Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp jag är i valet och kvalet-napp eller ej?

Skrivet av Jennie med Neo 21/8 (fd bf 20/9)
Hej

Jag frågar er här också eftersom ni är lite mer erfarna nu.

Min son är snart 3 månader och det har fungerat jättebra att vara utan napp. Visst har han varit lite snuttig men då har jag låtit honom suga på bröstet.

Det som har hänt de senaste dagarna är att han har börjat hitta sina händer han suger på de, ibland lyckas han stoppa in några fingrar och ibland tummen.

Hur ska jag göra? Kommer han bli tumbarn om jag inte ger honom napp nu? Och vad händer om jag ger honom napp. Jag hade tänkt mig att amma läääääääääänge, kanske till och med upp till 2 år. Jag vill inte riskera amningen.

Kan tumsugande påverka amningen precis som napp? Ni som har klarat er utan napp hur har det gått för er? Har era barn aldrig visat tendenser till att suga på tummen? Och vad har ni gjort isådanafall?

På ett sett känns det som att jag inte vill att han ska suga på tummen för jag vet att det är svårare att bli av med den. Samtidigt vill jag helst inte att han ska suga på napp heller. Hur gör man för att slippa något av det? Kanske det inte går med Neo?

Om jag väljer att ge napp, hur ska man göra för att slippa sätta in nappen i tid och otid? Hur ska jag kunna tolka signalerna när det är napp han behöver?

Snälla försök hjälpa mig med att förklara för och nackdelar med tumme och napp. Kanske någon kan berätta hur ni har klarat er utan båda också? VIlket jag helst skulle vilja.

Kram Jennie
Svar på tråden: Hjälp jag är i valet och kvalet-napp eller ej?

Försöker mig på ett svar..

Skrivet av  Terese&Elliot 0109 Saga 031121
Min 3-åring använde aldrig napp.. när han var bebis (typ som ditt barn) så sög han lite på händerna, lyckades få in nåt finger ibland men det blev aldrig en vana.. tror att när de är i den åldern så har de just upptäckt sina händer.. och bebisar känner ju med munnen.. så sen när han lyckas kunna ta grejer/leksaker så är det dom som kommer åka in i munnen.
Är han inte extremt snuttig så kommer han inte börja ta tummen.
Sonen klarade sig utmärkt utan nåt alls, vilket jag är väldigt glad över idag då man ser hur svårt en del verkar ha att få sina barn att sluta =0)

Min dotter däremot hade ett _fruktansvärt_ sugbehov.. så fingrarna sögs på frenetiskt (pek och lånfinger).. då vi märkte att hon verkligen nåste ha nåt att suga på så gav vi napp istället.

Jag föredrar napp före tumme för att:
Tummen går inte att slänga bort senare.
Man kan få eksem på tummen.
Det är vanligar ett barn som suger på tummen fortsätter upp till skolan.

 

Tack för ditt långa svar

Skrivet av  Jennie med Neo 21/8 (fd bf 20/9)
Jag hade skrivit den här frågan på många ankomstgrupper och fått många olika synsätt. Det har varit intressant och jag förstår nu att jorden inte går under om det blir napp eller tumme. Men som det känns nu så ska vi försöka utan ett tag till, tydligen så är det flera än jag som har upptäckt att de gärna suger på händerna i den här åldern och det är ett led i utvecklingen och behöver inte betyda att barnet behöver napp eller tumme.

Tack en gång för era svar,ibland är det tur att ni finns så att man får flera synsätt på saken.

Kram från Jennie med Neo som kämpar på ett tag till utan napp :-)
 

Jag kan bara ge dig mina personliga åsikter.

Skrivet av  Genaro m Emelina 30/8
Det anses av amningsfrämjande krafter att ett människobarns amningsperiod är ca 3 år. För att reglera och fostra barnet redan från första dagen införde förståsigpåare begränsningar och regler för hur amningen skulle gå till (bla den berömda 4-timmarsregeln och "barnet blir bortskämt om du lyfter upp honom/henne så fort han/hon skriker).

Jag har mycket svårt att få ihop detta napptrugande på spädbarn för att "slippa" amma och sedan avvänjning och förbud av napp till "stora barn" (som enligt min mening fortfarande är små).

Min åsikt är att napp eller ej kan du bestämma men sugbehovet ska man inte manipulera. Vill/behöver han suga på något så varför ska han inte få det?
Och där är naturligtvis amningen det bästa om man har möjlighet till det.

Idag är han fortfarande en bebis. Om något år är han vad man in engelskan kallar "toddler", alltså fortfarande ingen stor unge. Mycket hinner hända tills dess. Napp/tumme kan stå för så mycket. Det är ett sätt att koppla av, ger trygghet när mamma/pappa inte är där mm.

Det var mina åsikter. Sen gör naturligtvis varje människa som han/hon vill och känner är bäst. :)
 

Artiklar från Familjeliv