten om natten istället för ersättning/välling (istället för amning skulle jag dock inte rekommendera).

Kram!! Kanske vi ses på chatten en annan gång? :)
 

Läs här om barns sömn

Skrivet av  Lotta m 2 pojkar
Kanske finns det något här som du känner igen dig i?

http://www.amningshjalpen.se/radgivning/sova.htm
 

absolut inte

Skrivet av  Helene & Olivia
5mm det är ju barnmisshandel!!!!
Det är ju att visa bäbisen att ingen bryr sig om den.

Hon kanske behöver extra närhet just nu, sova i samma säng, ammas lite extra, bäras och gosas med extra mycket under dagarna.

Annars vet jag inte! Det funkar här iallafall.
 

Tack!

Skrivet av  Genaro
Så slapp jag säga det. :)
 

Ja

Skrivet av  Nina med Alice 1/9
Gilalr inte tanken på 5-minutersmetoden. Det finns andra sätt.

Kul att se dig igen förresten, vart har du hållit hus?
 

Håller med!!!

Skrivet av  jen med melle
!!
 

Hej!

Skrivet av  Genaro
Hur länge har det pågått? Hur ser sovningen under dagen ut? Ammar du eller flaskar?

Jag har inga direkta råd, sömn är ett stort kapitel. Men det kan vara en fas som går över. Försök att vila/sova på dagen, det är du skyldig både dig själv och ditt barn.
Kanske intryck hjälper eller stjälper? Kanske behövs lite mer intryck under dagen. Hälsa på hos någon kompis, gå till öppna förskolan... för att få miljöombyte och stimulans. Eller kanske lite mindre stimulans och mer hemmadagar? Barn är så olika.

Barn som ammas måste amma mer nattetid för att reglera mjölkmängden. Finns det möjlighet för dig att ha henne bredvid dig och halvsova medan hon ammar? Eller kanske tom slumra till? På så sätt får du mer vila under natten.
Sen är det också så att man brukar klara vakennätter lite bättre om man ammar. Amningen i sig är rogivande och man störs inte lika mycket av att bli väckt (därmed inte sagt att detta gäller för alla!!!)

Hur sover hon på dagen? Finns det möjlighet att korta ner sömnen? Kanske lite mer vaket under kvällen för att bli tillräckligt trött?
Om hon vaknar av hunger kan du prova att mata oftare under em/kväll. Ett stort mål just innan läggdags räcker inte alltid. Bebisar kan behöva "äta upp sig" inför natten.

Det kan vara en utvecklingsfas. Kanske har hon just kommit på att du kan försvinna. Det kan vara riktigt traumatiskt och hon behöver därför kolla så du finns kvar.

Tror du hon kan ha ont? Tänder? Jag har faktiskt provat att ge en dos alvedon någon gång för att se om det är orsaken.

Kan pappa eller annan ta henne en natt eller en halv natt? Så att du får komma ikapp? Ibland kan det vara det enda. Sov i skilda sovrum så du inte riskerar att bli väckt.

Det var vad jag kunde komma på i all hast. Hoppas det ordnar sig. Och med risk för att låta klyschig så är denna tid kort och sådana här saker går över med tiden. Se bara till att få din vila så du orkar ta dig igenom!!

:)
 

Snälla,

Skrivet av  Åsa m A-02 E-03
ditt barn är så litet än. Våga lita på barnet, det behöver antagligen dig (el pappan) lite mer just nu. Ge det lite mer av din tid. Jag hoppas att det löser sig, för jag vet hur jobbigt det är att inte få sova. Om du fortfarande måste ha en "metod" så skulle jag nog hellre be dig läsa på AW:s sida. 5-minuters känns lite väl magstarkt för en såpass liten bebis.

kram
 

"Barnmisshandel"?!

Skrivet av  Sara m Adrian 3/10
måste bara säga att jag tycker "barnmisshandel" är lite väl starka ord (om 5 mm) med tanke på att den uppföljning som gjorts (som visserligen inte är helt tillfredställande) visar att barnen inte tar skada av metoden utan snarare blir tryggare än de barn som tas upp flera gånger under natten fast de egentligen behöver sova. Bvc rekommenderar metoden o jag vet många som använt den med mycket lyckat resultat och både de och barnen har blivit gladare (och en gladare förälder blir givetvis en bättre förälder). Skulle ni säga till dessa föräldrar att de misshandlat sina barn?

Med detta menar jag inte att du alldeles självklart ska använda dig av 5-minutersmetoden, bara att man inte ska avfärda den som barnmisshandel utan att veta att barnen faktiskt tar skada.

