Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska jag få henne att somna själv?

Skrivet av Anna med Tilda 18/10
Tilda vägrar somna i sin säng.
Får kanske prova att hon dricker sin välling i sängen och jag sitter brevid.
Det tar på krafterna att sitta med henne i knä varje kväll och ibland vaknar hon på vägen till sängen.. =(
Svar på tråden: Hur ska jag få henne att somna själv?

med risk

Skrivet av  Mactilda
att bli halshuggen =D
kika på www.annawahlgren.se (eller är det .nu...)
Där har du en handfast metod för att få en hållbar läggning.
 

åsså finns ju

Skrivet av  Jessica m Vilmer 13/11
snackgruppen "sömn" under baby. Vi körde fem-minuters när han var typ nio månader, funkade perfekt... fram tills nu. De senaste tre kvällarna har varit en pina. Han bara reser sig upp i sängen och ropar. Måste nog fördela om dag-sömnen, för han är inte tillräckligt trött helt enkelt. Lycka till! (och en varning, på sömn-snacket kan det vara heta känslor, AW och 5mm är omdebatterat...)
 

Inet vidare tips kanske...

Skrivet av  Femina
Nej, för jag vet inte hur man gör.:-) Min lilla somnar också i famnen varje kväll. Nu har jag faktiskt inte provat något annat heller. Jag tycker att det är rätt mysigt. Vi brukar faktiskt göra så att hon får krypa omkring och leka lite tills hon blir trött. Då brukar hon komma till mig som oftast sitter såhär framför datorn då alternativt framför tv:n. Då får hon koma upp, tar nappen och lutar huvudet mot min axel och sedan somnar hon ganska fort. Brukar lägga ner henne efter ett tag. Ibland vaknar hon till och vill upp en stund till men oftast går det bra.

Men om du nu tycker att det är jobbigt att söva henne i famnen så är väl det jag kan tänka ut att se till att hon verkligen är tillräckligt trott plus att hon är mätt. Prova vällingen i sängen det är nog bra. Sjung lite vaggvisor samtidigt kanske. Eller köp en sådan där sömnprojektor. Det finns tydligen något att köpa som visar lugnande bilder i taket. De blir väl hypnotiserade eller något.:-)
 

Inga direkta tips men

Skrivet av  Emma&Ida
jag vet hur det tär på humör och allt att sitta och försöka natta.
Själv har jag inget emot alls att skruttan får somna i famnen MEN det tar ju evigheter
vid 19 tiden idag var hon så trött så trött
hon somnade till men det gick inte att lägga över henne
vid åtta tiden var hon fortfarande vid mitt bröst vid försök till att natta henne
vid 9 tiden hade vi gett henne lite gröt hon kanske var hungrig Nää hon bara skrek
amma henne lite till och försöka igen
gav upp vid 21.30
hon lekte på golvet till 22.30 då hon kommer krypande och vill upp i knät
Blöjbyte och amning klockan 23 somnar hon.. och jag har alldeles nyss lagt henne i sängen.. om ett par timmar vaknar hon igen..
Dessa kvällar kan vara lite tröttsamma :(
du är inte ensam på något vis

AW metoden har jag inte testat helt men efter att bara ha påbörjat lite och fått skrik och panik innan ens lämnarummetfasen kommit gav jag upp jag vill inte ha skrikpanik för mitt barn när det ska sova
 

tyvärr

Skrivet av  Ellen
finns det ingen metod att tillgå som bara löser problemen. Vissa tycker att AW-metoden fungerar, andra tycker inte det. Det handlar nog mest om att lita till sitt eget omdöme och tänka på vad som passar en själv och barnet. Fungerar det inte med att ha henne i knät så får du testa något annat. Försök tänka ut olika alternativ, hur skulle du vilja ha det? Sen är det bara att testa, fungerar det inte så får man ta ställning till vad man ska göra då, men fungerar det så är ju allt löst!
 

