Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

6 mån koll på bvc + några frågor ang helamning/mat

Skrivet av Amanda m Tuva 020214 och Love 031025
Idag var vi på 6 mån koll på bvc, allt gick bra och han väger nu 9020 g och är 71 cm lång.

Nu till min fråga...
Läkaren på bvc frågade om jag ammade något och jag svarade då att jag helammade fortfarande (WHOs rekomendationer är ju att man helammar tills de är 6 mån).
Läkaren reagerade på det och sa att vi måste börja med smakportioner (Love har hittills bara ätit smakisar 3 ggr och han gillade det inte så vi har tagit en liten paus) och byta ut måltider lite snabbt för att Love behöver äta "riktig" mat.
Hon sa att vi kunde fortsätta att amma för att det var mysigt men att bröstmjölken som mat inte räckte längre.

Hur har Era bvc-läkare sagt när Ni berättat att Ni helammar fortfarande vid 6 mån ålder?

Är det bara jag som helammar fortfarande och inte har bytt ut något mål till "riktig" mat?

Har Ni några tips på hur jag kan få Love att gilla att äta "riktig" mat?

Vi har provat med potatis/palsternacks puré och majs/potatis puré men som sagt var så var det ingen succe någon av dem.

Hoppas någon kan svara!!!!

Svar på tråden: 6 mån koll på bvc + några frågor ang helamning/mat

Hej!

Skrivet av  Cissi med Julian 031020
Jag kan inte svara dig tyvärr men jag fick en liknande reaktion igår när jag var på bvc. Jag fick en känsla av att jag var tvungen att "skynda" mig att introducera mat. Nu helammar ju inte jag eftersom jag fick problem med amningen men jag tyckte Julian var för "liten" för att börja med mat. Efter vad jag har läst här på fn är det flera som fortfarande helammar även vid 6 månader. Jag tror inte det är så bråttom....
Vilken stor tjej du har! Där ligger Julian i lä... *fniss*
kram
 

jo de säger ju en sak

Skrivet av  anna
men menar nåt helt annat.Min bvc "tant" berättade om de nya rekommendationerna att amma i 6 mån. Men när min som var 6 månader och en vecka så fick hon panik över att han inte hade bytt ut några mål mot mat...läkaren sa ingenting om att vi endast börjat med smakportioner på 6-mån kontrollen. sonen är nu snart 8 mån och äter gröt o lite mat,

var dock tvungen att prata med bvc tanten eftersom hon fortsatte tjata o oja sig. jag sa då att andra barn får 2 mån på sig (de som börjar vid 4 mån) men min son ska bara få nån vecka på sig att lära sig äta mat. då tänkte hon till och har nu lugnat ner sig. (Sonens viktökning har varit bra hela tiden.)
oj vad långt det blev, har mkt tankar om detta eftersom hon satte en sån press på mig när jag trodde att jag gjort ngt bra för mitt barn..
jag tror inte du ska oroa dig amningen räcker länge!
 

Hej Amanda

Skrivet av  Erikas mamma
Min tjej är bara 4,5 mån än, men jag försökte introdusera potatis o rotfrukter å så men de va inge goa....nepp, så då köpte jag banangröt= vilken hit! Nu får hon det varje em/kväll annars ammar jag resten av dygnet. Vad tråkigt du blev bemött, Varför kan de inte stötta dej istället, du är ju jätteduktig!!
Lycka till.
 

Jag tror så här

Skrivet av  Ellen med Luna
att så länge barnet mår bra och fortsätter gå upp i vikt så är det "bevis" på att bröstmjölken räcker som enda mat. Luna är sju månader och jag har precis börjat byta ut ett mål mot välling (i en förhoppning att hon ska sova lite bättre...). Hon får visserligen smakportioner (har fått sen hon var fyra månader) men det är verkligen bara smakprov (någon enstaka sked).

Jag tycker att det är skönt att kunna "skynda långsamt", att kunna introducera olika smaker och matvaror i långsam takt så att Lunas mage får vänja sig. Min bvc-tant sa ingenting om detta när vi var där igår utan tyckte att det var helt okej eftersom Luna ökar i vikt som hon ska.

Jag tycker inte att man ska strssa matintroduktionen utan vara lyhörd på barnets önskemål, men självklart också på behovet (om de rasar i vikt tex, då måste man kanske tänka om...). En uppgift jag har hört är att bröstmölk faktiskt räcker som ena föda i upp till ett års ålder, tyvärr har jag inga säkra källor...
 

Rekommendationerna säger...

Skrivet av  Genaro
att mat, i form av smakportioner, ska införas fom 4 månaders ålder och att mat, i form av måltider, ska införas mellan 6-9 månader.
Så, för det första har du inte så bråttom ännu.
För det andra så är det inte alltid läkare vet så mycket om amning och är så insatta. Nej, inte ens barnläkare. De läser om mycket men inte om allt på sin utbildning.

Mitt tips är att prova lite varje dag. En dag kommer han ha vant sig eller kommit i en fas där han är intresserad av mat. Barn har sk mattåg som går ibland och det gäller att hoppa på ett sådant. Missar man det så går ett nytt om ett tag.

Har du försökt erbjuda honom av det du äter? Tex frukt, korv, makaroner... många barn är mer intresserade att tugga på det som de ser sina föräldrar stoppa i munnen.
Om du har honom i knäet ibland när du äter så kommer han garanterat snart att försöka sno maten direkt ur munnen på dig.
Sen finns det barn som har helammats hela första året eftersom de inte varit ett dugg intresserade av annan mat och det har nog gått bra. Vi västerländska kvinnor har så bra näringsstatus att bröstmjölken trots allt är innehållsrik. Och det lilla järn som finns i bröstmjölken tas upp extra effektivt av den lilla bebistarmen.

Kram!
 

nej..

Skrivet av  anna
inte smakportioner från 4 månader utan från 6 mån. WHO:s rekommendationer som även bvc följer.
 

Artiklar från Familjeliv