Själv tillämpar jag en "light-variant" - jag lägger honom mätt och nöjd,sjunger vaggsång och sedan tar jag inte upp honom om han skriker, men går inte heller därifrån så länge han är arg/ledsen utan ligger bredvid med en hand på magen. Och det funkar bra, han somnar nu oftast inom 10 min och oftast utan skrik. Jag har på detta vis tagit bort det som inte känns helt rätt för mig (att lämna barnet skrikandes - säger dock inte att det måste vara FEL för det vet jag inget om) men tagit fasta på det i metoden jag tror på (att inte ta upp ett barn som är trött o behöver sova).

Har inga andra tips att ge men om du hittar nån metod som känns OK tycker jag absolut du ska prova den, det måste vara urjobbigt att hållas vaken så mycket och det är svårt att vara den glada o engagerade förälder man vill vara när man är trött jämt! Så det är knappast enbart egoism när man som förälder inte tar upp o vyssar sitt barn vid minsta lilla gnäll.
 

Lycka till förresten...

Skrivet av  Sara m Adrian 3/10
skulle jag ju skriva.
 

Precis som du själv

Skrivet av  2-barnsmamma
skriver så har inga tillfredsställande studier gjorts. Man måste inte ha läst mycket psykologi för att inse att 5 mm än en helt vansinnig metod. Freud, Maslow mfl inget i deras teorier finner grund för 5 minuters-metoden. Däremot motsatsen.

Sömn är individuellt och de barn där man kör 5-minutersmetoden och som inte skriker sig till sömns - ja då är det ju egentligen inte 5 minutersmetoden man använder.

Det är inte så svårt att tänka sig in i att bli lämnad ensam i ett dunkelt/mörkt rum när man är ledsen och vill ha trygghet.
 

BVC rekommenderar i stort sett

Skrivet av  Miko
samma saker som när jag var bebis?
De säger att man ska amma fritt men förebår en i nästa sekund för att man ammar så pass ofta som 10-12 ggr per dygn (då var han 4 veckor).

Deras råd ger jag inte ett s*it för!
Man får lita på sitt eget förstånd och tänka sig in i barnets situation.

Om jag kände mig ledsen eller bortglömd eller gosesugen, vill man då att någon går ut och stänger dörren?
Tja, det beror väl på hur man är lagd antar jag.
 

Ja, enligt BVC gör jag helt fel!

Skrivet av  Nina med Alice 1/9
Senast idag blev jag ifrågasatt för att jag ammar Alice fritt! Dessutom har BVC-sköterskan pratat om 5-minutersmetoden med mig sen Alice var 3 månader!! Finns inte en sportslig.....
 

Oj då!

Skrivet av  Genaro m Emelina 30/8
Det var ju inte mycket du. Min lilla tös ammade sisådär 30-40 ggr per dygn... :D
 

men ett tryggt barn i famnen?

Skrivet av  Nina med Alice 1/9
Ett barn som blir tryggt och somnar så fort man tar upp det i famnen, det ser jag inget fel i!! Om Alice vaknar och vill upp för att hon är hungrig, ensam osv, hon blir rasande om jag bara håller en hand på henne så hon ska somna om. Då vrider och vänder hon på sig samt sätter sig samtidigt som hon vrålar. Jag tar då upp henne istälelt och hon somnar om direkt antingen vid bröstet eller i famnen. Tror knappast att hon skulle bli tryggare om jag lät henne vara kvar i sängen?

Sen kan jag hålla med om att just barnmisshandel kanske är lite fel ord. 5-minutersmetoden är inget för oss iaf, och jag tror att de flesta kan hitta bra rutiner utan just den metoden.
 

Fungerade för oss!

Skrivet av  Helena med Samuel -98 & David 2/9
När Samuel som nu är en stor, trygg 5-åring var ca 8-mån. försökte vi med 5 min-metoden för att få honom att somna utan att somna vid brösten. Första kvällen var han ledsen i ca 20 min. andra kvällen somnade han efter ca 10 min. sov då även över nattmålet (ammade innan ca 1-2 g / natt)och sussade lugnt hela natten. Jag kan inte påstå att vi utsatt vår kille för barnmisshandel p.g.a att vi lärt honom somna själv i egen säng. Han har alltid varit en glad och trygg kille så för oss fungerade metoden bra! Nu sover vår lillkille redan bra i sin egen säng, men jag skulle ha gett 5mm ett försök om han inte gjort det, man kan ju alltid prova, om man tycker det verkar vettigt. Hoppas att ni lyckas lösa er nattro...det ÄR kämpigt när man inte får vila tillräckligt
Lycka till
Kram Helena
 

Artiklar från Familjeliv