Om du funderar på sömnmetoder

Skrivet av  Marie m. G -02 och J -03
så vill jag rekommendera "No cry sleep solution" av Elizabeth Pantley. Massor med tips och förslag om hur man får barnet att sova och somna om själv gradvis och utan skrik. Samt mycket bra info om små barns sömn. Men som jag förstod det var det bara läggningen som var jobbig och inte nätterna och då kanske en hel bok är att ta i. Så jag ska berätta hur jag gjort med Jacobs nattning. Steg 1 var att ha en trevlig nattningsrutin, den behöver inte vara lång och komplicerad men signalerar natt. Vi styrde även upp middagslurarna på dagen så att de hamnar på ungefär samma tid. Så man ställer den biologiska klockan rätt.
Steg 2 var att börja lägga Jacob tidigare på kvällen. Många barn somnar lättare då än om man väntar och de hinner bli övertrötta. Vi började med sikte på att han skulle sova kl 20 men sedan har han själv flyttat bak tiden ytterligare så nu sover han oftast redan 19.15.
Steg 3 var att han inte somnade ammandes längre utan vi ammar i stora sängen och sedan lägger jag honom i spjälisen, sjunger några vaggvisor. Sedan fick han röja runt tills han somnade. Om han blev ledsen tog jag upp honom och lugnade, lade sedan tillbaka honom i spjälisen. Blev det för jobbigt struntade vi i det den kvällen och ammade till sömns. Jag ligger bredvid på vår säng och läser med ficklampa. Ganska skön stund för mig också alltså. Första kvällarna tog det ungefär en timme innan han somnade, nu tar det ca 15 minuter.
Steg 4 har vi inte kommit till än, men jag planerar att börja gå ur rummet, komma tillbaka om det blir protester, gå ut igen osv. Alternativt kan man tänka sig att man flyttar sig längre och längre mot dörren för att till slut sitta utanför. Gradvis tillvänjning :-)
Nu fick du ett långt svar med en massa du kanske inte alls efterfrågat, men jag funderar mycket på det här just nu :-)
 

Håller med....

Skrivet av  Wondergirl
imt
 

Den metoden var ny för mig

Skrivet av  Anna med tre tjejer
Låter betydligt humanare än femminuters metoden.
 

Så har vi gjort med storasyster

Skrivet av  Illan
utan att ha läst någon "metod". Vi varvar ner på kvällen, samma rutiner varje kväll (utom fest och så förstås), läsa saga/sjunga vaggvisa...
Jag tror att många låter barnen bli för trötta helt enkelt. Det gäller att börja läggningsrutinerna i tid. Och sen tycker jag inte det är så stort problem om de inte somnar prick sju eller åtta eller hur det är "bestämt" - det går i vågor. Vissa tider så är det svårt att somna, det gäller ju oss vuxna också. Det viktigaste är nog att inte haussa upp det och göra en stor grej av det, eller att få barnet att känna skuld för att det inte somnar.
Personligen tycker jag Anna Wahlgren inte alls är duktig på att fostra barn :) och femminutersmetoden är inhuman. Min alldeles egen åsikt.
 

Andra metoder

Skrivet av  Laila m Cassandra nov03
Det finns ju annat än AW och 5-mins, kolla tex:

http://www.askdrsears.com/html/7/T070100.asp
 

Om det är viktigt så får du väl prova metoder.

Skrivet av  Vildänglarnas mamma
Själv tycker jag inte att det är viktigt att barnen ska kunna somna själva. Mina föräldrar brukade ligga brevid mig en stund varje kväll tills jag var rätt stor (10-12 år tror jag). Och jag tycker att om de med fyra barn kunde ge oss den tiden, så borde väl jag och min man med våra två barn kunna ge våra barn den tryggheten att vi finns hos dem tills de somnar - om de vill. Kan berätta att min femåring haft perioder när hon sagt att hon vill somna själv och ibland har hon hellre velat lyssna på ett band med tex. Alfons än att ha någon av oss därinne. Andra perioder har vi fått ligga 1-2 timmar innan hon somnat. Många gånger somnar vi själva innan henne och vaknar sen vid 22-23-tiden för att kravla över till egen säng.

Min lilla tjej som nu är 11 månader ammar jag oftast till sömns, liggandes i vår stora säng. Ibland släpper hon och kryper runt en stund innan hon somnar på egen hand.

Visst, inte är det mycket annat man hinner göra på kvällen och visst blir det skrik och bråk ibland även på detta sätt, men för mig känns det viktigt att jag inte lämnar mina barn ensamma när de ska sova om de inte vill det. Det är att ge dem trygghet tycker jag.
 

Så här gör vi....

Skrivet av  Lisbeth m Tove -01, Hannes -03
Efter välling uppe i soffan går vi ned till sovrummet och då går jag runt i sovrummet med Hannes i famnen och sjunger en visa, sen lägger jag honom i sängen och sätter mig bredvid och forsätter sjunga lågt. Oftast bökar han runt i sängen, ställer sig upp och vill komma upp till mig men då kramar jag honom bara, tar inte upp honom, då blir han nöjd för en stund óch fortsätter att böka i sängen en stund till, ibland somnar han, ibland försöker han komma upp ett par gånger till men då gör jag bara samma sak, kramar honom där han står vid spjälsängskanten... till slut somnar han, Oftast tar det fem - 15 min minuter ibland kan det ta upp till en halv timme...

Kanske något för er att prova men ser att andra också skrivit bra tips..

Lycka till..

Lisbeth

 

Artiklar från Familjeliv